هدیه روز پزشک

هدیه روز پزشک و مناسبت آن

روز پزشک برای ایجاد شناخت از رابطه بین پزشک ها وسایر افرادی که در جامعه زندگی میکنند و تجلیل از خدمات پزشکان به جامعه، جشن گرفته می شود.

روز پزشک از کشوری به کشور دیگر تغییر می کند، بسته به مناسبتی که برای بزرگداشت و نامگذاری آن روز در نظر گرفته می شود و روز جهانی ای برای آن وجود ندارد.

گرچه انتظار می رود که این روز توسط بیماران و کسانی که از صنعت بهداشت و درمان بهره می برند جشن گرفته شود اما غالبا سازمانهای مرتبط با سلامت و بهداشت به این روز اهمیت می دهند.

کارمندان مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و …دورهمی ای ترتیب میدهند که همراه با اهدای هدیه به پزشکان است.

در گذشته و به صورت سنتی کارت تبریک یا گل میخک قرمز رنگ برای پزشکان و همسرانشان ارسال می شد و روی قبر پزشکان از دنیا رفته نیز گلهای میخک قرمز به نشانه یادبود قرار داده می شد.

راجع به نماد گل میخک قرمز رنگ چه میدانید؟

کشورهایی که این روز را جشن میگیرند  ومناسبتهای مرتبط با آنها:

ایران

۲۳ اوت / اول شهریور/ زادروز تولد “ابن سینا”

ابوعلی سینا به عنوان یکی از موثرترین پزشکان، فیلسوفان، منجمان و نویسندگان عصر طلایی اسلام و پدر پزشکی مدرن شناخته شده است. همانطور که میدانید او به جز موارد ذکر شده در علوم دیگری مانند ریاضی، فیزیک، شیمی، روانشناسی ، ادبیات و منطق نیز تبحر داشته است.

علاوه بر کتابهای معروف او مانند قانون و شفا، دانشنامه علائی یکی از شاهکارهای اوست که در این اثر، واژه های علمی جدیدی را خلق کرد که قبل از آن به فارسی وجود نداشتند و شامل موضوعات منطق، متافیزیک، تئوری موسیقی و سایر علوم زمان خود می شود.

وی همچنین کتاب اثرگذار و فوق العاده دیگری دارد با نام “اندر دانش رگ” که در نه فصل به دانش نبض و نبض شناسی می پردازد.

آمریکا

۳۰ مارس/ استفاده از داروی بیهوشی “اتر” برای نخستین ‌بار در عمل جراحی به عنوان بیهوش ‌کننده توسط دکتر “لانگ”

برزیل

۱۸ اکتبر / تعطیل/ کلیسای کاتولیک تولد “سنت لوک” را جشن می گیرد که بر اساس اعتقادات سنتی، وی یک پزشک بود.

کانادا

۱می / همه افراد در شهر انتاریوی کانادا می توانند در این جشن شرکت کنند و از پزشکانشان با هشتک lovemyMD در شبکه های اجتماعی تجلیل و سپاسگزاری کنند

کوبا

۳ دسامبر/ تعطیل / تولد “کارلوس فینلی” – پزشک و دانشمند کوبایی تبار که به عنوان پیشگام تب زرد در جهان معروف است. او برای نخستین بار در سال ۱۸۸۱ تئوری پشه ناقل تب زرد را عنوان کرد و تئوری وی منجر به ارائه پیشنهادهایی برای کنترل جمعیت پشه‌ها به منظور شیوه کنترل و جلوگیری از گسترش بیماری شد-

هند

۱ ژوئیه/ تعطیل/ زادروز تولد دکتر “بیدهان چاندرا روی”- پزشک برجسته و یکی از مهم‌ ترین مبارزان آزادی هند-

 

هرچند که هر کشوری دلیل خاصی برای روز پزشک دارد اما تقدیر و سپاسگزاری از زحمات، تلاشهای شبانه روزی و اقدامات موثر پزشکان نیاز به بهانه و مناسبت خاصی ندارد و می بایست همواره قدردان کوششهای آنها برای نجات جان انسانها و ارتقای سطح سلامت جامه باشیم.