دانستی ها در مورد اخلاقیات پزشکان (خارج از تحصیلات اکادمیک)

برخی از ویژگی های پر اهمیت پزشکان

شغل پزشکی، حساس تر و حیاتی تر از آن هست که هر شخصی با هر خصوصیاتی بتواند در آن رشد کند و پله های ترقی را طی کند. هر حرفه ای ملزومات مخصوص به خود را دارد اما در پزشکی،اخلاقیات و خصوصیات شخصیتی جایگاه ویژه ای دارند. ویژگی های اخلاقی در پزشکی، شاخصه های اکتسابی و ذاتی مهمی هستند که به ما می گویند که آیا پزشک مورد نظر، شانس بیشتری برای موفقیت در زمینه شغلی خود دارد یا خیر. در ادامه چند مورد از این ویژگی هارا بررسی میکنیم:

  • مهارت های ارتباطی: یک پزشک باید شنونده و سخنور بسیار خوبی باشد. باید بدانیم که پزشکی به میزان اطلاعات دریافتی، مفاهیم و دیده ها وابسته است. اطلاعات نادرست ممکن است منجر به تحلیل اشتباه پزشکان  و مشکلات جدی شود. یک پزشک نه تنها باید در ارتباط کلامی، بلکه در ارتباط غیرکلامی نیز مهارت داشته باشد تا سرنخ هایی از زبان بدن بیمار به دست آورد. همچنین، صحبت کردن با لحن، اصطلاح و زبان صحیح جزء الزامات حرفه پزشکی است، زیرا یک پزشک باید به طور منظم با بیماران، خانواده‌ها و کارکنان خود برخورد کند.
  • حس ترحم: یک پزشک باید بفهمد که او یک ماشین نیست که بخواهد یک کار خاص را صرفا برای به پایان رساندن آن انجام دهد. همدردی، مراقبت، مهربانی و متانت، بخش جدایی ناپذیر شخصیت یک پزشک است. بیماران به پزشکی که به نیازهای آنها همدلی می کند بهتر پاسخ می دهند. از این رو، یک پزشک باید بر روی رعایت ادب و مهربانی با بیماران خود تمرکز کند.
  • شکیبایی و حضور ذهن: شکیبایی و حضور ذهن از نکات مهم ارتباط با مریضان هستند. حضور ذهن نقش مهمی در تشخیص درمان بیمار ایفا میکند. یک پزشک به جای اینکه به نحوه پاسخ دادنش فکر کند، باید روی آنچه بیمار می گوید (علائم کلامی و غیرکلامی) تمرکز کند. حضور در لحظه و تمرکز تمام توجه به بیمار، نیازمند صبر و حوصله زیادی در پزشک است. اینگونه با شکیبایی و حضور ذهن بالا، پزشک میتواند وقایع را با دید بهتری تجزیه و تحلیل کرده و جهت درمان اقدام نماید.
  • ثبات عاطفی: کار با بیمار ها و مواجهه با مشکلات و درد آنها می تواند بسیار استرس زا باشد و برای مقابله با این استرس ها، پزشک باید از نظر روانی قوی باشد. یک فرد با ثبات روانی می تواند شرایط اضطراری و رنج های انسانی را به طور منظم مدیریت کند. اگر یک پزشک از نظر روانی ضعیف باشد ، عواطف او براحتی تحت تاثیر قرار گرفته و نمی تواند بیمار خود را صحیح درمان کند .
  • حرفه ای بودن: حرفه ای بودن یک پزشک جدای از مبحث علم و مهارت تحصیلات او،بیشتر یک رفتار است. مجموعه ای از برخورد  با یک بیمار، درمان بیمار و همچنین هدایت کادر پزشکی و بکاربردن به موقع از امکانات، مشخصه حرفه ای بودن یک پزشک را نشان میدهد. برای طبابت باید دانست تنها پوشیدن کت سفید باعث جذب احترام نمی شود، و این دریافت احترام بدور از رفتار حرفه ای یک پزشک است. ایجاد و ساخت یک رفتار حرفه ای، با تلاش و کسب تجربه چگونگی برخورد های پزشک است که تعیین میشود. اگر شما یک پزشک مشتاق هستید، باید مهارت های حرفه ای بودن را در شخصیت خود تقویت کنید.
  • اخلاق کاری: یکی از ویژگی های مهم شخصیتی که یک پزشک باید داشته باشد، اخلاق کاری قوی است. این نشان می دهد که یک فرد چقدر به کار خود متعهد است، صرف نظر از اینکه چقدر خسته است یا در زندگی شخصی اش چقدر دچار دشواری است. یک پزشک هر روز با چالش های جدیدی روبرو می شود که با جان افراد سر و کار دارد. حال یک پایه اخلاقی مستحکم، او را از موقعیت های دشوار عبور داده و از لحاظ روانی، آماده برخود با حل مشکل بیماری افراد میسازد. داشتن اخلاق کاری، یک مهارت اکتسابی است که با تلاش و بینش پزشکان بدست می آید. داشتن اخلاق کاری با رفتار حرفه ای در ارتباط بوده و پزشکان با تقویت این دو در خود، به پزشک تاثیر گذار تری تبدیل خواهند شد.
  • به روز رسانی دانش: یک متخصص پزشکی باید در رشته خود، تسلط و دانش عمیقی در مورد موضوع داشته باشد. یک پزشک باید بتواند دایره المعارف دانش پزشکی را در یک لحظه به یاد بیاورد. علاوه بر این، او باید در مورد آخرین روندها و اخبار پزشکی به روز باشد. یک پزشک باید تمایل داشته باشد که دانش و مهارت های خود را از طریق آموزش و دستیابی به فناوری های جدید گسترش دهد.
  • چابک بودن: یک پزشک در صورتی که دانش به روز داشته باشد باید بتواند خود را با فناوری در حال تغییر به سرعت وفق دهد. یک فرد چابک و پاسخگو با توانایی سنجش محیط اطراف خود، به یک متخصص پزشکی موفق تبدیل می شود.
  • انسانیت: توجه و احترام به دیگران را نمی توان به کسی آموخت، این موضوعی است که در سرشت و ذات افراد نهادینه شده است، و یا به عبارتی از درون انسان ها سرچشمه میگیرد. پزشکان به طور پیش فرض دارای این ویژگی هستند. اگر انسانیت در پزشکی وجود نداشته باشد، او نمی تواند در حرفه خود موفق شود. درک درد دیگران و ارتباط با آنها تاثیر زیادی در زمینه پزشکی دارد. این که چگونه، در چه زمان و طی چه شرایطی پزشکان جهت حفظ جان و سلامتی بیماران، تصمیمات دشوار میگیرند، آن هم تصمیماتی که تمام بار مسئولیتش را یک تنه بر دوش میکشند تنها و تنها موید انسان دوستی و انسانیت آن قهرمانان سلامتی می‌باشد.

سلیقه خاص پزشکان تحت تاثیر اخلاق خاص آنهاست.

حال که در مورد خصوصیات اخلاقی پزشکان صحبت کردیم،دور از لطف نیست که به سلیقه ی این افراد نیز اشاره کنیم. کسانی که قدم در مسیر حرفه ی پزشکی میگذراند، با توجه به زحمات فراوان برای طی کردن مسیر طبابت، هم چنین خصوصیات شخصی و نحوه زندگی خود، از دیگران متمایز هستند. حال طبیعی است که علایق، تفریحات، سرگرمی و سلایق متفاوتی داشته باشند. برای مثال، زمانی که میخواهیم به یک پزشک به مناسبت روز خاصی هدیه دهیم،ممکن است با چالش هایی رو به رو شویم. این هدایا باید متفاوت و منحصر به فرد و درخور جایگاه پزشکان باشند، دوام و ماندگاری طولانی داشته باشند، نظرات را به خود جلب کنند و جلوه ای شکیل داشته باشند. هدیه ای که به این اشخاص عرضه میشود، باید خلاقانه، بی مانند و یکتا و در مقام یک پزشک باشد.