۱۰ دلیل استفاده از هدایای تبلیغاتی در استراتژی بازاریابی شرکت ها

“از دل برود هر آنکه از دیده برفت” ضرب المثلی قدیمی ست که درباره روابط مشتریان هم کاملا صدق میکند.
در دنیای رقابتی کنونی اگر هر روز جلوی چشمان مخاطبان خود نباشید، دیر یا زود شما را فراموش میکنند.
اما چطور میتوان اطمینان پیدا کرد که برند شما همواره جلوی چشمان مشتریانتان است؟ چطور در این رقابت دیده می شوید؟
چگونه میتوان فهمید تلاشهایی که برای بازاریابی انجام میدهید درست و کارآمد است؟
روشهای متفاوتی برای دیده شدن و تحقق اهداف بازاریابی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از هدایای تبلیغاتی است.
در این مقاله ۱۰ مورد از تاثیرات استفاده از این ابزار بازاریابی مطرح میشود.

۱- ایجاد آگاهی ماندگار
انجمن بین المللی هدایای تبلیغاتی در آمریکا (PPAI) ، تحقیقاتی انجام داد که نشان میدهد ۶۲ درصد مردم، نام و جزییات شرکتی که به آنها هدیه تبلیغاتی داده است را به یاد می آورند. یک محصول تبلیغاتی خوب، با هربار استفاده یادآور برند شما خواهد بود.
استفاده هوشمندانه از هدایای تبلیغاتی، منجر به وفاداری مشتری و ارتقای روابط با او خواهد شد، یکی از دلایل آن، ایجاد حس قدردانی ست که نیاز به جبران محبت شما را، در مخاطبان ایجاد میکند.
همچنین با افزودن اطلاعات تماس خود بر روی هدیه، میتوانید آن را تبدیل به یک کارت ویزیت دائمی کنید که مشتریان جدید نیز به احتمال زیاد با مشاهده آن، با شما تماس خواهند گرفت.
۲- دسترسی به فضای تبلیغاتی ارزشمند
بسیاری از افراد، ۸ ساعت از روز خود را در محل کار و معمولا در جای ثابتی مانند پشت میزهایشان سپری میکنند.
اگر مشتری فعلی یا مشتری آینده شما، از هدایای تبلیغاتی شرکتتان در محل کار خود استفاده میکند، یعنی در این حالت شما امن ترین و بهترین فضای تبلیغاتی جهان را دارید: میز کار افراد!
هدیه تبلیغاتی ای که به درستی انتخاب شده باشد، میتواند به بیلبوردی دائمی برای نام تجاری شما در سازمانهای مختلف تبدیل شود.
۳- افزودن ارزش شخصی به پیام عمومی بازاریابی تان
یک هدیه تبلیغاتی مناسب به شما کمک میکند تا پیام برند خود را شخصی سازی کنید.
با استفاده از هدیه خلاقانه ای که لوگو یا طراحی شخصی تان را داشته باشد، ارزش درک شده و مطلوبیت هدیه را در ذهن مخاطبانتان افزایش میدهید.
اگر هدیه تبلیغاتی از نظر هدیه گیرنده، جذاب باشد، او نه تنها آن را نگه میدارد بلکه شروع به کلکسیون کردن آنها میکند. در اینصورت علاوه بر بالا رفتن آگاهی در زمینه برند، هدیه برای افراد جنبه شخصی نیز پیدا میکند. برندهای بزرگ مانند کوکاکولا و مک دونالد متخصص ساختن کلکسیونهای جذاب هستند.
(آگاهی از برند-brand awareness- به معنای آن است که مشتری هنگام خرید کالا از وجود این برند آگاهی دارد.)
مثلا اگر در حوزه سلامت فعالیت می‌کنید، یک گام شمار با لوگوی شما تبدیل به یکی از ابزارهای محبوب مخاطبتان خواهد شد. او هر روز از این وسیله استفاده میکند و آن را همه جا با خود خواهد داشت. به دلیل این ارتباط قوی و آشنا شدن با نام تجاری و برند شما، موضوعی به نام شناخت برند شکل میگیرد.( شناخت برند-brand recognition- به این معناست که مشتری برند، به محض برخورد با نشانه‌های برند، تایید کند که قبلاً با این برند مواجه شده و آن را می‌شناسد.)
اگر چنین ارتباطی شکل گیرد، برند شما نه تنها برای مشتری بلکه برای اطرافیان او هم شناخته خواهد شد. مخصوصا اگر او مشتاقانه درباره هدیه‌ای که دریافت کرده با دیگران نیز صحبت کند.
۴-  افزایش دادن ارزش درک شده ی هدیه
عموم افراد تصوری در مورد هزینه تمام شده کالاهای تبلیغاتی ندارند و معمولا هزینه کالاها را بیش از میزان واقعی آنها برآورد میکنند، چرا که تصور افراد از قیمت، بر اساس خرید تکی محصولات شکل میگیرد. مثلا هدیه ای که هزینه آن ۸هزار تومان است برای مخاطب ۲۰ هزار تومان به چشم می آید. به عنوان بازاریاب، با خرید عمده چنین محصولاتی، این تفاوت قیمت واقعی و قیمت تصور شده، به سود شما عمل خواهد کرد مخصوصا اگر کالای خاص و باکیفیتی ارائه دهید.
۵- در ارتباط بودن با جوامع محلی و گروههای خیریه
حمایت از رویدادها و در ارتباط بودن با جامعه محلی، روش مناسبی برای افزایش شناخت برند و راه اثبات شده ای برای بالابردن سهم شما از بازار است.
میزبانی یک فعالیت خیریه یا تامین لباس تیمهای ورزشی محلی به همراه لوگوی شما، نشاندهنده تعلق خاطر و پشتیبانی از طرف سازمانتان است.
دادن هدایای رایگان به خیریه ها نیز از جمله فعالیتهایی ست که منجر به رابطه برد-برد خواهد شد.
۶- انگیزش کارمندان
هدایای تبلیغاتی علاوه بر مشتریان به کارمندان نیز تقدیم میشود تا از عملکرد خوب آنها تقدیر شده و برای بالابردن کارایی با انگیزه شوند.
چنین اقداماتی میتواند جزو برنامه های پاداش دهی و متناسب با کارمندان، فرهنگ سازمانی و اهداف شرکتی تان باشد.
محصولات متنوعی با ارزش بالا و قیمت مناسب وجود دارند که باعث افزایش انرژی مثبت در محیط کار میشوند.
استفاده از این راهکارهای برانگیزاننده به خصوص در محیطهای فروش میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.
۷- راهی متفاوت برای تخفیف دادن و ترویج محصولات شماست
به جای تخفیف دادن، یک هدیه رایگان ارائه دهید.
ممکن است هزینه هدیه، کمتر از میزان تخفیف مورد نظر شما باشد اما قیمت و ارزش هدیه در تصور مخاطب بیشتر باشد.
برای مثال به جای اینکه به طور نقدی ۱۰ هزار تومان تخفیف بدهید، میتوانید هدیه ای ارائه دهید که برای مخاطب به اندازه ۱۰ هزار تومان ارزشمند، اما قیمت تمام شده آن به اندازه ۵هزار تومان میباشد.
در این روش، علاوه بر اینکه حاشیه سود شما افزایش میباید، تصویر بهتری را نیز در ذهن مشتری خلق میکنید.
حس خوب یک هدیه رایگان، باعث میشود مشتریان از خرید خود احساس خاصی داشته باشند و باور کنند معامله خوبی انجام داده اند، در نتیجه هر زمان که مشتری به برند شما فکر کند، از یادآوری تجربه خرید خود احساس خوشی خواهد داشت.
۸- مشتریان شما سفیرانتان هستند
هر زمانی که فردی از هدیه تبلیغاتی شما استفاده کند، بیلبورد متحرکی برای برندتان خواهد بود.
برخی از برندها این کار را به طرز فوق العاده ای با استفاده از طرحهای جذابی که افراد دوست دارند استفاده کنند انجام میدهند و برخی با استفاده از هدایای تبلیغاتی کاربردی. مثلا باشگاهی را در نظر بگیرید که هنگام ثبت نام، به اعضای خود کوله پشتی ای مخصوص وسایل ورزشی هدیه میدهد.
اگر مشتریان در زندگی روزانه خود از هدایایتان استفاده کنند، شما در تبدیل مشتریان خود به یک برد تبلیغاتی متحرک و سفیر برندتان موفق عمل کرده اید.
۹- هدایای تبلیغاتی هدفمند، مقرون به صرفه اند
همانطور که اشاره شد، ۶۲ درصد افراد، جزئیات شرکتی که به آنها هدیه داده است را به خاطر می آورند. کلید اصلی تحقق این آمار خوب، شناخت بازار هدف است.
برای رسیدن به این هدف، باید دسته ای خاص از مخاطبان انتخاب شده و هدایای تبلیغاتی متناسب با علایق و نیازهای آن‌ها فراهم شود.
و بدین صورت، این رسانه تبلیغاتی، پیام شما را کاملا مقرون به صرفه و در طولانی مدت به مصرف کنندگان مخابره خواهد کرد.
۱۰- تبلیغات سه بعدی
در دنیای دیجیتال امروزی، بسیاری از هدایا در غالب کدهای تخفیف غیر شخصی یا لینکهای تخفیف ارائه میشود، اما علیرغم پیشرفت تکنولوژی، انسانها تفاوت چندانی نکرده اند و همچنان دوست دارند هدایایی دریافت کنند که قابل لمس باشد.
تولید هدایای ملموس، شخصی سازی و فکرشده، میزان آگاهی وشناخت برندتان را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش میدهد.
هر کسی از هدیه ای که مختص او ساخته شده باشد لذت میبرد، پس هدایای رایگان که خلاقانه، مفید و سودمند باشند، حس شادی و تاثیر خوبی را از برند در وجود مخاطب به جا میگذارند.
هر برنامه بازاریابی باید هدایای تبلیغاتی را در برنامه خود بگنجاند، وقتی این هدایا با استراتژی بازاریابی درستی همراه شوند، برای هر کمپینی ارزش افزوده و تجربه ای به یادماندنی می آفرینند.

 

مقاله ای که مطالعه نمودید، ترجمه ای از مقاله ای با عنوان مشابه از سایت marketingeye و نوشته “ملیسا اسمیت” متخصص بازاریابی، نویسنده و سخنگو است.