هدیه تبلیغاتی، مزیت رقابتی

یکی از موضوعاتی که باعث میشود در نظر مخاطبین ، بهتر از دیگر رقبا دیده شوید، ایجاد و معرفی یک مزیت رقابتی است. در واقع مفهوم مزیت رقابتی با نظر مشتری ارتباط مستقیم دارد و هر چه ارزش های یک سازمان به ارزش های مورد نظر مشتری نزدیکتر باشد، از مزیت رقابتی بالاتری برخوردار است.
به زبان ساده تر، هر کسب و کاری باید نسبت به رقبایش وجه تمایزی داشته باشد تا نسبت به آنها بهتر دیده شده و رقبا نتوانند بسادگی از آن تقلید کنند. با این عمل نزد مخاطبین اعتماد سازی انجام میشود و ترقیب میشوند از کالا و خدمات شما استفاده نمایند. حال این مزیت رقابتی میتواند مربوط به داخل سازمان مانند کارکنان و نیروهای خاص و متخصص و … باشد و یا مربوط به بیرون سازمان یعنی کیفیت ، نوع و نحوه ارائه محصول و خدمات باشد.
ایجاد مزیت رقابتی میتواند بسیار ساده باشد. موضوعاتی که رقبا به آن توجهی نکرده باشند. مانند ایجاد حس خوب برای مخاطب با کلام، لحن راحت و رابطه ای دوستانه، و یا میتواند زمان تحویل کوتاه مدت، بسته بندی شایسته محصولات، ارائه خدمات به درخواست مشتری و … باشد.
یک کسب کار برای موفقیت باید همواره مزیت رقابتی ایجاد کند، بدین معنی که با ایجاد یک یا چند مزیت نمیتوان همیشه نسبت به رقبا برتر باقی ماند، چرا که بسیاری از مزیت ها قابل تقلید هستند و توسط رقبا تکرار میشوند. مگر استفاده از مزیت های پایدار مثل یک نیروی متخصص فوق العاده ی تکرار نشدنی در تیم همکاران که دست یافتن به آن برای رقبا بسیار سخت و یا ناممکن باشد.
در واقع کاملترین و بهترین مزیت رقابتی(پایدار)، مزیتی است که با ارزش، کمیاب و غیر قابل تقلید باشد، تا یک کسب و کار با تکیه بر آن بتواند برای مدتی طولانی به برتری نسبت به رقبای خود برسد. که از طریق کارمندان، دانش، فرهنگ سازمانی، سرمایه گذاری، نوآوری و خلاقیت و … میتوان به آن دست یافت.
مزیت رقابتی ارزشی است که یک سازمان به مشتری خود میدهد که تا بحال این ارزش توسط رقبا ارائه نشده است و این نکته باعث رضایت مشتری از کسب و کار شما می شود.
مزیت رقابتی در هر زمینه ای میتواند معنی و کاربرد داشته باشد، از جمله در بحث هدایای تبلیغاتی که همواره یکی از پررنگترین شیوه های تبلیغات بوده است. مخاطبینی که شما برای آنها هدایایی در نظر میگیرید، قطعا فقط از شما چنین هدایایی دریافت نخواهند کرد، پس شما هم بهتر است برای دیده شدن ( که معرف شخصیت برند شماست) تلاش کنید و از جادوی این مزیت رقابتی بهره مند شوید.
یک انتخاب صحیح برای هدیه تبلیغاتی میتواند کمک شایانی به بهتر دیده شدن و ماندگاری برند شما بکند. در واقع وقتی هدایای شرکتی شما نسبت به بقیه شرکت ها برتر و نو باشد، احتمال تاثیر گذاری بر مخاطب شما بالا میرود .
نکته حائز اهمیت، ارائه هدیه تبلیغاتی همانند راه رفتن بر روی لبه تیغ است. منظور این است که اگر این هدیه از روی رفع تکلیف باشد و منجر به انتخاب هدایای کلیشه ای و تکراری گردد به سرعت این حس نا خوشایند به مخاطب منتقل خواهد شد. این موضوع که مخاطب حتی یک لحظه به ذهنش خطور کند که برای شما مهم نبوده و شما برایش ارزشی قائل نشده اید، به همکاری های آتی او با شما خدشه وارد شده است.
هدیه تبلغاتی شایسته، میتواند به راحتی یک مزیت رقابتی قدرتمند ایجاد کند.