مزرعه و هدایای نمایشگاهی
در ابتدا بهتر است با یکدیگر معنی و مفهوم نمایشگاه را مجدد دوره نماییم. منظور از نمایشگاه چیست که اکنون به ویژگی هدایایی تبلیغاتی آن بپردازیم.
نمایشگاه نام رویداد و اتفاقی است که صاحبین کسب و کار در آن می توانند به نمایش و معرفی محصولات و یا خدمات خود بپردازند. آنها میتوانند رو در رو از مزیت، نوآوری و ویژگی فعالیت خود با بازدید کنندگان ( بی واسطه ) سخن بگویند. همانطور که از نام آن مشخص است نمایشگاه مکانی است برای معرفی و به نمایش گذاشتن تخصص و فعالیت خود. نمایشگاه این فرصت را می دهد تا صاحبین مشاغل بتوانند از این که چه هستند و برای چه کاری خلق شده اند و یا از تفاوتشان با دیگران بگویند.
حال درست است که نمایشگاه یک فرصت است اما خوب که بنگریم متوجه رقابت بسیار عمیق بین شرکت کنندگان آن می شویم.
زیرا که نمایشگاه ها عموما بصورت تخصصی و در رابطه با یک موضوع مشترک تشکیل و اجرا میشوند.
بطور مثال نمایشگاه کامپیوتر، نمایشگاه صنعت چاپ و تبلیغات، نمایشگاه فرش و … این موضوع موجب می شود تعدادی شرکت کننده با فیلدهای مشابه و نزدیک به هم در یک جا در کنار یکدیگر جمع گردند و به تبلیغ و معرفی خود بپردازند. اما چگونه میان انبوهی از همکاران می توان خوش درخشید؟ چگونه می توان متفاوت بود و فعالیتی کرد که نظر مخاطب را جلب و او را تشویق به همکاری و خرید از خود کرد؟
در این راستا می توان از فعالیت های متنوع یاری گرفت، از جمله اجرای دکور و غرفه های قابل توجه ، یا ارائه کاتالوگ های قطور و ارزشمند، اجرای مسابقه یا قرعه کشی و ارائه هدایای گران قیمت، یعنی با بزرگنمایی و صرف هزینه های هنگفت.
اما راهی ساده تر که می توان با هوشمندی به هدف دلخواه خود نزدیک شد، اهدای هدایای تبلیغاتی است. هدایای نمایشگاهی همان هدایای تبلیغاتی است اما با اندک ویژگی و نکات بارز که می باید در نظر گرفته شود.
هدایای نمایشگاهی یک رسالت متفاوت نسبت به هدایای تبلیغاتی دارد و آن تفاوت در تیراژ است. این گونه هدایا نسبت به بودجه تعیین شده با هدف حداکثری در تعداد است که از هدایای تبلیغاتی متمایز می شود. اما چرا باید اینگونه باشد؟ با ذکر یک مثال و تصویر سازی ذهنی به پاسخ این سوال می پردازیم. تصور کنید که یک مزرعه ای بزرگ وجود دارد که بصورت همگانی(مشاع) در اختیار شرکت کنندگان نمایشگاه قرار می گیرد. و به آنها گفته می شود که اجازه دارید هر چقدر که در توان دارند در آن بذر ریخته و در انتظار محصول خود بنشیند. در این میان کدام یک از شرکت کنندگان موفق تر عمل خواهد کرد تا سهم بیشتری از این مزرعه را از آن خود کند؟ قاعدتا فردی که بذر بیشتری ریخته است مساحت بیشتری را برای خود کرده . البته اگر بذر خوب و با کیفیت در اختیار داشته و با حساسیت و دقت بالا، سطح بیشتری از مزرعه را اشغال کرده باشد.
اصلی ترین تفاوت هدایای نمایشگاهی در تعداد بالاست. یعنی هدایای بیشتر به مخاطبین بیشتر، و تبدیل مخاطبین بالقوه به مشتریان بالفعل .
حال در این میان صاحبین کسب و کار با تعیین بودجه هدایای نمایشگاهی سعی دارند بیشترین هدیه را تهیه کنند. یعنی با تعیین بودجه برای هدایای نمایشگاهی، میخواهند حداکثر تعداد را داشته باشندو خب نسبت به بودجه، تعداد هدیه بیشتر یعنی ارزش ریالی اختصاص داده شده به هر یک از هدایا کمتر است. در این مواقع عموما با کاهش کیفیت و کلیشه ای شدن هدایا روبرو خواهیم شد. هدایای تکراری و کلیشه ای همانند خودکار، برای مخاطبین دیگر تاثیر گذاری لازم را ندارند. اگر به این نقطه برسیم که کیفیت بذر (هدیه نمایشگاهی) را پایین بیاوریم تا تعداد بیشتر پخش کنیم عملا هیچکدام از بذر ها جوانه نمی زنند و مارا به محصول نمی رسانند.
اما با هوشمندی می توان، با تهیه هدایای خلاق و نو و صرف هزینه مناسب به نتایج دلخواه رسید. هدایایی که در نگاه اول لبخند بر لبان مخاطب بکارد، میتواند وفاداری و جلب مشتری بیشتری داشته باشد. با دستورکار تعداد هدایای بیشتر اما با حساسیت و انرژی مضاعف در انتخاب، نتیجه مطلوب به همراه خواهد داشت.