هدیه تبلیغاتی از محصولات دیدینو

هفت شگفت انگیز!

هفت شگفت انگیز!
حتما حداقل یکبار، مطلبی درباره تقدس و سحرآمیز بودن عدد ۷ خوانده یا شنیده اید.
امروز در هفتمین روزِ هفتمین ماهِ سال ۹۷ میخواهیم درباره این عدد جذاب حرف بزنیم و همچنان باور داریم که میتوان از هر امکانی برای خوشحال کردن و ایجاد حس خوب برای عزیزانمان استفاده کنیم و این فرصت بی نظیر و تکرار نشدنی را(۹۷٫۷٫۷) برای غافلگیری کسانی که دوست داریم از دست ندهیم حتی با هدیه ای کوچک یا کلامی مهرآمیز…

اما معنا و جایگاه عدد ۷ چیست و چقدر آن را شنیده ایم؟
هفت خان رستم و اسفندیار، هفت شهر عشق عطار، عجایب هفتگانه، هفت سیاره، هفت قلم آرایش، هفت خط روزگار و… همه و همه نمونه هایی از کاربرد وسیع عدد ۷ در حوزه های گوناگون، از آیین ها، مذاهب و تمدنها گرفته تا آثار ادبی، بناهای تاریخی و علوم گوناگون مانند عددشناسی و آسترولوژی ست که در ادامه به مثالهایی از هر بخش اشاره میکنیم.

هفت در آیینها و مذاهب:

هفت امشاسپندان، هفت فرشته مقرب که هنوز نام شش تای آن‌ها در ماه‌های دوازده‌گانه باقی ست و “لوک”(هفت میوه خشک مانند خرما، کشمش، بادام، پسته و گاهی نبات و شکرپنیر) که در جشن‌های زرتشتیان استفاده میشود نمونه هایی از کاربرد ۷ در آیین زرتشتی است.
علاوه بر این تعداد آتشکده‌های ساسانی هفت عدد بوده که آنها را متناسب با هفت سیاره ساخته ‌بودند و در هر کدام بخوری مرتبط با آن سیاره می‌سوزاندند.
در اسلام هفت دور طواف کعبه، هفت طبقه بهشت و جهنم، در مسیحیت هفت گناه کبیره، هفت آیین کاتولیکها، در هندوییسم هفت چاکرا و در یهودیت هفت روز پیدایش جهان از نمونه های بارز حضور عدد هفت است.
عدد هفت که از ترکیب ۳(نماد تعادل و ویژگی روحانی) و ۴(نماد ماده و جهان زمینی) ساخته شده، نشانه کمال و بی نقصی است.
در فرهنگ چینی نیز این عدد مفاهیم و داستانهای جالب توجهی دارد.
هفت بیانگر ترکیب ین و یانگ و پنج عنصر است که در ایدئولوژی کوفوسیوسیم نشانه هارمونی و هماهنگی در نظر گرفته میشود و در تائوئیسم بعنوان ارتباط نزدیک زیبایی و مهربانی ست.
روز ولنتاین چینی ها هفت جولای است که ریشه در افسانه ای قدیمی دارد. (وقتی امپراطور متوجه شد که معشوقش با گاوچرانی فقیر ازدواج کرده و زندگی شادی دارد، راه شیری را آفرید تا آنها را از هم جدا کند و بعد از آن آنها فقط در هفتمین روز هفتمین ماه سال این شانس را دارند تا روی پلی که بر روی راه شیری ایجاد میشود یکدیگر را ملاقات کنند)

هفت در آسترولوژی:
تعداد سیاره ها و فلزات منسوب به آنها هفت عدد است که شامل
مریخ و آهن، زهره و مس، زحل و سرب، مشتری و قلع، مرکوری و جیوه، ماه و نقره و خورشید و طلا است.

هفت در ادبیات:
علاوه بر مثالهای ابتدای مقاله، عدد هفت در داستان‌ها و افسانه های زیادی به چشم میخورد که نمونه آن ها سفید برفی و هفت کوتوله، هفت سفر سندباد و یا پادشاه هفت کشور در داستانهای شاهنامه است.
و ملموس ترین آن قصه های کودکی مان ست که همیشه با هفت شبانه روز جشن و پایکوبی به پایان میرسید.

مثالها و نمونه ها و مفاهیمی که در باورهای مختلف به عدد هفت نسبت داده میشود بسیار زیادند اما هدف اصلی ما این بود که متوجه ارزش و اهمیت تک تک لحظات زندگی مان باشیم و با نگاه عمیقتری با آنها مواجه شویم.