هدیه تبلیغاتی خلاقانه

تاثیر حواس پنجگانه در هدیه تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی نه تنها می توانند بر همه حواس پنجگانه اثرگذار باشند بلکه تنها شکل تبلیغات هستند که مخاطبان امکان تعامل فیزیکی با آنها را دارند.

در این مقاله هر یک از حواس پنجگانه و تاثیر آن در هدایای تبلیغاتی را بررسی می کنیم:

بویایی

بویایی حسی ست که قویترین تاثیر را بر مغز می گذارد. فرض کنید جنس هدیه تبلیغاتی شما از چوب است! هر بار که مشتری شما از بوی چوب محصولاتتان لذت می برد مطمین باشید که لوگوی شرکت شما هم همراه با این بو در یاد مخاطب ماندگار می شود. حتی بعضی کمپانی ها بوی سازمانی دارند( عطری که بخشی از هویت سازمانی آنهاست) در این صورت استفاده از عطر سازمانی در هدیه تبلیغاتی تاثیر بیشتری بر مخاطب خواهد داشت و لذت هدیه ارایه شده مدت زمان طولانی تری در یاد او باقی خواهد ماند.

لامسه

هدایای تبلیغاتی ملموس اند و ابعاد فیزیکی دارند. شما میتوانید آنها را در دستانتان نگه دارید،‌احساسشان کنید و از آنها استفاده کنید. تنها چند نوع از تبلیغات هستند که چنین ویژگی ای دارند( مثل کاتالوگ، تراکت و..) که در قیاس با هدیه تبلیغاتی تاثیرگذاری کمتری دارند

بینایی

کالای تبلیغاتی هدیه شخصی سازی شده ای ست که باعث می شود مخاطب شما را ببیند و به یاد آورد. نشانه های تصویری ای که روی هدیه تبلیغاتی وجود دارند مانند لوگو، رنگ سازمانی و سایر المان های مرتبط با هویت بصریِ سازمانی بطور مستقیم از طریق بینایی درک می شوند و در حافظه مخاطب باقی می مانند.

چشایی

۷۵ درصد از شرکتهای بزرگ دنیا از هدایای تبلیغاتی خوراکی استفاده می کنند چرا که تجربه خوشایند و خاطره انگیزی برای مخاطب ایجاد می کند.  کدام شکل از تبلیغات بجز هدیه تبلیغاتی این توانایی را دارد که حتی از طریق چشایی برای مخاطب ملموس بوده و برای او تجربه خوشایند ایجاد کند؟؟

شنوایی

هدفون،‌اسپیکر و دستگاههای پخش موسیقی، نمونه های خوبی از هدایای تبلیغاتی اند که از صدا برای تاثیرگذاری بر مخاطب استفاده می کنند. چیزی که از هر تبلیغ رادیویی تاثیرگذارتر است. علاوه بر این که برای تکرار تبلیغ هیچ مبلغ اضافه ای دریافت نمی شود!

طبق مطالعات انجام شده، میزان بازگشت سرمایه یا (ROI ( Return Of Investmen  هدایای تبلیغاتی بیش از تبلیغات رادیویی و تقریبا مساوی تبلیغات چاپی و تلویزیونی ست. هدایای تبلیغاتی مفید،‌ ملموس و به صرفه اند.

هدایای تبلیغاتی زندگی روزانه افراد را تحت تاثیر قرار می دهند و اکثر افراد حداقل از یک کالای تبلیغاتی در زندگی روزمره استفاده می کنند. میزان کاربرد هدایای تبلیغاتی به ترتیب در آشپزخانه، محل کار و اتاق خواب بیشتر است که با توجه به نوع کسب و کار و گروه هدف، می توان هدایایی را در نظر گرفت که در آشپزخانه، محل کار و مطالعه یا اتاق خواب مورد استفاده کاربران قرار گیرد.