خوراکی و خوردنی های یلدا

 

خوراکی و خوردنی های یلدا اکثرا شیرین و دلچسب هستند. ملس بودن انار و شیرین بودن هندوانه شب یلدا در کنار جمع گرم و صمیمی خانواده فضای دلنشینی را برای ما ایرانی‌ها به وجود می‌آورد. کمتر کسی است که از رسم و آیین زیبای شب یلدا یا همان شب چله در ایران خبر نداشته باشد. همه ما ایرانی‌ها آخرین شب پاییز و اولین شب زمستان را با جشن و شادی سپری می‌کنیم.

در این شب کام هر ایرانی با طعم میوه تابستانی یعنی هندوانه شیرین می‌شود. چرا که یلدا برای هر ایرانی یک شب خاص و زیبا است. در این شب علاوه بر خوراکی‌ها و خوردنی‌هایی که بر سر سفره یلدا چیده می‌شود، هدیه یا یادگاری در قالب هدیه شب یلدا نیز در گوشه و کنار سفره به چشم می‌خورد. چه چیزی زیباتر از اینکه در طولانی‌ترین شب سال کام اطرافیانمان را با هندوانه شیرین و گونه‌های آنها را با یک هدیه شب یلدا سرخ و زیبا کنیم؟!

چرایی هندوانه در سفره یلدا

خوراکی و یا خوردنی‌های یلدا تعداد کمی ندارند. در فرهنگ کهن و اصیل ما ایرانی‌ها هر یک از این خوراکی‌ها و خوردنی‌ها با نیت‌های خاص خورده می‌شود. اما هندوانه! چرا در اولین شب زمستان هندوانه؟! هندوانه میوه تابستانی در اولین شب سرد زمستانی نماد گرمای تابستان است. ایرانی‌ها این میوه تابستانی را در اولین شب زمستان برای گرم ماندن وجودشان از هر چه سردی و بی‌محبتی است، می خورند. چه رسم زیبایی! بنابراین رابطه هندوانه و شب یلدا چیزی نیست به غیر از گرما و صمیمیت و سرخی گونه‌‎هایمان!

اکثر خوراکی و یا خوردنی‌های یلدا قرمز رنگ هستند. اما به هندوانه که می رسیم، می بینیم سرخی آن تنها نماد برای یلدا نیست. بلکه سبز بودن پوست آن و کروی بودن شکل آن نیز نماد زمینی آباد و آزاد است. اجداد ما با خوردن این میوه تابستانی در اولین شب سرد زمستانی روزهای گرم و شیرین زمستان را آغاز می کردند.

سرخی سفره شب یلدا، سرخی روی ما!

اگر به خوراکی و یا خوردنی‌های یلدا نگاه کنیم، چیزی به جز سرخی به چشم نمی‌خورد. قرمزی هندوانه و انار در یلدا نماد عشق و محبت و سلامتی است. چرا که روی سرخ هر انسان از دیرباز تا به امروز نماد تن سالم و خوشبختی است. البته به غیر از خوردن میوه‌های سرخ، یادگاری‌های شب یلدا نیز دلیل مناسبی برای سرخ شدن روی اطرافیانمان است. سرخی که از ذوق و عشق و مهربانی نشات می‌گیرد. راستی حالا که صحبت از سرخی و شادی و خنده است، شما چه ایده‌ای برای گیفت شب یلدا دارید؟ از دیدگاه شما چه هدیه‌ای در شب یلدا می‌تواند روی عزیزترین و با ارزش‌ترین افراد زندگی‌تان را سرخ و شاد کند؟

 

هدیه شب یلدا باید یک هدیه متفاوت و خاص باشد! درست مانند شبی که همه آیین و رسومات آن با شب‌های دیگر و حتی جشن‌های دیگر ما ایرانی‌ها تفاوت دارد. اگر با گروه خلاقیت دیدینو آشنا باشید به خوبی می‌دانید که کدام یک از محصولات خاص و متنوع این مجموعه لبخند گرم و روی سرخ را به عزیزانتان هدیه می‌دهد. چرا که در گروه خلاقیت دیدینو شما هدیه‌ها و گیفت‌هایی را می‌بینید که شاید کمتر کسی در بازار و در ویترین فروشگاه‌ها دیده باشد. با توجه به اینکه شب یلدا را پیش رو داریم، از حالا به فکر سرخی روی با ارزش ترین افراد زندگی‌تان باشید. چرا که شادی و مهرورزی آیین کهن ما ایرانی‌ها است.