تفاوت هدایای تبلیغاتی خلاقانه با هدایای تبلیغاتی کلیشه ایی و تکراری
تفاوت هدایای تبلیغاتی خلاقانه با هدایای تبلیغاتی کلیشهای و تکراری وقتی قابل درک است که از هردو تعریف درستی ارائه شود. پس ابتدا باید ببینیم ویژگیهای هدایای تبلیغاتی در هر دو دسته چیست.
یکی از راههای مهم و قابل توجه برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کارها استفاده از هدایای تبلیغاتی است. متناسب با هر برنامه و مناسبت، با بودجههای مختلف امکان تامین هدیه تبلیغاتی خلاقانه برای شرکتها و سازمانها وجود دارد.
منظور از هدیه تبلیغاتی خلاقانه چیست؟
واژه خلاقیت، الزاما منوط بر تولید یک محصول ویژه و جدید نیست. بلکه خیلی وقتها تنها با یک نگاه متفاوت به یک محصول میتوان آن را به گونهای ارائه داد که متفاوت از حالت همیشگی دیده شود. البته نه هر تفاوتی! تفاوتی که موجب شود محصول کاربردیتر، زیباتر به نظر برسد و در نتیجه در دسته هدایای تبلیغاتی خلاقانه قرار گرید.

استفاده از خودکارها و دفترچه یادداشتها و یا تقویمهای رومیزی بیکیفیت و عاری از سلیقه برای مخاطب امروز نه تنها جذابیتی ندارد بلکه آن را دلسرد میکند. مخاطب این دوره درک بهتری از هنر دارد و با گسترش دنیای سوشال شناخت بیشتری نسبت به هنر و توانایی وطن خود دارد.
بنابراین هدایای وارداتی گران قیمت مانند فلش مموری و پاوربانک و محصولاتی از این دست، مخاطب را خوشحال نمیکند. این مسئله را از چند زاویه میتوان بررسی کرد: اول این که با بالا رفتن قیمت کالاهایی مثل موبایل و لپتاپ، افراد برای استفاده از ابزاری مثل فلش و پاوربانک محتاطتر عمل میکنند. پس ممکن است به هر برندی اعتماد نکنند و تمایلی به استفاده از هدیه تبلیغاتی شما (که برای آن کم هم هزینه نکردهاید)؛ نشان ندهند. پس با این بررسی حتی این اقلام هم میتواندر دسته هدایای کلیشهای و تکراری قرار داد.
پیشرفت تکنولوژی فضای تنگاتنگی برای بازار رقابت کسب و کارها فراهم میکند. از این رو شرکتها برای بهتر و بیشتر دیده شدن خود؛ نیاز دارند که پیوسته از همه نظر به روز بوده و به شیوهای متفاوت خود را به مخاطبانشان معرفی کنند. پس هدایای تبلیغاتی خلاقانه میتواند در این مسیر به کمک کسب و کارها بیاید.
پیام یک هدیه تبلیغاتی چیست؟
در گذشته با نبود فضای سوشال، دامنهی تبلیغات به گستردگی امروز نبود. معمولا شرکت در نمایشگاهها، تنها فرصتی بود که در اختیار سازمانها و شرکتها قرار میگرفت تا بتوانند خدمات و یا محصولات خود را به نمایش بگذارند. نمایشگاهها همیشه زمان محدودی دارند و معمولا سالی یک بار برگزار میشوند. در این میان، در کنار انبوهی از کاغذها و کاتالوگها هدیهای در نظر میگرفتند. هدیهای مثل خودکار و یا دفتر یادداشت تا فرد بعد از نمایشگاه با استفاده از این اقلام، برند آن شرکت را به یاد بیاورد. از این رو، روی یک خودکار کوچک طوماری از اطلاعات و آدرس و شماره تلفن ثبت میشد. در این بازه زمانی، هنوز کسی به فکر هدایای تبلیغاتی خلاقانه، نبود.

به مرور با زیاد شدن این مدل هدایا و از طرفی بالا رفتن تنوع در نوشت افزار کم کم رقبت و تمایل افراد به استفاده از اقلام این چنینی کم و کمتر شد. اما همچنان خیلی از کسب و کارها بر این باورند که ایجاد تنوع در هدایای تبلیغاتی که برای برندشان خریداری میشود؛ برابر با پرداخت هزینه بالاتر است.
در میان این باورها و سلیقهها، انتخاب یک هدیه تبلیغاتی خلاقانه میتواند پیامی بیشتر از آگاهی برند به مخاطب بدهد. این هدیه نشان دهنده این است که شما برای مخاطب خود، ارزش قائل هستید. برای او وقت و هزینهی خاصی در نظر گرفتهاید و او به عنوان یک کاربر این تفکر را به کسب و کار شما تعمیم میدهد. در چنین حالتی، آن هدیه، تنها یک هدیه تبلیغاتی نیست بلکه برگ برنده شماست. پس وقت آن رسیده که برای تغییر لیست هدایای تبلیغاتی سازمانتان یک جلسه تشکیل دهید!
انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه
در دنیای امروز هر محصولی قابلیت ورود به دنیای تبلیغات را دارد. مهم این است که به گونهای ارائه شود که مخاطبان شما تمایل به استفاده از آن را داشته باشند. یکی از انواع پر طرفدار هدایای تبلیغاتی خلاقانه، هدیههایی هست که کمک میکند، میز کار مرتبتر و زیباتر به نظر برسد. ستهای اداری و نظمدهندههای رومیزی مدرن و با کیفیت، چوبی، فلزی و یا ترکیب چوب و فلز با یک طراحی مینیمال میتواند با هر فضای کاری همخوانی داشته باشد.
دسته دیگری از هدایای تبلیغاتی خلاقانه که میتوان به آن اشاره کرد؛ تقویمها و پلنرهای برنامهریزی است. با توجه به اهمیتی که تقویم در برنامهریزیهای ما دارد نمیتوان نسخه دیجیتال را جایگزین کرد. همچنان به یک تقویم رومیزی با کیفیت نیاز هست. برای آگاهی از نکات مهم برای خرید تقویم رومیزی خلاقانه و متفاوت پیشنهاد میکنیم مقالهی مهمترین نکات در انتخاب تقویم رومیزی را مطالعه بفرمایید.

بسته بندی هدایای تبلیغاتی
بسته بندی یک هدیه، اولین برخورد فرد با انتخابی است که شما برای او داشتهاید. پس مهم و تاثیرگذار است. جعبه باید تمیز و شکیل انتخاب شود. بهتر است نشانی از برند شما روی بستهبندی اعمال شود. امروزه با پیشرفت صنعت چاپ، جعبهها و باکسهایی با طرحها و رنگهای مختلف تولید میشود. اما پیشنهاد دیدینو در بسته بندی، این است که یک انتخاب ساده و مینیمال داشته باشید. چون در این صورت مخاطب شما از روی بسته بندی نمیتواند برای محصول داخل جعبه ارزشگزاری کند. در واقع توقع فرد را با یک جعبه ساده کنترل میکنید. در عین حال ارزش محصول داخل جعبه نیز حفظ میشود. پس برای هدایای تبلیغاتی خلاقانهای که تهیه میکنید، یک جعبه زیبا هم در نظر بگیرید.
رنج قیمت هدایای تبلیغاتی خلاقانه
رنج قیمت هدایای تبلیغاتی خلاقانه، ممکن است در بعضی از محصولات، مقداری بالاتر از هدایای کلیشهای باشد. زیرا برای ایجاد تفاوت و خلاقیت نیاز به ایدهپردازی و صرف وقت بیشتر است. این عوامل موجب میشود که ارزش یک محصول بالاتر رود. پس مهم است که ایدهپردازی و صرف وقت منجر به محصولی شود که توجه مخاطب را جلب کند. مخاطب باید بدون توضیح اضافه این تفاوت را درک کند. وقتی درک کند، دیگر برای پرداخت هزینه نگرانی ندارد و حاضر است بهای آن را بپردازد.
یکی از مزیتهای امکان خرید آنلاین این است که مشتری به راحتی به قیمتها دسترسی دارد. او میتواند به راحتی قیمت محصولات مختلف و یا مشابه را استعلام بگیرد و با هم مقایسه کند. بنابراین بازار امروز از تعادل بهتری برخوردار است. چون خریدار امروز آگاهتر است. پس خیلی نگران اختلاف قیمت و افزایش هزینههای خود نباشید. برای متفاوت بودن الزاما شما نباید پول بیشتری خرج کنید. اما لازم است وقت بیشتری صرف کنید تا به هدایای تبلیغاتی خلاقانه و خاص برسید.
سخن آخر
هدیه دادن و هدیه گرفتن بین سازمانها مقولهای است که موجب تقویت اعتماد، ارتباط و اعتبار بین کسب و کارها میشود. اعتماد، ارتباط و اعتبار هرسه از ویژگیهای مهم یک کسب و کار موفق است. پس ارزش این را دارد که در آستانهی سال جدید برای تقویت این ویژگیها سراغ یک هدیهی تبلیغاتی خلاقانه بروید. فراموش نکنید که ایجاد یک تفاوت جدید و مثبت میتواند منجر به یک شروع بهتر و موفق در سال جدید شود.