هفت راه محبوب برای تبلیغ کسب و کار
اگر شما هم به عنوان صاحب کسب و کار، به دنبال راههایی برای بهبود شرایط در ارائه خدمات و یا افزایش فروش محصول هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا به هفت راه محبوب برای تبلیغ کسب و کار بپردازیم. متخصصان روابط عمومی در فدراسیون کسب و کارهای کوچک، هفت راه محبوب برای بازاریابی و تبلیغات یک کسب و کار کوچک را به صورت آنلاین و آفلاین توضیح میدهند. در دنیای امروز، شاید بتوان گفت رشد کسب و کارها کمی پیچیده شده است؛ اما با استفاده از راهکارهایی میتوان تا میزان قابل توجهی در این مسیر موفق عمل کرد.
۱٫روابط رسانه ای
روابط رسانهای در واقع انتشار مقالاتی در مورد شما و کسب و کارتان در نشریات و وب سایتهای آنلاین مرتبط با حوزه کاری شماست.
برای استفاده از این راهکار شما میتوانید در غالب مقاله و یا رپورتاژ در رابطه با موضوعی مانند دست یافتن به رکوردی تازه، راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید، سالگرد تاسیس و یا فروش تعداد قابل توجهی از کالاها، ویژگیها و خصوصیات بارز خود را به اشتراک بگذارید. راه دیگر برای دریافت پوشش، مشاوره دادن یا داشتن نظرات قوی در مورد یک موضوع و آمادگی برای بیان آشکار آنها است.
مزایای روابط عمومی چیست؟
به شرطی که در مکانهای “درست” ظاهر شوید، توسط مخاطبان هدف خود دیده خواهید شد. اگر یک تجارت مهندسی دارید، از دیده شدن در نشریات تجاری منتخب سود خواهید برد. با این حال، اگر مایل به افزایش آگاهی از کافه خود هستید، روزنامهها و مجلات محلی بهترین مکان هستند.
چنین پوشش رسانهای نه تنها نمایه شما را افزایش میدهد، بلکه برای انتقال پیامهای واقعی مهم در مورد کسبوکارتان، همراه با ترویج ارزشها و فرهنگ آن نیز ایدهآل است.
۲٫رسانه های اجتماعی
رسانههای اجتماعی در صورت استفاده موثر، نقش مهمی در بازاریابی کسب و کار شما ایفا میکنند و فرصت دستیابی و تعامل با چنین مخاطبان عظیمی را نباید از دست داد. این رسانهها یک راه عالی برای ارتباط با افرادی است که با برند شما درگیر هستند و کسب و کار را به افرادی که هنوز شما را کشف نکرده اند، معرفی میکنند. طبق آمار، حدود ۵۸ درصد از مصرف کنندگان قبل از بازدید از وب سایت، از صفحات اجتماعی یک برند بازدید میکنند.
اهداف کسب و کار شما چیست؟
قبل از شروع توسعه یک کمپین بازاریابی رسانههای اجتماعی، باید اهداف تجاری و برنامه بازاریابی خود را در نظر بگیرید. آیا میخواهید به مخاطبان گستردهتری دست پیدا کنید، ترافیک بیشتری را برای وب سایت خود ایجاد کنید یا فروش محصول را افزایش دهید؟ همچنین مهم است که بدانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، از چه پلتفرمهایی استفاده میکنند و چه نوع محتوایی برای آنها مفید و جذاب خواهد بود. راهنمای ما در مورد پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به شما کمک میکند تا مورد مناسب خود را پیدا کنید.
چه چیزی در شبکه های اجتماعی پست کنم؟
ایجاد محتوای مرتبط برای مخاطبان، برای موفقیت رسانههای اجتماعی شما، چه در فیس بوک، توییتر یا اینستاگرام، بسیار مهم است. هنگام تولید محتوا، به این فکر کنید که مخاطب شما میخواهد چه چیزی را ببیند و چه محتوای ارزشمندی را میتوانید در ازای توجه آنها به ایشان ارائه دهید.
اگر یک محصول یا برند هستید، روی عکاسی و ویدئو سرمایه گذاری کنید و با داراییهای خود یک هویت برند ثابت ایجاد کنید. همچنین ارزش این را دارد که بدانید ویدیو یکی از جذابترین داراییها است، بنابراین تا حد امکان از آن استفاده کنید.
رسانه های اجتماعی فقط به معنای قرار دادن محتوای مناسب نیست. به عنوان یک کسب و کار، شما باید یک مکالمه دو طرفه با مخاطبان خود ایجاد کنید تا آنها یک ارتباط انسانی را احساس کنند؛ این موضوع شما را به یاد ماندنیتر میکند و احتمال بیشتری برای حفظ دنبال کنندگان دارید.
مهم است که به طور منظم کانالهای خود را بررسی کنید تا بفهمید چه چیزی کار میکند. هر پلتفرم اجتماعی، تجزیه و تحلیل اولیه را ارائه میدهد. این تمرین خوبی است که به صورت هفتگی و ماهانه به تجزیه و تحلیل خود بپردازید تا استراتژی خود را برای به حداکثر رساندن نتایج تجزیه و تحلیل، بررسی و تنظیم کنید.
۳٫تبلیغات دیجیتال
هدف قرار دادن مخاطبان خاص، اجرای استراتژیهای مبتنی بر داده و ارائه نتایج قابل اندازهگیری، تنها تعدادی از مزایای بازاریابی کسب و کار شما از طریق تبلیغات دیجیتال است. کانالهای اصلی تبلیغات دیجیتال عبارتند از PPC (پرداخت به ازای هر کلیک)، نمایش و شبکههای اجتماعی پولی. همه آنها در دستگاههای تلفن همراه و دسکتاپ اجرا میشوند.
تبلیغات دیجیتال میتواند یک میدان مین باشد، اما کاملاً شفاف و پاسخگو است؛ شما میتوانید ببینید که بودجه شما کجا رفته است و کدام جنبههای کمپین شما مؤثرتر بوده است.
پرداخت به ازای کلیک چیست؟
کمپینهای جستجو (PPC) اغلب در Google Ads اجرا میشوند که شبکه تبلیغات آنلاین خود گوگل است. آنها میتوانند به شما کمک کنند تا برای مخاطبان هدف خود تبلیغ کنید و در عین حال هزینههای تبلیغاتی را بهینه کنید تا بهترین بازگشت سرمایه را داشته باشید. کمپینهای PPC را میتوان به گونهای تنظیم کرد که تبلیغات شما فقط به افرادی نشان داده شود که جستجوی مرتبط با محصول یا خدمات شما انجام دادهاند.
تبلیغات نمایشی چیست؟
اگر هدف شما بیشتر در مورد آگاهی از برند است و نه سرنخ آن، پس باید به جای آن تبلیغات نمایشی را در نظر بگیرید. باور کنید یا نه، شبکه نمایش گوگل (GDN) ادعا میکند که به ۹۰ درصد از کل کاربران اینترنت در سراسر جهان دسترسی دارد. این شبکه گستردهای از صفحات وب، سایتهای خبری، وبلاگها، پلتفرمهای ویدئویی مانند یوتیوب و ارائه دهندگان ایمیل مانند Gmail است.
کاربرانی که در حال مرور سایتها در GDN هستند ممکن است هنوز به محصول یا خدمات شما علاقهمند نباشند، اما شما این فرصت را خواهید داشت که خدمات و یا محصولتان را به آنها ارائه دهید. حتی میتوانید برای کاربرانی که قبلاً از سایت شما بازدید کردهاند اما به مشتری تبدیل نشدهاند، بازاریابی مجدد کنید تا راهحلهایی را که کسبوکارتان میتواند به آنها ارائه دهد، یادآوری کنید.
تبلیغات اجتماعی پولی چیست؟
در حالی که تنظیم پروفایلهای رسانههای اجتماعی رایگان است، سرمایه گذاری در محتوای پولی را نیز در نظر بگیرید، به ویژه در فیس بوک و اینستاگرام. در اصطلاح اولیه، این بدان معنی است که شما یک بودجه تعیین شده را به یک پست اختصاص میدهید که دسترسی آن را افزایش میدهد و به افراد بیشتری اجازه میدهد آن را ببینند.
۴٫تبلیغات مطبوعاتی
یکی دیگر از هفت راه محبوب برای تبلیغ کسب و کار، تبلیغات مطبوعاتی است. برای موثر بودن در مجلات و روزنامهها، تبلیغات شما باید بزرگ و جسورانه باشد. اگر تبلیغات شما جلوی کسی را نگیرد و توجه را جلب نکند، پس پول خود را برای خرید فضای تبلیغات هدر دادهاید.
چه چیزی باید در آگهی من باشد؟
عنوان، متن و تصاویری که استفاده میکنید بسیار مهم هستند. به جای تمرکز بر آنچه میخواهید بگویید، به مشتریان هدف خود فکر کنید؛ آنها چه میخواهند یا باید از شما بشنوند؟ وارد ذهن آنها شوید و به پیامی فکر کنید که بر روی آنها تاثیر میگذارد.
به جای ویژگیها، بر مزایای محصول یا خدمات خود تمرکز کنید. به طور مثال در کسب و کاری که وظیفه آن تولید هدایای متنوع است، توجه به نیاز مخاطبان، کاربری و از همه مهمتر خلاق بودن محصول بسیار حائز اهمیت است. توجه به اینکه این هدایا برای چه گروهی از جامعه تولید و توسط چه افرادی خریداری میشوند نیز، نباید نادیده گرفته شود. به طور مثال در گروه خلاقیت دیدینو، طراحی و تولید تقویمهای رومیزی دوستدار محیط زیست، به محبوبیت بیشتر تقویمها در میان افرادی که دغدغه محیط زیست دارند، منجر شده است.
در یک مثال ملموستر، اگر کسبوکار شما گرمایش از کف تولید میکند، لولهکشها میخواهند بدانند که نصب آن آسان است و سود خوبی برای آنها به ارمغان میآورد، اما اگر مستقیماً صاحبان خانه را هدف قرار میدهید، آنها میخواهند بدانند در یک شب سرد، وقتی روی کفپوش قدم میگذارند، چه احساسی در آنها ایجاد میشود.
۵٫پست مستقیم
در دوران پیش از دیجیتال، پست مستقیم شیوهای برای برقراری ارتباط و ارسال پیامها و اخبار بود. اما ایراد این شیوه انبوهی از نامهها و اعلامیههایی بود که گاها روی هم تلنبار میشدند؛ و متأسفانه در این میان، همه پیامها و نامههای هدفمند و مرتبط در میان پیامهای نامربوط، گم میشدند. با این حال، پست مستقیم میتواند به طرز شگفت انگیزی موثر باشد، مشروط بر اینکه از سه قانون کلیدی پیروی کنید:
- از دادههای با کیفیت، درست استفاده کنید. اگر پایگاه داده خود را مدیریت میکنید، مطمئن شوید که آن را تمیز و بروز کنید.
- محتوای مرتبط با گیرنده را ارسال کنید. تبلیغ یک مهد کودک به پایگاه دادهای با میانگین سنی بیش از ۷۰ سال بیهوده است.
- مطمئن شوید که فرد مناسبی را برای ارسال تبلیغات خود برگزیدید. از فردی کمک بگیرید که علاقهمند به حرفه شماست.
اگرچه ارسال پست مستقیم(تبلیغات آفلاین) گرانتر از عکسهای الکترونیکی هستند، اما میتوانند بسیار تاثیرگذارتر و موثرتر باشند. ایمیلها را میتوان به راحتی و قبل از خواندن حذف کرد، در حالی که نادیده گرفتن تبلیغات فیزیکی که ماندگاری طولانیتری دارند، بسیار سختتر است، به خصوص اگر محتوایی خلاقانه و قوی داشته باشد.
۶٫بهینه سازی موتورهای جستجو
سئو به عنوان یکی از روشهای کلیدی برای بازاریابی آنلاین کسب و کار، شناخته شده است. برای اکثر شرکتها داشتن یک وب سایت بهینه شده ضروری است و اینجاست که سئو بسیار مهم است. برای اینکه صفحات وب شما برای عبارات جستجوی مرتبط یا “کلمات کلیدی” در موتورهای جستجو مانند گوگل نمایش داده شوند، باید در سه حوزه مختلف بهینه شوند: فنی، درون صفحه و خارج از صفحه.
سئوی فنی تضمین میکند که گوگل متوجه میشود و میتواند به راحتی و به سرعت به تمام صفحاتی که میخواهید رتبه بندی کنید، دسترسی پیدا کند. داشتن یک وب سایت که از نظر فنی سالم است، تنها یکی از جنبههای سئو عالی است. در نهایت، کاربران میخواهند در مورد محصول یا خدمات شما مطالعه کنند، بنابراین شما به محتوای باکیفیت و جذاب نیاز دارید که بهینهسازی شده باشد تا گوگل آن را رتبهبندی کند.
نکاتی برای نوشتن محتوای آنلاین
برای کاربر بنویسید نه موتور جستجو. اگر محتوای شما خوانا نباشد، برای تبدیل کاربران به مشتری دچار مشکل خواهید شد. در کد کپی و HTML خود، باید به بهینه سازی عناوین صفحه، سرفصلها، پیوندهای داخلی و توضیحات تصویر برای هر صفحهای که میخواهید رتبه بندی کنید، توجه کنید.
۷٫بازاریابی ایمیلی
کلید ایجاد فروش عالی این است که بتوانید به طور واضح و به موقع با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید. بازاریابی ایمیلی برای ایجاد فوریتهای کوتاه مدت و افزودن درآمد افزایشی به عنوان بخشی از فعالیت بازاریابی منظم شما عالی است. میتوانید از ایمیلها به طور تاکتیکی برای ایجاد یک پیشنهاد با زمان محدود، فروش پایان فصل یا تبلیغ یک سرویس جدید استفاده کنید.
بازاریابی ایمیلی عبارت است از:
- مقرون به صرفه
- قابل اندازه گیری
- فوری
- مقیاس پذیر
- کارآمد
- قابلیت تنظیم پیام
هنگامی که فهرست مشتریان خود را در اختیار دارید، میتوانید پیامهای خود را برای مخاطبان مناسب تنظیم کنید. احتمالاً نرخ تعامل برای مشتریانی که قبلاً از خدمات شما استفاده کردهاند یا از شما خرید کردهاند، بالا خواهد بود. این مشتریان همچنین میتوانند ایمیل را با دوستان یا مخاطبین خود به اشتراک بگذارند و دامنه دسترسی و آگاهی از برند شما را به مخاطبانی که ممکن است قبلا هرگز با آنها درگیر نبودهاید، گسترش دهند. برقراری ارتباط با مشتریان فعلی یک راه عالی برای حفظ برند شما و ارائه بروزترین پیشنهادات و محصولات یا خدمات به مشتریان وفادار و بالقوه است.
نتایج خود را پیگیری کنید
نتایج بازاریابی ایمیلی فوری است و شما می توانید به سرعت تعداد مشتریانی را که ایمیل شما را دریافت کردهاند، باز کردهاند و روی هر یک از لینکها یا پیشنهادات موجود در آن کلیک کردهاند، مشاهده کنید. این به شما نشان میدهد که ایمیل از نظر تعامل کلی، فروش و بازگشت سرمایه (ROI) چقدر خوب عمل میکند.
دادهها به شما بینشهای عملی نیز میدهد، بنابراین میتوانید ببینید که محبوبترین انواع محتوا، محصولات، خدمات یا پیشنهادات برای هر مخاطب خاص کدام است. سپس میتوانید ایمیلهای بعدی خود را طوری تنظیم کنید که این آموختهها را منعکس کند.
بازاریابی ایمیلی که به عنوان بخشی از یک کمپین گستردهتر ادغام شده یا به عنوان یک فعالیت مستقل مورد استفاده قرار میگیرد، یکی از بهترین کانالهای «بازده سرمایه گذاری» است.
در پایان
استفاده از این هفت راه محبوب برای تبلیغ کسب و کار، شما را یک قدم به هدفتان نزدیکتر میکند؛ اما به شرطی که جامعه هدف خود را به خوبی بشناسید و از این استراتژیها نیز در جایگاه درست و به موقع بهره ببرید.