رنگ صورتی مرجانی زنده و پر انرژِی

رنگ سال ۲۰۱۹چیست و چرا اهمیت دارد؟

امسال موسسه پنتون، رنگ  «مرجانی زنده» را بعنوان رنگ سال انتخاب کرده است و تیم پنتون درباره علت این انتخاب گفته اند:
 «ما به خوش بینی و انگیزه هایی برای شادی احتیاج داریم و این رنگ بازتابی از نقش صخره های مرجانی بعنوان گرمابخش، تغذیه کننده و پناهگاهی برای  موجودات دریایی ست.
در واقع رنگ یک زبان است و ارتباط جدایی ناپذیری با فرهنگ دارد.
در عصرتکنولوژی که ما زمان زیادی را در دنیای مجازی –که واقعیت ندارد- میگذرانیم نیاز داریم تا تعادل و صمیمیتی با واقعیت برقرار کنیم و هیچ چیزی واقعی تر از طبیعت نیست. رنگ مرجانی زنده، علاوه بر اتصال ما با طبیعت و دنیای واقعی به لزوم توسعه فرهنگِ حفاظت و احترام به منابع طبیعی نیزاشاره میکند. صخره های مرجانی، جزو گونه های در معرض خطرند که به دلیل تغییرات آب و هوایی وسایر مشکلات زیست محیطی در حال نابودی اند و انتخاب این رنگ باعث میشود توجه بیشتری بر دنیای زیر آب و حیات موجودات زنده در اقیانوسها داشته باشیم.»
البته علاوه بر فلسفه ای که در گزینش این رنگ مطرح شد، موضوعات دیگری نیز در انتخاب رنگ سال تاثیر گذارند.
حالا بیایید نگاهی بیندازیم به این که سیستم رنگی و همچنین موسسه رنگ Pantone چطور در این سالها سردمدار تعیین کننده ترندهای رنگ بوده است؟
سیستم تطبیق رنگ Pantone (The Pantone color matching system) مهمترین سیستم تطبیق رنگ در دنیاست که در سال ۱۹۶۳ ایجاد شد و هدف آن حل مشکل پیچیده ی هماهنگ کردن رنگ ها در صنعت چاپ بود.
پنتون با استفاده از کاتالوگ رنگ که به شکل بادبزنی طراحی کرده بود به راحت ترین و سریعترین روش برای دسته بندی، ارتباط و هماهنگی رنگ ها تبدیل شد. در این کاتالوگ هر رنگی با هر تون رنگی یک شماره مخصوص دارد و بیش از ۴۰ سال است که Pantone نه تنها در صنعت طراحی بلکه برای تولیدکنندگان رنگ، پارچه و پلاستیک بعنوان پیشرو در سیستم تطبیق رنگها مطرح است.
این موسسه برای طراحان، بازاریابان، برندها و تولیدکنندگان، این شانس را ایجاد میکند که با مشارکت یکدیگر حضور گسترده ای در زمینه رنگ داشته باشند.
دانش رنگ موسسه Pantone بی نظیر است آنها متخصص چگونگی اثرگذاری رنگ ها بر طراحی و همینطور مصرف گرایی اند!
و اما رنگ سال چگونه بر بازاریابی اثر می گذارد؟
موسسه پنتون در طول سال ترندهای رنگ را بررسی می کند تا برای رنگ سال بعد تصمیم گیری کند. همه ابعاد جامعه از مد، بازاریابی، شبکه های اجتماعی و حتی سیاست مورد بررسی قرار می گیرند و در نتیجه رنگی که به عنوان رنگ سال انتخاب می شود به طور فزاینده ای در دنیای بزرگ طراحی و بازاریابی تاثیرگذار است.
این روزها وقتی رنگ سال اعلام می شود صدها برند به طراحی محصولات منطبق با رنگ پیشنهادی می پردازند. خبرهای زیادی در این رابطه منتشر میشود. بلاگرها یادداشتها و مقالات فراوان درباره نحوه استفاده از این رنگ می نویسند، گرافیستها طرحهای گوناگونی برای استفاده در شبکه های اجتماعی می سازند و…
چطور از رنگ سال در کسب و کارها استفاده می شود؟
در واقع رنگ سال از مطالعات بازاریابیِ گسترده پنتون حاصل می شود و پیش بینی ای است از اینکه مشتری ها به سمت چه رنگی گرایش پیدا میکنند و در سال جدید مورد استفاده قرار میدهند. بنابراین کسب و کارها با استفاده از این رنگ در برندینگ و طراحی محصولات و خدمات، احتمال فروششان را افزایش میدهند.
با توجه به نقش پررنگ شبکه های اجتماعی در زندگی روزانه یکی از راهکارهای افزایش بازدید از کسب و کارتان این است که پستهای مرتبط با رنگ سال را با هشتگ COY2019# (Color Of The Year) به نمایش بگذارید تا دیگران هم طرحها و ایده هایتان را ببینند.