سه روش برای تاثیرگذاری هدایای تبلیغاتی در عصر دیجیتال

سه روش برای تاثیرگذاری هدایای تبلیغاتی در عصر دیجیتال

 

در دنیای تکنولوژی امروزی، ممکن است ارزش هدایای تبلیغاتی کمتر مورد توجه قرار گیرد و حتی به عنوان یکی از روش های بازاریابیِ کم اثر و پرهزینه به نظر برسد؛ اما نکته قابل تاملی وجود دارد:

 شرکت‌ها با روی آوردن به تبلیغات اینترنتی و تمرکز بر شبکه های اجتماعی، در خطر از دست دادن ارتباط با مشتریان شان هستند!

 هدایای تبلیغاتی برای شرکت ها این فرصت را ایجاد می کنند تا

·        با مشتریانشان ارتباط صمیمانه تری برقرار کنند

·         شناخت برند*( Brand Recognition ) شان را توسعه دهند

·        به عنوان یک یادآور همیشگی در کنار مشتریانشان حضور داشته باشند

اما چطور میتوان تشخیص داد که کدام هدایای تبلیغاتی به بهترین شکل می توانند باعث پیشرفت کسب و کار ما شوند و چه زمانی برای هدیه دادن آنها مناسب است؟

 این موضوع به ویژه در رویدادهای شبکه سازی و کنفرانس ها بیشتر به چشم می‌خورد؛ زمانی که اکثر شرکت‌ها به مخاطبان خود فلش، خودکار یا کاتالوگی برای معرفی محصولاتشان می دهند!

 گاهی اوقات این محصولات اثرگذارند و گاهی هیچ تاثیری نخواهند داشت و  حتی ممکن است برای شرکت های تکنولوژی محور، محصولات فیزیکی و مادی بی معنا و بیهوده به نظر برسند؛ اما با شناخت صحیح اهداف ، استفاده از هدیه تبلیغاتی می تواند تاثیر بسزایی در برنامه بازاریابی داشته باشد.

 سعی کنید وقتی برای مشتریانتان هدایای تبلیغاتی ارسال می کنید، این سه هدف را محقق نمایید:

۱. مشتریانتان را خوشحال کنید

 در عصر حاضر، داشتن خدمات مشتریان عالی و محصول خوب، کفایت نمی کند!

 با افزایش رقابت میان شرکت ها و بنگاه های خدماتی، اکنون شرکت‌ها برای به‌دست‌آوردن وفاداری به برند و بازخوردهای مثبت مشتریان تلاش می‌کنند. اما چه ایده‌هایی برای این کار وجود دارد؟ هر شرکتی ممکن است روش مخصوص به خود را داشته باشد اما در اینجا به چند ایده کلی اشاره می کنیم:

-ارسال نامه‌های تشکر با دست خط شخصی خودتان که احساس ارزشمندی و اهمیت را به مخاطبان هدیه می‌دهد.

– ارسال هدایای خوشامدگویی و احترام و ارزش گذاری به مخاطب از نخستین روز حضور در گروه مشتریان

– ارسال پیام مستقیم در شبکه های اجتماعی برای افرادی که تازه به صفحه یا گروه شما پیوسته اند

 

۲ . ارتباط میان مشتری و برندتان را عمیق تر کنید

بر اساس تحقیقی که در مورد محرک های موثر بر رفتار مشتری صورت گرفته است، برندهایی که از این محرکها استفاده  میکنند بهتر می‌توانند با مشتریان خود در سطح احساسی ارتباط برقرار نمایند.

شرکت ها با ایجاد احساس تعلق- به جای نگاه اقتصادیِ صرف – مشتریان را به یک خانواده تیم یا گروه تبدیل می کنند و اینگونه افراد از اینکه بخشی از اجتماع اند احساس خوشایندی خواهند داشت.

ایجاد ارتباط عمیق تر با مشتری به روش های مختلفی صورت می گیرد، همانطور که قبلا اشاره کردیم ارائه هدایای تبلیغاتی فیزیکی و ارسال نامه‌های تشکر از جمله ی این روشها هستند؛ با این تفاوت که هدایای تبلیغاتی به علت ارتباط بیشتر با مخاطب، تاثیر پایدار تری دارند. وقتی شرکتی به صورت مداوم در مناسبت های مختلف مثل کنفرانس ها، گردهمایی ها و رویدادها به مشتریان خود هدایایی ارائه می دهد تاثیر عمیق تری را نسبت به استفاده از کالای اصلی ایجاد می کند چرا که نشان میدهد مخاطب چقدر برای برند شما، ارزشمند و قابل احترام است و از حضورش حتی با هدیه ای کوچک قدردانی خواهد شد.

۳. راه حل مفید و کاربردی ارائه دهید

هدایای تبلیغاتی باعث می‌شوند برند ها در زندگی روزانه مشتریان نقش پررنگ‌تری داشته باشند و  به عنوان یک یادگار همیشگی در فضای زندگی آنها به چشم بیایند. در این حالت شرکت ها فقط کالای اصلی خود را ارائه نمی دهند بلکه نگاه خود را عمیق تر کرده و نیازهای مشتریان را در نظر گرفته اند؛ این اتفاق زمانی معنادار تر می شود که مشتری، هدیه تبلیغاتی یک شرکت را با سایر هدایای تبلیغاتی مقایسه می‌کند! هرچه هدیه شما کاربردی‌تر و مفیدتر باشد نشان دهنده توجه بیشتر شما به خواسته های مشتری است و در نتیجه تاثیر عمیقتری در یاد او ایجاد خواهید کرد. به عنوان مثال در زندگی دیجیتال امروزی، اهدای یک فلش به عنوان هدیه در سمینار ها چندان اثرگذار نیست چرا که با پیشرفت تکنولوژی هایی مانند cloud یا سایر شکل های به اشتراک گذاری اطلاعات، فلش ها کم کم در حال حذف شدن هستند و حتی در بعضی موارد، فلش های قدیمی قابل اتصال به مدلهای جدید کامپیوتر هایی مانند Mac Book Pros نیستند  و افراد فلش هایی را دریافت میکنند  که کاربردی برایشان نخواهد داشت و به زودی به زباله تبدیل میشوند، به جای آن شرکت ها می توانند از اکسسوری های جدید برای محصولات دیجیتال استفاده کنند مثل کیف پولهای چسبان (sticky wallet) که به پشت موبایل متصل شده و برای نگه داشتن کارت های اعتباری و پول نقد کاربرد دارند.

 استفاده از هدایای تبلیغاتی تنها یکی از روش‌های ارتقای برند است هر چند که در عصر دیجیتال امروز هم، هنوز همه از گرفتن هدیه خوشحال می شوند.

 

* شناخت برند به این معناست که مصرف کننده یا مشتری برند، به محض برخورد با نشانه‌های برند، تایید کند که قبلاً با این برند مواجه شده و آن را می‌شناسد.”