هویت سازمانی چیست و چطور ساخته میشود؟
دنیا از واژههای پر سر و صدا، هیجانانگیز، کسلکننده و حتی گیجکننده پر شده است!
هویت سازمانی (هویت شرکتی) یکی از آن عباراتی است که کمی گیج کننده بنظر میرسد، اما مفهومی است که واقعا وجود دارد و تحت تاثیر تبلیغات و ترندهای روز ساخته نشده است.
هویت سازمانی، برند شما را پایدار نگه میدارد و باعث میشود محتوایی که ارائه میدهید موثر باشد و در نهایت برند شما به یاد ماندنیتر شود.
به این موضوع فکر کنید: هویت سازمانی قوی = هویت برند قوی
حالا به این سوال بپردازیم که هویت سازمانی چیست؟
هویت سازمانی به طور خلاصه یعنی اینکه کسب و کار شما چگونه خودش را نمایش میدهد و معرفی میکند؛ به عنوان مثال، تصاویر، طرحهای قالب، رنگهای برند و دستورالعملهای برند، هویت سازمانی را میسازند.
داشتن یک ارزش پیشنهادی واضح که Wordstream آن را اینگونه تعریف می کند: «ارزش پیشنهادی به مشتریان بالقوه میگوید که چرا باید به جای رقبای شما با شما معامله کنند و مزایای محصولات یا خدمات شما را از همان ابتدا به طور واضح بیان می کند» یکی از اجزای مهمِ داشتنِ یک هویت سازمانی قوی است. در این حالت نیازی نیست که شما به سختی تلاش کنید تا دیگران را به ارتباط با کسب و کارتان متقاعد کنید.
به یاد داشته باشید، یکی از مؤلفههای کلیدیِ هویت سازمانی قوی، بر دوش کارمندان شما قرار میگیرد – که به عنوان فرهنگ داخلی شما نیز شناخته میشود. داشتن یک فرهنگ داخلی قوی، یکی از عوامل مهم برای ساختن فرهنگ و هویت سازمانی قوی است.
البته اغلب افراد، هویت سازمانی (corporate identity) را با هویت برند (brand identity) اشتباه می گیرند، اما این دو مفهوم یکی نیستند!
هویت برند، در چگونگی درک مشتریان از کسب و کار شما خلاصه میشود.
این که کسب و کار شما دقیقا شبیه چه چیزی است؟
در ادامه، سه مورد از بهترین نمونههای طراحی هویت سازمانی را بررسی میکنیم:
Airbnb
چند سال پیش Airbnb به این نتیجه رسید که برند آنها نیاز به طراحی مجدد دارد، بنابراین با DesignStudio مستقر در سانفرانسیسکو تماس گرفتند. ریبرندینگ یا بازسازی برند Airbnb، هم در داخل و هم در خارج از دنیای طراحی بسیار بحث برانگیز بود. اما مانند بسیاری از نمونههای ریبرندینگ، پس از گذشت مدتی، میتوان به راحتی فرایند تغییر را بررسی کرد و متوجه شد که آنها تصمیم درستی گرفتند. اکنون واضح است که تغییر لوگوتایپ به یک فرم نمادینتر چقدر در افزایش ارتباط کاربر با بیزینس تاثیرگذار بوده است.
DesignStudio سخت کار کرد تا ماهیت بین المللی، دوستانه و ماجراجویانه را در برند جدید جای دهد و با ساده سازی لوگو از کلمات به یک نماد، حذف موانع زبانی و قابل تشخیص جهانی به این هدف رسید.
نکته مهم:
در این مورد، نام تجاری قدیمی Airbnb با ارزشها و نیازهای شرکت همخوانی نداشت. این کار نه فقط نیاز به تجدید نظر یا به روز رسانی داشت، بلکه بازنگری کامل هویت بصری را میطلبید.
Spotify
اسپاتیفای، یک سرویس پخش موسیقی با خاستگاه سوئدی است و علاقهمندان به موسیقی را از سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است. اما لوگوی اصلی احتمالا برای اکثر کاربران ناآشنا است!
در سال ۲۰۱۳، Spotify طراحی برند خود را با تمرکز بر موتیف “دایره با امواج رادیویی” به روز کرد. رنگهای سبز و سفید از عناصر اصلی لوگوی اسپاتیفای است. البته یکی از ویژگیهای جالب برند Spotify این است که با وجود اینکه سبز رنگ اصلی آنهاست، اما بسیار هنری و زیبا از یک پالت رنگی بزرگ در طراحیهایشان استفاده میکنند. استفاده از از تکنیک دوتونی، گرادیانها و پاپ آرت در طراحیهایشان از دیگر نکات مثبت برندشان است. این تکنیکها میتوانند به معرفی برند کمک زیادی کنند، چرا که Spotify دارای نوازندگانی است که طیف وسیعی از سبکها را پوشش میدهند.
نکته مهم:
از رنگ نترسید! استفاده از سبکهای هنری غیرمنتظره را به عنوان بخشهای کلیدی هویت بصریتان در نظر بگیرید.
Kodak
شرکت کداک در طول سالها با مشکلات زیادی روبرو بوده است زیرا دوربینهای دیجیتال نیاز به استفاده از فیلم فیزیکی را از بین بردند. اما کداک توانست از آن مانع عبور کند. در یک ریبرندینگ، آنها به ریشه های خود بازگشتند. آنها در سال ۲۰۰۶، بلوک قرمز بزرگ “K” را برای سادهسازی لوگو، حذف کرده بودند، اما دوباره تصمیمشان را تغییر دادند. آنها با استفاده از فونت sans-serif، حروف را در سمت راست بلوک قرمز روی هم چیدند. تاثیر بصری برندینگ جدید، روی بسته بندی جسورانه و ساده است و به محصولات آنها کمک میکند تا برجسته و شاخص دیده شوند.