هدیه سازمانی

چگونه به پنج شخصیت دشوار، خدمات مشتریان ارایه دهیم؟

ارایه خدمات مناسب و با کیفیت به مشتریان از اصول اولیه هر کسب و کاری ست. اما بعضی مشتریان به توجه و نوع برخورد متفاوت تری نیازدارند. در جدول زیر به ۵ دسته از اینگونه مشتریان و نحوه برخورد مناسب با آنها میپردازیم

نوع شخصیت

خصوصیات

راه حل

شاکی·         منفی

·         یکدنده  و لجوج

·         گستاخ در ابراز عقاید

·         بی قاعده

·         عدم تمایل به عذرخواهی کردن

 

ورای شکایتِ مطرح شده، به چیزی که فرد می گوید توجه کنید. از حرفهایش نت بر داری کنید. اجازه دهید خودشان را کاملا ابراز کنند و بعد حرفهایی که نت برداری کرده اید برایشان تکرار کنید تا از منظور آنها مطمین شوید
همیشه موافق·         مثبت

·         مودب

·         اجتناب کننده از درگیری

·         سرزنش کننده

·         مردد

وقتی مشتری دایما بله می گوید و موافقت می کند سوالات کاوشگرانه بپرسید.

به آنها اطمینان دهید که از شنیدن نظرات و فیدبک های آنها خوشحال می شوید

متخصص·         همه چیز دان

·         باهوش

·         مهربان و همدل

·         رقابت جو

·         علاقمند به جستجو و تحقیق

اجازه دهید که فرد متخصص همه چیز را درباره کسب و کارتان به شما بگوید و نظرات او را به خود نگیرید. سوال بپرسید. از عبارات شفاف کننده استفاده کنید. گزینه های مختلف در اختیارشان قرار دهید
بدبین·         منفی

·         دیر متقاعد شونده

·         شکاک

·         باهوش

·         مستبد و خودرای

برای هر نکته مثبتی که ارایه میدهید، فرد منفی گرا نقد یا نکته منفی ای پیدا خواهد کرد. مثبت باقی بمانید و آن ها را به سمت روشنِ گفتگو هدایت کنید.
سرگردان·         دودل

·         محتاط

·         راضی کننده دیگران

·         نیازمند تایید

به نیازهای این مشتریان توجه کنید و راه حل های واقعی ارایه دهید. تمام اطلاعاتی که نیاز دارند بدانند را به آنها بدهید. تحمیل گر نباشید