شب یلدا

بازی های شب یلدا و نحوه اجرای آنها

جشن های آیینی به هدف ماندگار شدن رویدادی ویژه برگزار می شوند و آداب و رسوم خاص، شادی و  دورهمی، بخش جدایی ناپذیر آنهاست.

مرور هر ساله یک آیین با تمام رسم و رسوم آن قطعا اتفاق متفاوت و هیجان انگیزی ست که میتواند به باقی روزها و لحظاتمان معنا دهد؛ شب یلدا به عنوان یکی از این جشنهای آیینی؛ شبی  ست که خورشید متولد میشود و می باید شبی شاد و متفاوت باشد.

اگرچه امسال بدلیل شیوع ویروس کرونا، ‌امکان اینکه همه اعضای فامیل و دوستان دورهم جمع شوند محدود و حتی ناممکن شده است اما همچنان میتوانیم در کنار اعضای خانواده یا جمع های کوچک دوستانه با حفظ پروتکل های بهداشتی، شب یلدا را با لذت بردن از خوراکی ها و غذاهای مخصوص آن، ‌تفال بر حافظ، شاهنامه خوانی و جذابتر از همه، بازی های دسته جمعی جذاب تر و مفرح تر برگزار کنیم.

بازی های دورهمی شب یلدا، برای دور شدن از شبکه های اجتماعی، نزدیک تر شدن اعضای خانواده و خلق لحظاتی شاد ومتفاوت، راهکار بسیار فوق العاده ای است.

ما در این مقاله لیست کاملی از همه بازی های شب یلدا، همراه با روش انجام بازی تهیه کرده ایم تا گزینه های زیادی از بازی های مدرن و سنتی شب یلدا در اختیارتان باشد؛ با این امید که بتوانیم نقش کوچکی در ایجاد احساس خوشایند برای شما در شب یلدا داشته باشیم.


۱٫ حافظه آزمایی

تعداد شرکت کننده: ۳ نفر به بالا

رده سنی: ۱۰ سال به بالا

هدف و فایده بازی: تقویت حافظه و خلاقیت

وسایل موردنیاز: به وسیله خاصی نیاز ندارد

نحوه اجرا:

این بازی را می‌ توانید با یک گروه بزرگ که دور تا دور اتاق نشسته اند اجرا کنید. افراد شرکت کننده در بازی، دور یک دایره فرضی می‌نشینند و نفر اول با گفتن یک جمله کوتاه با خلاقیت خودش بازی را شروع می‌کند؛ مثلا:

“امشب شب یلداست”

نفر دوم جمله را از اول تکرار می‌کند و یک جمله کوتاه دیگر اضافه می‌کند:

“امشب شب یلداست و ما خوشحالیم”

نفر سوم هم این دو جمله را کامل تکرار می‌کند و جمله کوتاه دیگری به آن اضافه می‌کند:

“امشب شب یلداست و ما خوشحالیم که سالم هستیم”

بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند و هر شرکت‌کننده جملات را از اول تکرار و جمله کوتاهی به آن می افزاید. هر کسی که کلمه‌ای را فراموش کند، از بازی حذف می‌شود و برنده نهایی کسی است که جملات را بدون اشتباه تکرار کند تا جایی که همه از بازی حذف شوند و تنها فرد برنده باقی بماند.


۲٫ پرتقال را بده!

تعداد شرکت کننده: ترجیحا ۶ نفر به بالا

رده سنی: گروه نوجوان و جوان

هدف و فایده بازی: افزایش فعالیت فیزیکی، تمرکز و تفکر خلاق

وسایل موردنیاز: یک عدد پرتقال!

نحوه اجرا:

فعالیت فیزیکی در این بازی نقش پررنگی دارد و بهتر است بازی را در جمع‌‌هایی انجام دهید که اغلب جوان و نوجوان هستند. پیشنهاد می کنیم حداقل سه گروه و در هر گروه دو نفر باشید اما هرچه تعداد شرکت کنندگان در بازی بیشتر باشد هیجان و جذابیت بازی بالاتر میرود.

در ابتدا به گروههای دو نفره تقسیم شوید.

نفر اول هر گروه، پرتقال را داخل گودی آرنجش قرار می دهد و در واقع با استفاده از ساعد و بازوی خمیده، پرتقال را نگه می‌دارد و حالا باید پرتقال را بدون افتادن به نفر بعدی تحویل دهد.

*نکته مهم بازی این است که هیچ کس نباید از انگشتانش استفاده کند و پرتقال‌ها فقط با استفاده از ساعد و بازو از شخصی به شخص دیگر منتقل می شوند.

پرتقال از دست هر گروهی که بیفتد، آنها از بازی حذف می‌شوند و گروه برنده، بعد از حذف کلیه رقبا، پرتقال به دست باقی‌ میماند.


۳٫ پانتومیم

تعداد شرکت کننده: ترجیحا ۴ نفر به بالا

رده سنی: ۸ سال به بالا

هدف و فایده بازی: افزایش فعالیت ذهنی و قدرت استفاده از الگوهای شناختی

وسایل موردنیاز: تعدادی کلمه یا داشتن چله بازی

نحوه اجرا:

یارکشی کنید و شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کنید

هنگام یارکشی،  دقت کنید که همه افرادی که در این بازی تبحر دارند در یک گروه قرار نگیرند. اگر همه افراد باتجربه در یک گروه باشند، بازی هیجان خود را از دست می دهد و دو گروه باید تقریبا به صورت یکسان چیده شوند.

*نکته: می توانید به جای یارکشی و  انتخاب دو گروه، هر فرد یک کلمه را انتخاب و پانتومیم آن را اجرا کند و بقیه شرکت کنندگان، مخاطب او باشند.

کلمات سوژه پانتومیم را روی کاغذ بنویسید یا از کلمات نوشته شده در چله بازی استفاده کنید.

این کار باید کاملا محرمانه باشد تا کلماتتان برای تیم لو نرود!

برای انتخاب کلمات می توانید از ضرب المثل ها، عناوین مختلف، فیلم ها، نمایش های تلویزیونی، ، مکان های تاریخی، شخصیت های معروف، اسامی دانشمندان و ….. استفاده کنید.

*نکته: در انتخاب کلمات و عبارات نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • از عبارت های خیلی طولانی استفاده نکنید.
  • استفاده از کلمات عجیب و غریب که به گوش کسی نرسیده مجاز نیست.
  • برای انتخاب کلمات با هم گروهی های خود مشورت کنید.

برگه ها را تا بزنید و در یک ظرف قرار دهید یا از لیست کلمات چله بازی، یک کلمه را انتخاب کنید.

تیم شروع کننده بازی را مشخص کنید

در این مرحله باید تیم شروع کننده و محدودیت های زمانی را مشخص کنید.

هر مرحله از بازی زمان مشخصی دارد، شما می توانید این زمان را با توجه به گروه سنی و سطح مهارت بازیکنان تغییر دهید. معمولا مدت زمان دو الی سه دقیقه برای بیشتر افراد مناسب است. اگر هر دو گروه ماهر هستند، نیازی نیست نسبت به زمان حساس باشید.

بازیکن اول با انتخاب یک برگه، بازی را شروع می کند

گروه شروع کننده، باید یک بازیکن را برای اجرای کلمه انتخاب کند و او با حرکات بدن و بدون این که حتی یک کلمه حرف بزند منظور خود را به دیگران برساند.

-نگه داشتن چند انگشت در ابتدای بازی، نشان دهنده تعداد کل کلمات است.

-شما باید با انگشتان خود نشان دهید که می خواهید در مورد کدام کلمه صحبت کنید.

{از این که منظور خود را به دیگران برسانید نا امید نشوید. انجام حرکات دقیق تر به تیم شما در حدس کلمه کمک می کند. بهتر است از یک روش مشخص برای رساندن منظور خود استفاده کنید تا هم گروهی های شما گیج نشوند}

اگر تیم شما بتواند کلمه را حدس بزند،گروه شما یک امتیاز می گیرد.

مجدداً تیم مقابل باید این مرحله را تکرار کند.

{اگر هر کدام از تیم ها نتوانند جواب را حدس بزنند و زمان به پایان برسد، آن تیم بدون امتیاز به مرحله بعد می رود}

*نکته: کدهای رایج را با هم تیمی های خود هماهنگ کنید

کدهایی که با دست به اعضای تیم خود نشان می دهید تا متوجه شوند جواب در کدام دسته و موضوع است، به شما این امکان را می دهد که سریع تر به جواب برسید. سعی کنید قبل از بازی این کدها را هماهنگ کنید تا همه اعضای گروه در جریان کدها قرار بگیرند.

برای هر گروه از کلمات یک حرکت استاندارد انتخاب کنید

این هماهنگی ها می تواند به این صورت انجام شود که مثلاً به هم گروهی خود بگویید زمانی که دستانم را به حالت کتاب باز کردم یعنی می خواهم نام یک کتاب را بازی کنم و یا اگر آواز خواندم می خواهم اسم یک خواننده یا یک آهنگ را بگویم.

اگر این کدها به درستی انتخاب و اجرا شوند و همه گروه به آن ها مسلط باشند، دیگر مجبور نیستید در حین بازی برای نشان دادن منظور خود وقت زیادی صرف کنید و به جای آن بیشتر روی حرکات مفید برای کلمات موجود در برگه تمرکز می کنید.

تعدادی از این کدها می توانند طبق موارد زیر انجام شوند:

نشان دادن یک مکان با کشیدن یک مربع

بازی کردن پانتومیم یک شخص با قرار دادن دست روی صورت

نشان دادن کلمات مشابه با قرار دادن دو دست به صورت علامت مساوی و یا برای کلمات مخالف دو دست به حالت ضربدر

نشان دادن عنوان کتاب، با باز کردن دستها به شکل یک کتاب باز

نشان دادن یک آهنگ خاص با تظاهر به خوانندگی

نشان دادن یک عبارت معروف یا ضرب المثل، با اشاره کردن به دهان خود

یا برای نمایش زمان گذشته و دور با دست خود به پشت سرتان اشاره کنید و برای نشان دادن آینده به جلوی صورت خود اشاره کنید.

و خیلی از کدهای دیگر که می توانید برای شخصیت های مختلف، رنگ ها، مشاغل و مکان های مختلف با هم گروهی های خود مشخص کنید.

  • تشویق هم گروهی با حرکات صورت

هنگامی که هم گروهی شما جواب را درست حدس زده است با چهره خود نشان دهید که کلمه یا جمله بیان شده درست است و یا در صورت نادرست بودن پاسخ، برای این که هم تیمی شما مسیر را اشتباه نکند، سر خود را با علامت نه، به منظور جواب منفی و نادرست تکان دهید.

  • به حرکات هم تیمی های خود توجه کنید

در بعضی از مواقع هم تیمی های شما ممکن است کلمه را حدس بزنند اما از شما کمی فاصله داشته باشند. هنگامی که یک هم تیمی به محل اجرای شما نزدیک است به آن اشاره کنید و سپس انگشت کوچک خود را برای نشان دادن یک کلمه چندگانه همراه کنید و یا دست خود را پشت سرتان قرار دهید و به گذشته اشاره کنید. مخالف این کار برای زمان آینده به کار می رود.

  • سرعت بازی خود را با تمرین افزایش دهید

با بازی های بیشتر و تمرین بیشتر کم کم سرعت بازی شما و همچنین سرعت هم گروهی های شما در حدس زدن کلمه مورد نظر بیشتر می شود.


۴٫ مسابقه اسمارتیز

تعداد شرکت کننده: ترجیحا ۴ نفر به بالا

رده سنی: ۶ سال به بالا

هدف و فایده بازی: افزایش فعالیت فیزیکی،‌چابکی و قدرت تمرکز

وسایل موردنیاز: مقداری اسمارتیز، نی و ظرف

نحوه اجرا:

برای این بازی افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند و در دو دایره روی زمین می نشینند. شخصی که در بازی شرکت ندارد، به عنوان داور انتخاب می‌شود. در مرکز دایره هر گروه یک کاسه پر از اسمارتیز قرار بدهید و به هر بازیکن یک نی و یک کاسه کوچک یکبار مصرف بدهید. بعد از اعلام آغاز بازی به وسیله داور ، هر شرکت‌کننده با استفاده از نی و به داخل کشیدن هوا اسمارتیزها را از ظرف مرکز گروه به کاسه خودش منتقل می‌کند. برنامه ریزی نحوه و ترتیب برداشت اسمارتیزها برای گروه‌ها مهم است چون در غیر این صورت ممکن است سر شرکت کنندگان به هم برخورد‌کند. داور از بالا به بازی نظارت می‌کند و از هر نوع تقلب جلوگیری می‌کند. گروه برنده، گروهی است که سریع‌تر ظرف اصلی اسمارتیز را خالی کند.


۵٫ دوز

تعداد شرکت کننده: ۲نفر

رده سنی: ۶ سال به بالا

هدف و فایده بازی: یادگیری طراحی استراتژی برای موفقیت

وسایل موردنیاز:  طرح بازی روی کاغذ، ۶ مهره در دو رنگ مختلف یا استفاده از “بازی بجای گوشی”

نحوه اجرا:

در شیوه سنتی بازی دوز که به آن XO هم میگویند، طرح بازی روی کاغذ یا زمین ترسیم میشود. سپس دو نفر می توانند بازی را آغاز کنند. دو سری مهره که در گذشته از سنگهای سفید و سیاه بجای آنها استفاده میشد به عنوان ابزار در این بازی مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً در دوزهای کوچک ۳ مهره و در دوزهای بزرگ تر ۱۲ مهره برای هر بازیکن نیاز است.

برای دوز کوچک(سه مهره ای)، ابتدا یک مربع ترسیم میکنید و آن را به ۹ قسمت مساوی تقسیم میکنید.مثل شکل زیر

بازی شب یلدا

دوز بازی

حالا ۹ جایگاه برای قرار دادن مهره ها ایجاد میشود. به انتخاب خودتان یک نفر بازی را شروع میکند و اولین مهره را قرار میدهد و سپس نفر بعدی، به این صورت به ترتیب و یک در میان بازی را ادامه میدهید و هر کس موفق شود سه مهره اش را در یک راستا قرار دهد برنده است.

دوز ۱۲ تایی نیاز به طرحی شبیه شکل زیر دارد و با ۲۴ مهره در دو رنگ بازی می‌شود و قوانین بازی کمی متفاوت است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این نوع دوز میتوانید به این سایت مراجعه کنید.


۶٫ هفت سنگ

تعداد شرکت کننده: ۴ تا ۱۶ نفر( دو گروه ۲ تا ۸ نفره)

رده سنی: ۸ سال به بالا

هدف و فایده بازی: تقویت مهارت نشانه‌گیری و افزایش سرعت و تمرکز

وسایل موردنیاز: هفت سنگِ صاف و مسطح و توپ کوچک

نحوه اجرا:

بازی با روی هم گذاشتن هفت تکه سنگ صاف و هموار از بزرگ به کوچک شروع می‌شود.

یک گروه از سنگ‌ها محافظت میکند و گروهی دیگر با توپی کوچک، سعی در فروریختن ستون سنگی دارند. اولین نفر از گروه اول از فاصله‌ای حدود ۴ الی ۷ متری – که معمولاً در ابتدای بازی با خطی مشخص می‌شود – با پرتاب توپ، سعی در ریختن سنگ‌ها دارد. در طرف مقابل، وقتی این اتفاق می‌افتد، محافظان توپ را می‌ ربایند و پس از حلقه زدن دور سنگها توپ را زیر لباس یکی از افراد گروه مخفی می‌کنند و سایر اعضا با نشان دادن اینکه توپ زیر لباس آنهاست اقدام به دور کردن مهاجمان میکنند و به دنبال برنده‌ها می‌دوند. از طرفی گروه مقابل سعی می‌کند هفت سنگ را دوباره بچیند و برنده بازی شود.

البته روش‌های دیگری هم وجود دارد که شبیه به هم هستند. در گذشته برای ساخت توپ از تکه‌های لاستیک یا پارچه استفاده می‌کردند و با نخ آن‌ها را محکم می‌بستند. بازی هفت سنگ کمی شبیه ورزش بیسبال است.


۷٫ گل یا پوچ

تعداد شرکت کننده: بصورت دسته جمعی و بدون محدودیت در تعداد نفرات یا بصورت دو نفره

رده سنی: ۴ سال به بالا

هدف و فایده بازی:  افزایش دقت و هوشیاری

وسایل موردنیاز:  شی گرد کوچک مثل نخود، کاغذ، سنگ ریز

نحوه اجرا:

افراد به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند. دو سرگروه، شرایط بازی از قبیل حد نصاب امتیاز و تعداد امتیازات، امتیاز درست حدس زدن و گرفتن گل را، مطرح می‌کنند. (مثلا درست حدس زدن و گرفتن گل ۲ امتیاز و حد نصاب برنده‌شدن هم ۲۰ باشد)

برای شروع یکی از سرگروه‌ها شی گرد کوچک را که در بازی به آن گل میگوییم، برداشته و به سرگروه دیگر پیشنهاد می‌کند که گل را در مقابل چند امتیاز می‌خواهی (یعنی گل را می‌فروشد). بنا بر معامله دو سرگروه در نهایت یکی از گروه‌ها، در شروع بازی چند امتیاز دارد و گروه دیگر گل را دارد و می‌تواند با آن امتیاز بگیرد. سرگروه صاحب گل، ابتدا باید گل را به گروه مقابل نشان دهد و سپس آن را به‌طور پنهانی در یکی از دست‌هایش قرار میدهد، سپس همه مشت گره کردهٔ خود را در مقابل دید گروه مقابل قرار می‌دهند. نفرات گروه دوم با کنجکاوی و دقت و هوشیاری از حرکت دست سرگروه و نفرات، نگاه‌ها و حالت چهره‌ها حدس می‌زنند و به سرگروه می‌گویند، سرگروه بنا بر حدس خود و یاران، دست‌های مشکوک را کنار گذاشته و بقیه را یکی یکی با گفتن واژه پوچ یا خالی کنار می‌گذارد و به این ترتیب به گل نزدیک تر می‌شوند، چنانچه درست حدس زده و گل را پیدا کنند به همراه کسب امتیاز، صاحب گل شده و در دور بعدی، آنها گل را مخفی خواهندکرد و چنانچه نتوانند، باز گروه مقابل با کسب امتیاز گل را پیش خود نگه‌داشته و میان دست‌ها پخش خواهند کرد.

در نهایت برنده بازی، گروهی است که تعداد امتیازاتش زودتر به ۲۰ برسد.

ورژن قدیمی گل یا پوچ مخصوص شب یلدا

در این مدل از بازی گل یا پوچ تعدادی پوست گردو که از وسط به دو نیم شده اند روی سینی قرار داده میشود و گل در زیر یکی از پوست گردوها قرار میگیرد و فرد یا گروه مقابل باید حدس بزند گل زیر کدام یک از گردوها قرار دارد. مشابخه همین بازی را با سیب زمینی پخته که اندکی داخلش خالی شده است میتوان انجام داد.


۸٫ یه قل دو قل

تعداد شرکت کننده: ۲ نفر یا گروه های ۲ تا ۳ نفره

رده سنی: ۱۰ سال به بالا

هدف و فایده بازی: توانایی برقراری ارتباط بین ذهن، چشم و دست، افزایش سرعت عمل

وسایل موردنیاز:  پنج سنگ گرد و کمی بزرگ‌تر از فندق

نحوه اجرا:

اگر حوصله مطالعه توضیحات را ندارید، میتوانید این فیلم را ببینید و سریعتر با مراحل بازی آشنا شوید.

مرحله اول (قل اول)

بازیکن در مرحله اول، پنج سنگ را روی زمین پخش می‌کند، سپس یکی را برداشته و به بالا پرتاب می‌کند، در فاصلهٔ پایین آمدن، یکی از سنگ‌ها را از روی زمین برداشته و با همان دست، سنگِ بالا انداخته را که در حال پایین آمدن است می‌گیرد و به همین روش، همهٔ آنها را برمی‌دارد.

مرحله دوم(دو قل)

در مرحلهٔ دوم پنج سنگ را به گونه‌ای که دو به دو قرار بگیرند، روی زمین پخش می‌کند، یکی را برداشته و به بالا انداخته و سنگ‌ها را دو تا، دو تا، از روی زمین جمع می‌کند.

مرحله سوم(سه قل)

در مرحلهٔ سوم همانند مراحل پیش و البته چهار سنگ روی زمین را در دو حرکت یک تایی و سه تایی، برمی‌دارد.

مرحله چهارم

در مرحلهٔ چهارم نیز مثل مراحل قبل، چهار سنگ روی زمین را یک جا و در یک حرکت جمع می‌کند.

مرحله پنجم(قرتک)

در مرحلهٔ پنجم بازیکن سنگ‌ها را پخش کرده، یکی را برداشته و بالا می‌اندازد و در فاصلهٔ بازگشت، یکی از سنگ‌های روی زمین را برداشته و سنگ روی هوا را می‌گیرد و با یک پرتاب دیگر، سنگی را که از روی زمین برداشته، با یکی دیگر از سنگ‌ها، جابه‌جا می‌کند و به همین روش، مرحله را با تعویض همه سنگ‌ها، به اتمام می‌رساند.

مرحله ششم

در مرحلهٔ ششم، بازیکن با دست چپ، توسط انگشتان شست و میانی به صورتی که انگشت اشاره روی آن سوار شده باشد پُلی پهن، روی زمین می‌سازد. سنگ‌های پخش شده را به طرف مقابل اشاره می‌کند تا یکی را به عنوان قراول انتخاب کند. پس از آن، یکی را برداشته و به طرف بالا می‌اندازد و دوباره می‌گیرد و در این فاصله، سنگ‌ها را یکی یکی حداکثر با ۳ ضربه، به ضرب انگشت میانی که از انگشت شست به حالت فنری یا بشکن، رها می‌شود از زیر پل می‌گذراند. چون سنگ قراول، و آخرین گذرنده از زیر پل خواهد بود، بدیهی است حریف سنگی را به عنوان قراول، انتخاب خواهد کرد که سدّ معبر سایر سنگها باشد و مسلم است در اثر برخورد یکی از سنگ‌های قراول، بازیکن سوخته و نوبت بازی حریف خواهد شد.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم، بازیکن پس از ریختن سنگ‌ها روی زمین، دست چپ را در یک طرف آنها به صورت عمودی بر زمین می‌نهد و دیواری درست می‌کند. باز با دست راست یکی را بعد از برداشتن به طرف بالا انداخته و دوباره می‌گیرد و در این فاصله بایستی، یکی از سنگ‌ها را برداشته و به آن سوی دیوار بگذارد، این حرکت را برای تمامی سنگ‌ها، اجرا می‌کند.

مرحله هشتم

مرحلهٔ هشتم، در این مرحله بازیکن همه سنگ‌ها را یک جا به طرف بالا می‌اندازد، در فاصلهٔ بازگشت آنها، فوراً دست‌ها را از کناره به هم می‌چسباند و سنگ‌ها را با کف دو دست می‌گیرد، دوباره آنها را در همان حال با دو دست به طرف بالا می‌اندازد و در این فاصله دست‌ها را وارونه کرده و از ناحیهٔ انگشت سبابه به هم می‌چسباند و آنها را با پشت دست‌هایش می‌گیرد و سپس عکس آن را انجام داده و باز سنگ‌های پرتابی را با کف دو دست می‌گیرد، افتادن حتی یک سنگ، موجب سوختن است و هر کسی این مرحله را گذرانده باشد، برندهٔ بازی است. مرحلهٔ آخر، مرحلهٔ تنبیه است و دو بازیکن روبروی هم می‌نشینند (و یا اگر به صورت گروهی اجرا می‌شود، دو سر گروه). بازنده کف دستش را به زمین می‌چسباند و نفر برنده، سنگ‌ها را یکی یکی با اسامی تنبیه‌ها (مانند مشت، سیلی، نوازش، پیچش و برداشتن عسل از کندو) پشت دست او می‌چیند سپس او باید با یک حرکت همهٔ سنگ‌ها را به طرف بالا بیندازد و با دست بگیرد، اگر توانست همه را بگیرد، تنبیهی متوجه او نیست، ولی براساس آنچه بر زمین انداخته باشد، تنبیه می‌شود. البته این بازی، بنابر ذوق و ابتکار بازیکنان ماهر، می‌تواند مراحل بسیاری داشته باشد.

مرحله نهم

مرحلهٔ نهم؛ ویژگی مخصوص به خود را دارد، مخصوصاً وقتی تنبیه و مجازات فرد بازنده، انجام عمل برداشتن عسل از کندو باشد (یعنی برداشتن سنگی از زیر دست فرد برنده)، تا خاتمه انجام کار، فرد برنده با ظرافت تمام ناخن خود را به حالت نیش زنبور بر دست او فشار می‌دهد و مانع این کار او می‌شود.


۹٫ شاه، دزد، وزیر

 تعداد شرکت کننده: ۴ نفر به بالا

رده سنی: ۸ سال به بالا

هدف و فایده بازی: افزایش توجه به جزییات و تقویت گمانه زنی

وسایل موردنیاز: یک برگه کاغذ و خودکار

نحوه اجرا:
این بازی را می‌توان ۴ نفره انجام داد اما اگر تعداد شرکت کنندگان بیشتر شود، بازی جذاب‌تر و حساس‌تری خواهید داشت. برای شروع بازی روی ۴ تکه کاغذ، کلمات شاه، دزد، وزیر و جلاد را بنویسید و اگر تعداد بازیکنان بیشتر بود به تعداد‌شان کلمه سرباز را روی کاغذ بنویسید. کاغذ‌ها را تا کنید و به هم بریزید، حالا هرکس یک کاغذ را به طور تصادفی انتخاب میکند. بازیکنی که کاغذ شاه را برداشته، اعلام می‌کند که شاه است و دستور می‌دهد وزیر خودش را معرفی کند. بعد از این‌که وزیر خود را معرفی کرد، باید دزد را از میان بقیه بازیکنان شناسایی کند. اگر وزیر درست حدس زد و دزد را پیدا کرد، شاه به جلاد دستور می‌دهد تا دزد را تنبیه کند اما اگر حدس وزیر غلط بود، شاه به جلاد دستور می‌دهد تا وزیر را مجازات کند. مشهور‌ترین مجازات این بازی، سبیل آتشین است. البته بهتر است مجازاتهای لطیفتری را انتخاب کنید یا مجازاتهای خلاقانه تری بسازید.


۱۰٫ چشمک

تعداد شرکت کننده: گروه ۴ تا ۱۰ نفره

رده سنی: ۸ سال به بالا

هدف و فایده بازی: افزایش تمرکز، توجه به محیط اطراف و عکس العمل به موقع

وسایل موردنیاز: یک برگه کاغذ و خودکار

نحوه اجرا:
ابتدا به تعداد افراد، کاغذ را به تکه های بسیار کوچک تقسیم کنید( در حدی که فقط بتوان روی آن یک کلمه را نوشت) به این تکه های کوچک قرعه میگوییم. سپس روی یکی از قرعه‌ها عبارت چشمک را بنویسید. بقیه قرعه ها میتوانند سفید باشند یا کلمه و عددی روی آنها نوشته شود.
افراد به صورت دایره می نشینند، بطوری‌که همه به چشم‌های یکدیگر تسلط داشته باشند.

سپس مدیر بازی تمامی قرعه‌ها را که از قبل تا زده شده‌اند در مرکز دایره می‌ریزد و هر بازیکن یکی از قرعه ها را برمیدارد. بازیکنی که روی قرعهٔ آن عبارت چشمک نوشته شده‌است موظف است به دیگر بازیکنان چشمک بزند بطوری‌که فقط بازیکن مخاطبش متوجه چشمک زدن او بشود و به همین صورت ادامه دهد تا یک نفر باقی بماند که آن یک نفر بازندهٔ بازی است و باید مجازات شود.

بازیکنی که به او چشمک زده شده‌است باید برگهٔ خود را در وسط دایره بیاندازد بطوری‌که دیگران متوجه شوند که او قرعهٔ خود راانداخته است و از روند بازی تا شروع بازی بعدی کنار می‌رود.

بازیکنی که می‌خواهد قرعهٔ خود را بیاندازد نباید همان لحظه که چشمک به او زده شده این کار را انجام دهد، چرا که با این کار باعث می‌شود تا دیگر بازیکنان متوجه شوند که چشمک دست چه کسی ست. در صورتی‌که هر کدام از بازیکنان، متوجه چشمک زدن بازیکنی که چشمک دست اوست بشوند موظفند که اعلام کنند چشمک دست اوست و به این ترتیب بازیکنی که چشمک دست او بوده‌است بازندهٔ بازی می‌شود و باید او را مجازات کرد.

اگر در حین انجام بازی بازیکنی قرعهٔ خود را بدون اینکه به او چشمک زده شده باشد به زمین بیاندازد، باید توسط بازیکنی که چشمک دست اوست به عنوان بازنده به دیگران معرفی شود و اعلام کند که چشمک دست من است و من به او چشمکی نزده‌ام، اما او قرعهٔ خود را به زمین انداخته است. در روند بازی بازیکنان می‌تواند حدس بزنند که چشمک دست کدام بازیکن است، حال در صورتی‌که درست حدس زده باشند بازیکنی که چشمک دستش بوده بازندهٔ بازیست، در غیر اینصورت کسی که حدس زده است و حدسش اشتباه بوده بازنده است و باید مجازات گردد.

مجازات بازنده: مجازات بازی نسبت به بازیکنان و جنسیت آنها متفاوت است، سعس کنید در انتخاب مجازات خلاق باشید و به کسی آسیبی نرسانید.

تبصره‌ها:

  1. تمامی قرعه‌ها باید یکسان باشند و هیچ‌کدام علامت یا رنگ خاصی نداشته باشند که آنها را از دیگر قرعه‌ها متمایز کند.
  2. هیچ بازیکنی حق ندارد در مورد قرعهٔ خود صحبت کند یا نشانی ای بدهد که مشخص شود قرعه اش چیست و در صورتی که مرتکب این اشتباه شود، آن بازیکن بازنده بوده و مجازات خواهد شد.
  3. هر بازیکنی که هنگام شروع بازی بیش از یک قرعه را بردارد بازندهٔ بازی بوده و باید مجازات شود.
  4. بازیکنی که چشمک دست اوست وظیفهٔ تعیین مجازات بازندهٔ بازی را به عهده دارد.
  5. قرعه‌ها در هر نوبت توسط یک نفر به مرکز دایره ریخته می‌شود که به آن مدیر بازی می‌گویند.
  6. در شروع بازی مدیر بازی نیز تغییر می‌کند و این تغییر نوبت برخلاف جهت عقربه‌های ساعت است.
  7. مجازات توسط مدیر بازی تعیین می‌شود به غیر از اینکه خود مدیر بازی، بازندهٔ بازی باشد که در اینصورت کسی که چشمک دست او بوده مجازات را تعیین می‌کند.
  8. اگر مدیر بازی بازنده شود و همچنین چشمک نیز دست او بوده باشد، مجازات توسط مدیر بعدی تعیین می‌شود.

۱۱٫ حدس بزن!

تعداد شرکت کننده: ۳نفر به بالا

رده سنی: ۸ سال به بالا

هدف و فایده بازی: تقویت حس ششم و توجه به نشانه های محیطی

وسایل موردنیاز: یک برگه کاغذ و خودکار

نحوه اجرا:
ابتدا یک نفر را انتخاب و او را از جمع تان خارج میکنید. سپس با بقیه تصمیم می‌گیرید تا یک کلمه را انتخاب کنید و آن را روی یک قطعه کاغذ می‌نویسید. حالا بازیکنی را که برای شروع انتخاب کرده‌ بودید صدا کنید تا بیاید و رو‌به‌رویان بنشیند و شما کاغذ را به پیشانی‌اش بچسبانید.

الان او باید کلمه ای را که روی کاغذ نوشته شده حدس بزند. شما می‌توانید برای جذاب‌تر شدن این بازی زمان و تعداد سوال‌ها را محدود کنید. مثلا تعداد ۴۰ سوال در ۲۰ دقیقه. شما می‌توانید برای بازیکنانی که نمی‌توانند درست حدس بزنند،‌ مجازات تعیین کنید و به برنده‌ها پاداش دهید. هرقدر نام‌هایی که انتخاب میکنید کمتر عجیب و غریب باشند از عواقب احتمالی بعدی بیشتر در امان خواهید ماند!


۱۲٫ مشاعره امروزی

تعداد شرکت کننده: ۳نفر به بالا

رده سنی: ۱۰ سال به بالا

هدف و فایده بازی: تقویت حافظه

وسایل موردنیاز: ——

نحوه اجرا:

دورهم بنشینید، ابتدا یکی از افراد بیتی از یک آهنگ محبوب را میخواند و نفر بعدی بلافاصله با آخرین حرف بیت دوم شروع به خواندن آهنگی دیگر می‌کند. اگر تسلط زیادی به شعرهای فاخر ندارید نگران نباشید چون این بازی را می‌توانید با خواندن ترانه خواننده‌های محبوب این روزها هم انجام داد و بازی را شادتر کرد. اگر سرعت عمل داشته باشید می‌توانید تا آخر بازی ادامه دهید و برنده شوید.


۱۳٫ بله، نه معکوس

تعداد شرکت کننده: ۳نفر به بالا

رده سنی: ۷ سال به بالا

هدف و فایده بازی: تقویت تمرکز و افزایش سرعت عمل

وسایل موردنیاز: ——

نحوه اجرا:

در این بازی باید از طرف مقابل سوالهایی بپرسید و او جواب معکوس بدهد. مثلا: “امشب، شب یلداست؟” و طرف مقابل باید بگوید “نه”

هر چه شخص پرسشگر سریعتر سوال بپرسد بازی هیجان انگیزتر میشود و طرف مقابل باید تمرکز و سرعت عمل بیشتری نشان دهد.

 

اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره شب یلدا داشته باشید مقالات زیر را پیشنهاد میکنیم:

همه چیز درباره انار شب یلدا

هدیه شب یلدا چه میتواند باشد؟

رمز و راز ماندگاری شب یلدا تا امروز چیست؟