بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان چیست؟ (WOM Marketing)

بازاریابی دهان به دهان (WOM marketing) زمانی اتفاق می‌افتد که علاقه مشتری به محصول یا خدمات یک شرکت در گفتگوهای روزانه او منعکس می‌شود. بازاریابی دهان به دهان در واقع نوعی تبلیغات رایگان است که به واسطه تجربه‌های خوشایند مشتری از یک کسب و کار ایجاد می‌شود و معمولاً این تجربه چیزی فراتر از سطح انتظار آنها بوده است.

بازاریابی دهان به دهان می‌تواند از طریق فعالیت‌های تبلیغاتی مختلف که توسط شرکت‌ها راه افتاده‌اند یا با ایجاد فرصت‌هایی برای تشویق ارتباطات مصرف‌کننده با مصرف‌کننده خلق شود. بازاریابی WOM که به آن «تبلیغات دهان به دهان» نیز گفته می‌شود، شامل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ویروسی، وبلاگی، احساسی و اجتماعی است.

بازاریابی دهان به دهان زمانی اتفاق می‌افتد که مشتریان در مورد محصولات یا خدمات یک شرکت با دوستان، خانواده و کسانی که با آنها روابط نزدیک دارند صحبت کنند.

بازاریابی WOM یکی از قدرتمندترین اشکال تبلیغات است زیرا ۹۲ درصد از مصرف کنندگان به دوستان خود اعتماد بیشتری نسبت به رسانه‌های سنتی دارند.

شرکت‌ها می‌توانند با ساختن تجربه‌ای فوق‌العاده برای مشتریان، ارائه خدمات خوب به آنها و ارائه اطلاعات انحصاری، زمینه بازاریابی دهان به دهان را ایجاد کنند.

بیایید با هم مثال‌هایی از بازاریابی دهان به دهان را ببینیم:

  • وقتی مشتری در یک رستوران اوقات فوق‌العاده‌ای را فراتر از حد انتظارش سپری می‌کند، بعداً توییت‌هایی در مورد آن رستوران می‌نویسد یا در استوری نام رستوران را تگ می‌کند.
  • وقتی مشتری تجربه‌ای عالی در استفاده از یک محصول به روشی جدید داشته است و با همه کسانی که می‌شناسد در مورد آن تجربه صحبت می‌کند.

اینها نمونه‌هایی از بازاریابی دهان به دهان هستند که در اولین تعامل متوقف نمی‌شوند و ممکن است منجر به آبشاری از تعاملات بعدی شوند.

مزایای بازاریابی دهان به دهان

۹۲ درصد از مردم در سراسر جهان اظهار کرده‌اند که به توصیه‌های دوستان و خانواده بیش از سایر اشکال تبلیغات اعتماد دارند.

مصرف کنندگان زمانی که احساس کنند شرکت به آنها گوش می‌دهد و توجه می‌کند از نظر عاطفی بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها نمایندگان فروش و سیستم پشتیبانی دارند تا در مورد محصولات و خدمات شرکت شخصاً با مشتریان گفتگو کنند و از آنها بازخورد بگیرند. این نوع تعامل و رویدادهای تبلیغاتی، می‌تواند میزان گفتگوها را در مورد محصولات یک شرکت افزایش دهد.

بهترین استراتژی‌های بازاریابی دهان به دهان «معتبر، اجتماعی، تکرارپذیر، قابل اندازه گیری و محترمانه بودن» است و هیچ بهانه‌ای برای عدم صداقت وجود ندارد. کدهای اخلاقی بازاریابی دهان به دهان در سه قانون کلیدی خلاصه می‌شود:

بگویید نماینده چه کسی هستید (همیشه رابطه خود را فاش کنید)

فقط آنچه را که باور دارید بگویید (صادق باشید)

هرگز در مورد خودتان دروغ نگویید (در مورد هویت خود صادق باشید)