در 9 مرحله تعامل رسانه‌های اجتماعی را بهبود بخشیم

در ۹ مرحله تعامل رسانه‌های اجتماعی را بهبود بخشیم

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ابزار قدرتمندی باشند تا یک کسب و کار یا سازمان بتواند از آن برای دستیابی به مخاطبان خود استفاده کند. برای اطمینان از اینکه یک کسب و کار تا حد امکان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، بازاریابان آنچه را که به عنوان تعامل رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، پیگیری می‌کنند. در این مقاله به چیستی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و اهمیت آن، و چگونه در ۹ مرحله تعامل رسانه‌های اجتماعی را بهبود بخشیم، می‌پردازیم.

تعامل در رسانه ‌های اجتماعی چیست؟

تعامل در رسانه‌های اجتماعی اندازه گیری اشتراک گذاری‌ها، لایک‌ها و نظرات در یک پست رسانه اجتماعی است. این یک معیار رایج برای تعیین اثربخشی یک کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. مدیران رسانه‌های اجتماعی معیارهای تعامل را مطالعه می‌کنند تا مشخص کنند آیا مخاطبان آن‌ها به محتوای آن‌ها توجه می‌کنند یا خیر.

چرا تعامل در رسانه های اجتماعی مهم است؟

تعامل در رسانه‌های اجتماعی مهم است زیرا اطلاعاتی در مورد کیفیت محتوا و پاسخ بینندگان ارائه می‌دهد. داشتن تعامل بالا در رسانه‌های اجتماعی به این معنی است که درصد بیشتری از مخاطبان شما با برند شما در تعامل هستند، به پست‌های شما پاسخ می‌دهند و یا از وب سایت شما بازدید می‌کنند. با اولویت قرار دادن مشارکت در رسانه‌های اجتماعی، کسب و کارها می‌توانند مزایایی مانند، آگاهی از برند، نرخ بازگشت مشتری و افزایش پایگاه مشتری را بهبود بخشند.

بهبود آگاهی از برند

وقتی کاربران در رسانه‌های اجتماعی با برند شما درگیر می‌شوند، این رفتار اغلب برای ارتباطات آن‌ها قابل مشاهده است. بنابراین، هنگامی که شخصی با محتوای شما درگیر می‌شود، این اقدامات می‌تواند منجر به توجه کاربران جدید به صفحات رسانه‌های اجتماعی شما شود؛ مخاطبانی که پیش از این نام تجاری شما را نشنیده‌اند، با افزایش آگاهی از نام تجاریتان، احتمال اینکه در آینده کسب و کار شما را به خاطر بیاورند، بیشتر می‌شود.

نرخ بازگشت مشتری بهتر

اقدامات خاصی که تعامل رسانه‌های اجتماعی را بهبود می‌بخشد، رضایت مشتری را نیز بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال، اگر بتوانید به سؤالات پاسخ دهید یا از طریق رسانه‌های اجتماعی به مشتری کمک کنید، احتمالاً رضایت آن‌ها از محصول یا خدمات شما افزایش می‌یابد. نرخ‌های بالاتر رضایت مشتری یکی از بزرگ‌ترین عوامل در ایجاد مشتریان بازگشتی است.

افزایش پایگاه مشتری

استفاده از استراتژی‌های تعامل با مشتری، مانند ایجاد محتوای هدفمند برای مخاطبان، می‌تواند کاربران را تحت تاثیر قرار دهد تا پس از توجه به صفحات رسانه‌های اجتماعی شما، مشتریان جدیدی شوند. به عنوان مثال، یک مجموعه تولید کننده هدایای سازمانی می‌تواند با استفاده از اشتراک یک پست وبلاگی در مورد شروع یک پروژه و یا معرفی محصولات جدید،  به افراد برای خرید راحت‌تر کمک کند.

حال چگونه می‌توان تعامل رسانه های اجتماعی را بهبود بخشید؟

اگر می‌خواهید سطح تعامل کسب و کار خود در رسانه‌های اجتماعی را بهبود بخشید، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱٫ اهداف خود را مشخص کنید

قبل از اجرای هر استراتژی جدید، اهداف خود را در هنگام تلاش برای بهبود تعامل رسانه‌های اجتماعی مشخص کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید فالوورهای شبکه‌های اجتماعی خود را افزایش دهید یا ترافیک بیشتری را به وب سایت خود هدایت کنید. هر تعداد که می‌خواهید هدف ایجاد کنید و در عین حال آن‌ها را تا جایی که می‌توانید خاص نگه دارید. این می‌تواند بعداً هنگام تصمیم گیری در مورد نوع محتوای تولید یا اولویت بندی کانال‌های رسانه‌های اجتماعی به شما کمک کند.

۲٫ از رسانه‌های اجتماعی بیشتر استفاده کنید

سعی کنید حداقل چند بار در روز از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کنید. اینکه هر چند وقت یک‌بار می‌توانید از حساب‌های اجتماعی خود استفاده کنید، به اندازه تیم رسانه‌های اجتماعی، تعداد حساب‌های شما و تعداد فالوورهای هر حساب بستگی دارد. با این حال، ارسال به‌روزرسانی‌ها در حساب‌های خود و تعامل بیشتر با فالوورهای خود ممکن است منجر به نرخ تعامل بیشتر در رسانه‌های اجتماعی شود.

۳٫ تمرکز تلاش‌ها بر روی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی منتخب

به جای اینکه زمان خود را بین هر پلتفرم رسانه اجتماعی تقسیم کنید، توجه خود را بر روی آن‌هایی متمرکز کنید که مخاطبان هدف شما بیشتر با آن‌ها تعامل دارند. به عنوان مثال، ممکن است تنها با یک پلتفرم شروع کنید و بیشتر وقت و منابع خود را برای جذب آن فالوورها استفاده کنید. همانطور که تعامل را در یک پلتفرم بهبود می‌دهید، به پلتفرم‌های دیگر گسترش دهید. می‌توانید در تمام پلتفرم‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی حساب داشته باشید، اما اگر زمان بیشتری را بر روی تعداد کمی از آن‌ها متمرکز کنید، احتمالاً نتایج ثابت‌تری خواهید دید.

۴٫ محتوای خود را بهبود بخشید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانیم در ۹ مرحله تعامل رسانه‌های اجتماعی را بهبود بخشیم، بهتر کردن محتواها در این رسانه‌هاست. برای بهبود تعامل در رسانه‌های اجتماعی، محتوای خود را سفارشی کنید تا مخاطبان خود را بهتر جذب کنید. اطلاعاتی را که ممکن است برای مخاطبان مفید یا سرگرم کننده باشد به اشتراک بگذارید. اگر از نوع محتوایی که مخاطبان شما می‌خواهند مطمئن نیستید، از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کنید تا مستقیماً از طریق نظرسنجی‌ها یا بخش نظرات در پست‌هایتان از آن‌ها بپرسید. بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهند یک نظرسنجی ایجاد کنید، که هم می‌تواند مخاطبان شما را درگیر کند و هم در مورد نوع محتوایی که مخاطبان شما می‌خواهند، بازخورد ارائه دهد.

هر زمان که محتوایی را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارید، دنبال کنندگان خود را مستقیماً تشویق کنید تا با آن درگیر شوند. از آن‌ها بخواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارند، نظر بگذارند یا پست را لایک کنند.

۵٫ با فالوورهای خود درگیر شوید

برای اینکه مخاطبانتان بیشتر با شما ارتباط برقرار کنند، ابتدا سعی کنید با آن‌ها درگیر شوید. به نظرات آن‌ها به موقع پاسخ دهید تا توجشان را جلب کنید. به عنوان مثال، اگر شخصی در پستی به استفاده از یکی از محصولات شما اشاره کرد، برای تشکر از او وقت بگذارید و نظر بگذارید.

۶٫ از نام خود استفاده کنید

سعی کنید عناصر شخصی‌سازی‌شده را به کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود اضافه کنید، مانند استفاده از نام فالوور در تعاملات یا اینکه مدیر رسانه اجتماعی نظرات را با نام خود امضا کند. استفاده از نام‌ها به تعامل کمک می‌کند و می‌تواند فالوورهای شما را تشویق کند تا تعاملات بیشتری را شروع کنند.

۷. مسابقه برگزار کنید

مسابقات در رسانه‌های اجتماعی یک راه عالی برای افزایش تعامل هستند، زیرا می‌توانید مشارکت را شرط لازم برای ورود به مسابقه قرار دهید. برای مثال، کسب‌وکار شما می‌تواند مسابقه‌ای برای اهدای یک محصول رایگان برگزار کند. برای شرکت در مسابقه، از کاربران بخواهید که در مورد پست شبکه اجتماعی شما نظر بگذارند و آن را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارند. این نه تنها مخاطبان شما را درگیر می‌کند، بلکه آگاهی برند را نیز گسترش می‌دهد.

۸٫ حساب‌های مشابه خود را بررسی کنید

برای ایده‌های بیشتر در مورد نحوه جذب مخاطبان خود، حساب‌های محبوب را مطالعه کنید. ببینید آن‌ها از چه زبانی برای تعامل با مخاطبان خود و نوع محتوایی که تولید می‌کنند، استفاده می کنند. از آنجایی که شما مخاطبان مشابهی دارید، اتخاذ برخی از استراتژی‌های آن‌ها ممکن است به شما در افزایش نرخ تعامل با مشتری کمک کند.

۹٫ معیارهای تعامل را دنبال کنید

سیستمی را در نظر بگیرید که معیارهای تعامل رسانه‌های اجتماعی شما را برای شما ردیابی می‌کند. اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ابزارهای داخلی دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما ممکن است بخواهید از نرم‌افزار شخص ثالثی استفاده کنید که همه آن‌ها را در یک مکان ردیابی می‌کند. در هر صورت، برای درک اینکه آیا استراتژی‌های تعامل رسانه‌های اجتماعی شما کارآمد هستند یا خیر، میزان مشارکت خود را قبل و بعد از اجرا تجزیه و تحلیل کنید.

سخن آخر

این روزها و با توجه به اهمیت فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، شناخت، مدیریت و بهره‌وری درست از آن می‌تواند کمک شایانی به صاحبان برند و کسب و کارها کند. بنابراین بهبود تعامل رسانه‌های اجتماعی، در رسیدن به هدف، افزایش مخاطب و معرفی برند می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.