فرمت آرم و یا لوگوی ارسالی جهت حک لیزر

آرم و یا لوگوی ارسالی برای حک لیزر روی محصولات به چه فرمتی باید باشد؟

در این یادداشت  اطلاعاتی درباره تفاوت فرمت های” vector و raster “و بخصوص “فرمت های مناسب حک لیزر“، برای مشتریان و همراهان عزیز DDNO مطرح می نماییم.

از آنجا که گروه خلاقیت دیدینو، همواره در تلاش است تا بهترین کیفیت را فراهم آورد، لازم دیدیم تا درباره ویژگی های لوگوهای باکیفیت که مناسب حک لیزر میباشدموضوعاتی را ارائه نماییم.

تصاویر قابل رویت در دنیای دیجیتال (مانند LCD  و Tablet و…) به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  1. Vector (برداری)
  2. Raster (پیکسلی یا بیتی)

ویژگی های این دو گروه چیست؟

  1. تصاویر Vector از نقاط، خطوط، منحنی ها و با استفاده از معادلات ریاضی ساخته می شوند اما تصاویر Raster  به صورت پیکسلی ضبط می شوند. (پیکسل کوچکترین جز ساختاری هر تصویر است)
  2. سایز تصاویر Vector با بزرگ کردن آنها، کاهش پیدا نمی کند( حتی در ابعاد بیلبورد) اما Raster ها در صورت بزرگ شدن، کیفیتشان پایین می آید و پیکسل- پیکسل( pixelate ) می شوند.
  3. حجم فایلهای Vector کمتر از Raster است.
  4. Vector ها اگرچه بسیار شبیه تصاویر واقعی هستند اما طبیعی نیستند و توسط کامپیوتر ساخته می شوند و معمولا برای طراحی لوگو، آیکون ها، متن های گرافیکی، ابزارها و شکل ها در گرافیک کامپیوتری، کارتون و… مورد استفاده قرار می گیرند. ساختن جزییات زیاد در این فرمت کار دشواری است و برای بازسازی کردن عکس های Raster، مناسب نیست و با افزایش دادن جزییات، سرعت آن ها کم می شود.
  5.  فایل های Raster  از طریق اسکن کردن تصاویر یا دوربین دیجیتال تولید می شوند و همان تصاویر متداول مورد استفاده ی  ما هستند.
  6. نرم افزارهایی مانند illustrator ، AutoCad ، CorelDraw ، فایل های Vector را در فرمت های DXF ، CDR TTF، WMF ، EMF ، AI ، EPS و نرم افزارهایی مانند Photoshop فایل های Raster  را در فرمت هایی مثل BMP ، GIF ، JPEG و … تولید می کنند.
  7. تصاویر Vector میتوانند به راحتی به Raster  تبدیل بشوند اما تصاویر Raster طبق شرایط خاص و دشوار توسط افراد متخصص و گرافیستان ( در صورت وجود شرایط لازم ) میتواندد به Vector تبدیل میشوند.

 

با توجه به اطلاعات فوق نتیجه می گیریم که برای حک لیزر روی محصولات، نیاز به فایلهای وکتور داریم. در صورت عدم وجود فایل وکتور لوگو، باید از ابتدا و توسط گرافیستان آشنا به برنامه های وکتور، لوگو مجدد طراحی و اجرا شوند .

 

 

Vector

Raster

نرم افزارها

CorelDraw

AutoCad

Illustrator

 

Adobe photoshop

Corel painter

GIMP

ویژگی ها

·از نقاط، خطوط، منحنی ها و با استفاده از معادلات ریاضی ساخته شده اند

·کیفیت آن ها با بزرگ شدن، کاهش پیدا نمی کند

·حجم آن ها نسبت به فایل های Raster کمتر است

·شبیه تصاویر واقعی هستند اما طبیعی نیستند و توسط کامپیوتر ساخته می شوند

·ساختن جزییات زیاد در این فرمت کار دشواری است و با افزایش دادن جزییات، سرعت آن ها کم می شود

·از پیکسل ها ساخته شده اند

·با افزایش سایز، کیفیت آن ها کاهش پیدا می کند

·حجم آن ها بیشتر از فایلهای وکتور است

·از طریق اسکن کردن تصاویر یا دوربین دیجیتال تولید می شوند

 

کاربردها

 

طراحی لوگو، آیکون ها، متن های گرافیکی، ابزارها و شکل ها در گرافیک کامپیوتری، کارتون

 

تصاویر متداول مورد استفاده

فرمت ها

CDR

AI

EPS

DXF

 

BMP

GIF

JPEG

PNG