راه کار هایی برای خلاق بودن

برای اینکه فردی خلاق و غیر معمولی باشیم به چه خصوصیاتی نیاز داریم؟

 

خلاقیت این امکان را به ما میدهد تا دید متفاوتی به زندگی و تمام اتفاقات آن داشته باشیم و در نتیجه از هر لحظه لذت ببریم. اگر شما هم از معمولی بودن خسته شده اید و می خواهید از روند تکراری زندگی خارج شوید در مسیر درستی هستید چون بزرگترین قدم یعنی تصمیم‌گیری را برداشته اید.

مطالعه مقالات مختلف و تکرار و تمرین میتواند خلاقیتتان را رشد و پرورش دهد.

شاید شنیده باشید که افراد معروف روش های نامتعارفی برای خلاقیت وغیر معمولی بودن دارند .مثلا “یوشیرو تاکامتسو”، مخترع فلاپی در آب شیرجه می‌زد و آنقدر زیر آب میماند تا مغزش خالی از اکسیژن شود و هر آنچه به ذهنش میرسید را در دفترچه ای ضدآب یادداشت می کرد!

اما لازم نیست برای خلاق بودن دست به کارهای عجیب و غیرعادی بزنیم.

با تکرار بعضی از رفتارهای ساده در زندگی و تبدیل کردن آنها به عادت روزانه نتایج چشمگیری خواهیم گرفت.

شش خصوصیتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، در عین سادگی موجب افزایش هوش هیجانی شده و در صورت تکرار، میزان خلاقیت را افزایش میدهند.

      ۱.سحرخیز باشید

“سحرخیز باش تا کامروا شوی”

افرادی که به طور معمول صبح زود بیدار می شوند نسبت به دیگران موفق تر هستند.

البته در صورتی که به این کار عادت نداشته باشید، کاری سخت و حتی عذاب آور خواهد بود!

اما اگر هر روز فقط کمی زودتر بیدار شوید در دراز مدت این ویژگی به عادت شما تبدیل خواهد شد بدون اینکه سختی زیادی را تحمل کرده باشید . تغییرات باید به مرور زمان ایجاد شوند تا ماندگار باشند و نتایج بهتری ایجاد کنند.

البته درست است که همه افراد خلاق، سحر خیز نیستند و برخی هم مانند “کافکا” نویسنده بزرگ آلمانی، شب ها کار می کنند و صبح ها میخوابند؛ اما بیشتر آنها سحرخیز هستند از جمله “بنجامین فرانکلین”-سیاستمدار، مخترع و دانشمند آمریکایی-که هر روز صبح بیدار میشد تا برنامه ریزی های روزانه خود را انجام دهد. یا “هوارد شولتز”- مدیرعامل استارباکس- که هر روز صبح زود بیدار می شود و ایمیلی انگیزه بخش برای تمامی کارکنان خود ارسال میکند.

۲.ورزش کنید

تحقیقاتی که در دانشگاه استنفورد آمریکا انجام شده است نشان میدهدکه بیش از ۹۰ درصد افرادی که هر روز ورزش می کنند نسبت به دیگران خلاقیت بیشتری دارند.

اگر نگاهی به افراد موفق دنیا مثل “مارک زاکربرگ” و “کوین سیستروم” -مدیرعامل اینستاگرام- بیندازیم می‌بینیم که ورزش جزو جدانشدنی برنامه روزانه آنهاست. ورزش علاوه بر تناسب اندام و حس خوب ناشی ازآن، با بالا بردن گردش خون و افزایش خونرسانی به مغز، هوش هیجانی و خلاقیت را افزایش می دهد و با تکرار و تمرین، باعث افزایش تمرکز می شود. بنابراین ورزش را به زندگی خود وارد کنید.حتی اگر فرصت تمرینات باشگاهی ندارید می توانید در خانه ورزش کنید. نکته مهم، تعهد و پایبندی به برنامه ورزشی تان است.

۳.برنامه ریزی کنید

برای رسیدن به هدف، بهتر است در مسیری درست و با کمترین اصطکاک و اتلاف نیرو،حرکت کنیم.

از طریق برنامه ریزی های روزانه و هفتگی، روند پیگیری اهدافتان آسانتر خواهد شد و با نوشتن فعالیتهایی که در طول روز قصد انجام آنها را دارید به جای مرور دایمی آنها در ذهنتان و نگرانی از فراموش شدنشان، انرژی ذهنی تان صرف فعالیتهای مفیدتری خواهد شد.

۴.فعالیت روزانه خود را حفظ کنید

ممکن است علاقه مند باشید که کسب و کار خود را ایجاد کنید اما در حال حاضر مشغول کار در شرکت دیگری باشد. این موضوع نگران کننده نیست، فقط هرگز از رویاهای خود دست بر ندارید و هر روز زمانی را به آن بپردازید. بسیاری از افراد خلاق و موفق در ابتدا مشغول کار روی پروژه های دیگران بودند اما هرگز دست از اهدافشان نکشیدند. وقتی دو فعالیت را بطور همزمان انجام میدهد میزان خلاقیتتان افزایش پیدا میکند.

یک جواهر ساز مشهور آمریکایی که مدتی پیش، از ساعتی که از جواهر ساخته بود( با قیمت ۴۵ میلیارد تومان) رو نمایی کرد، ابتدا شاگرد یک مغازه طلافروشی بود اما از هر لحظه ی بیکاری اش استفاده می کرد و به جای استراحت کردن، ایده های ذهنی اش از جواهرات را طراحی میکرد.

یا “ویلیام فاکنر”-نویسنده مشهور آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات-اولین رمان خود را همزمان با کار به عنوان کارگر شبانه ی کوره پزی نوشت.

۵. در هر شرایطی خلق کنید

افراد خلاق برای خلاقیت خود محدودیتی تعریف نمی کنند. هیچگاه خود را ملزم به بودن در مکان یا زمان خاصی برای شروع فعالیت نکنید چون در این حالت هرگز کاری را شروع نخواهید کرد!

“ بروکس”- نویسنده مشهور آمریکایی- میگوید:” کسی که منتظر شرایط ایده‌آل برای نوشتن باشد، بدون نوشتن یک کلمه روی کاغذ از دنیا خواهد رفت!”

“رولینگ” -نویسنده کتاب های هری پاتر- بخشی از کتاب هری پاتر و سنگ جادو را روی دستمال کاغذی نوشت!

هیچ لحظه و هیچ فرصتی را برای خلق آنچه در فکر دارید از دست ندهید چون ممکن است همان چیزی باشد که زندگی شما را متحول میکند.

۶. خلاقیت را منتظر نگذارید

تا زمانی که قلب شما می تپد میتوانید خلاق بوده و ایده های گوناگون داشته باشید. شاید همه ایده هایتان فوق العاده و بزرگ نباشد اما مهم اینست که هیچکدام از آنها را پس نزنید و فرصت رشد را به خودتان و ایده هایتان بدهید.

خلاقیت مانند گیاه رونده ای است که اگر آزادش بگذارید و مانع حرکتش نشوید خواهید دید که با چه سرعتی پیش خواهد رفت و روز به روز رشد خواهد کرد.

برای خلاق ماندن کافیست حرکت رو به جلوی خود را حفظ کنید و همیشه به خودتان و ایده های خلاق تان بها دهید. ذهن خود را رها و اجازه دهید آنها پرواز کنند.