رابطه هدف طراحی محصول با فرم و عملکرد آن

رابطه هدف طراحی محصول با فرم و عملکرد آن

رابطه هدف طراحی محصول با فرم و عملکرد آن:

علت خلق هر محصولی هدف خاص خود را دارا می باشند. این هدف، فرم و عملکرد محصول را توجیه می کند. در دنیای پیرامون می توان نمونه های بسیار زیادی از این محصولات را دید که گاها فرم و عملکرد هایشان با هدفشان هم راستا نبوده و ناگزیر از چرخه استفاده حذف و یا دچار تغییر میشوند. محصولی مانا و ارزشمند است که کاربردی موثر و دلپذیر را برای کاربرش مهیا کند و تجربه ای به یادماندنی به ارمغان آورد. شاید با بیان مثالی توضیحات بالا روشن تر شود.

چاقوی افسری (officer’s Knife) ساخت کشور سوئیس که از نماد های شناخته شده در امر طراحی صنعتی می باشد. چاقویی چند کاره که کمک حال بسیاری از کوه نوردان، سربازان، هوانوردان و سایر کاربران عام بوده و هست. فرم این چاقو در عین زیبایی و سادگی، پوشش دهنده ی کارکردهای متفاوت و گاها نجات دهنده ای ( در موارد خاص ) برای کاربرش می باشد، کارهایی همچون بریدن کاغذ و یا طناب، باز کردن در بطری، بستن پیچ ، بریدن شاخه درخت و مواردی از این دست. در ابتدا این چاقو ها به رنگ قرمز خالص تولید می شدکه هدف مشخص بودن این چاقو ها بر روی رنگ روشن برف بود. اما با توجه به منحصر به فرد بودن این رنگ، امروزه به رنگ اصلی این چاقو ها بدل شده و برای عموم مردم آشنا است.

از اصلی ترین علت های همه گیری و ماندگاری این محصول، برای کاربران خود عملکرد بهینه، ساده و فرم زیبای آن با توجه به هدفش می باشد. هدف طراحی و تولید این محصول آن است که ، در شرایط خاص ( به عنوان ابزاری کارآمد ) بتواند بصورت کاربرد های موقتی در اکثر امور متفاوت، کار آمد باشد.

این محصول هرچند که کارکردی فوق العاده و فرمی گیرا ( در شرایط خاص و زمان های غیر قابل باور) دارد، اما هیچگاه راه آن به آشپزخانه باز نشده است. زیرا نوع کاربرد و توقع مخاطب چاقوی آشپزخانه دارای تفاوت های بسیاری است. بطور مثال اینکه این چاقو چه مدت تیز می ماند، قدرت و شدت برشش به چه میزان است، استقامت لازم را برای طولان مدت داردیا خیر، ارگونومی مناسب جهت سهولت ( خوش دست بودن ) در استفاده را دارد و بسیار موارد دیگر است. در پایان می توان نتیجه گرفت که در اکثر محصولات روزمره، فرم و عملکرد در راستای هدف محصول و با توجه به کاربردش تعیین می شود.

برگرفته از کتاب نقدی بر محصولات طراحی صنعتی / نویسندگان : ویلیام لیدول – جری ماناکسا /
انتشارات : فرهنگسرای میردشتی