بازاریابی

بازاریابیِ واقعاً خلاق

خلاقیت در بازاریابی با سودآوری سر و کار دارد نه با جایزه یا تعارف و تعریف.

بهترین جنبه بازاریابی معمولاً خلاقیتی‌ست که به وجود می‌آید و در صورتی که بخواهید شرکت کوچک خود را بزرگ کنید، باید بدانید که خلاقیت در تمام جنبه‌های آن قرار دارد. در مورد اینکه چطور می‌توانید بازاریابی خود را خلاق کنید در ادامه صحبت خواهیم کرد.

تقریباً تمام افرادی که در بازاریابی فعال هستند خواهند گفت که بازاریابی کار خلاقی نیست مگر این که بتوانید آنچه را که ارائه می‌دهید بفروشید.

می‌توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که اگر در ابتدا یک استراتژی خلاق داشته باشید، بازار خلاقی هم خواهید داشت. بعد از ساختن استراتژی خود، برای اطمینان به موقعیت بازاریابی‌تان می‌توانید برنامه‌ای با ۷ قدم را شروع کنید. این هفت قدم عبارتند از:

 یک.

 درباره ویژگی ذاتی اجناسی که می‌فروشید چیزی جالب پیدا کنید.

نقشه شما فروش محصول، خدمت یا هر دو است؛ برای اینکه مردم کالایی را از شما بخرند باید به آنها نشانه‌ای از جذابیت ذاتی کالا یا خدمتتان را نشان بدهید. چیزی در مورد کالا که ذاتاً جذاب است در غیر این صورت آن را نخواهید فروخت.

 دو.

 جذابیت ذاتی را به یک منفعت تبدیل کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که مردم منافع را می‌خرند نه خصوصیات را؛ مردم شامپو نمی‌خرند آنها موهای تمیز و زیبا می‌خرند، مردم ماشین نمی‌خرند آن‌ها سرعت، امنیت و نیرو می‌خرند.

مادرانی که فرزند کوچک دارند غذای صبحانه نمی‌خرند، آن‌ها تغذیه سالم را می‌خرند. اگر چه افرادی نیز هستند که هر چیزی که فرزندشان بخورد میخرند.

منافع مهم کالای خود را پیدا کنید و آن‌ها را بنویسید. این منافع مستقیماً از خصوصیات جذاب ذاتی کالاهایتان سرچشمه می‌گیرد.

سه.

 منافع محصول خود را ساده و قابل باور بیان کنید.

بین صداقت و باور، تفاوت زیادی است. شاید صد درصد صداقت داشته باشید اما مردم حرف‌های شما را باور نکنند. باید سدی را که تبلیغات با گزافه‌گویی هایش به وجود آورده بشکنید و منافع خود را چنان بیان کنید که مورد باور قرار بگیرد.

مثلا اینکه «یک ظرف غذای صبحانه تقریباً به همان اندازه به فرزند شما ویتامین می‌رساند که یک قرص مولتی ویتامین» این جمله با جذابیت ذاتی شروع و سپس به منفعت تبدیل می‌شود و واژه تقریباً قابل باور بودن را نشان می‌دهد.

چهار.

 توجه مردم را جلب کنید، مردم توجهی به آگهی ندارند. آن‌ها به چیزهایی توجه می‌کنند که مورد علاقه‌شان باشد.

باید توجه مشتریان را جلب کنید و به علاقه آن‌ها دامن بزنید. اطمینان حاصل کنید که علاقه آن‌ها را به محصول یا خدمت خود معطوف می‌کنید نه به آگهی.

احتمالا همین الان تبلیغاتی را به یاد می‌اورید که محصولاتی را که تبلیغ کرده‌اند به یاد ندارید!

تبلیغ کنندگانی هستند که تبلیغات را جالب‌تر از چیزی که می‌فروشند ارایه می‌دهند. می‌توانید برای جلوگیری از چنین دامی این جمله را حفظ کنید:«تبلیغات را فراموش کن. آیا محصول یا خدمتی که ارایه می‌دهی جالب است؟»

پنج.

به مخاطبان خود انگیزه‌ی مشارکت بدهید.

به آن‌ها بگویید که از فروشگاه‌تان دیدن کنند، به شما زنگ بزنند، برای اطلاعات بیشتر با شما در تماس باشند، به وبسایت شما بیایند یا برای یک بازدید رایگان وارد فروشگاه‌تان شوند. باید به مخاطبان‌تان بگویید که می‌خواهید آنها چه کاری را انجام دهند.

شش.

مطمین شوید که به وضوح ارتباط برقرار می‌کنید.

شما می‌دانید که چه می‌گویید اما آیا خوانندگان و شنوندگان شما متوجه پیام‌تان می‌شوند؟

مردم به کسب و کار شما توجهی نمی‌کنند و نیمی از توجه آنها به تبلیغات شماست حتی وقتی که کاملا متوجه هستند!

برای فهماندن پیام خود سخت کوشش کنید.

 هفت.

تبلیغات، وبسایت یا بروشور تمام شده‌‌ی خود را نسبت به استراتژی خلاق‌تان ارزیابی کنید.

استراتژی شما کار اصلی شماست. اگر بازاریابی شما نتواند این استراتژی را به انجام برساند، یک تبلیغات بیهوده است؛ فرقی نمی کند که چقدر به آن علاقه دارید، آن را دور بیندازید و دوباره شروع کنید.

همیشه از استراتژی خلاق خود برای هدایت جریان بازاریابی استفاده کنید. اگر تبلیغات‌تان در راستای استراتژی‌تان است، ‌می‌توانید سایر عناصر را بررسی کنید.

کلید دستیابی به بازاریابی خلاقانه یک استراتژی خلاقانه است.