رنگ مد سال

رنگ سال ۲۰۲۱ یا همان رنگ مد سال چیست؟

موسسه رنگ پنتون با کدگذاری رنگ به مرجع رنگ دنیا تبدیل شد و بر همین اساس، هر ساله، یک رنگ را بعنوان رنگ شاخص سال معرفی میکند که آن رنگ و طیف رنگ‌های مشابهش در طول سال در پوشاک، صنایع، تبلیغات و دکوراسیون بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته، شرکت پنتون، رنگ سال ۲۰۲۱ را معرفی کرد؛ رنگی که قرار است بازتابی از سال پیش رو باشد!

روند انتخاب رنگ سال بر چه اساسی شکل میگیرد؟

انتخاب رنگ سال، پروسه ای دقیق و پیچیده است که نیازمند بررسی بازار روز جهانی است.

متخصصین رنگ شناسی موسسه پنتون، تمام اتفاقات، رویدادها و محصولات دنیا را بررسی می‌کنند و به دنبال رنگی می‌گردند که بتواند تاثیری موثر و چشمگیر بر جهان داشته باشد. این بررسی‌ها روی همه حوزه ها مثل صنعت‌ سرگرمی‌، تولید فیلم، صنعت مد و پوشاک، تمام شاخه‌های دیزاین مثل طراحی محصول و حتی مقصدهای محبوب گردشگری و تحولات اقتصادی-فرهنگی جهان بصورت میگیرد و رنگ‌های انتخابی از سوی این شرکت در تمامی کالاهای تولیدی، بسته به کاربرد و عملکرد محصولات استفاده می‌شوند.

هدیه تبلیغاتی دیدینو

رنگ سال ۱۴۰۰

چرا برای هر سال رنگ خاصی را انتخاب میکنند؟

انتخاب رنگ برای هرسال باعث میشود:

  • در سلیقه بصری و چهره محیط پیرامون انسان تنوع ایجاد شود.
  • در آینده شاید بتوان از روی رنگ‌ها، به سال ساخت یک محصول پی برد.
  • همانطور که انتخاب رنگ بر اساس رویدادهای موثر بر زندگی انسان بوده است میتواند پیش بینی ای برای سرگذشت جهان نیز باشد
  • می تواند شیوه‌ای غیرمرسوم از تاریخ‌نگاری زندگی بشر در سال‌های مختلف باشد.

به عنوان نکته نهایی، این موضوع را دوباره یادآوری میکنیم که رنگ‌های سال همیشه ارتباط زیادی با وقایع موجود دارند مثلا رنگ سال ۲۰۱۹ مرجانی بود و هدف این بود که توجه جهان را به مرجان‌های دریایی که در حال انقراض هستند جلب کند. یا در سال ۲۰۱۶ و با توجه به اتفاقات انتخاب ریاست جمهوری آمریکا، رنگ سبز به عنوان نمادی از شروعی تازه انتخاب شد.

رنگ سال ۲۰۲۱ چیست و چه مفهومی دارد؟

رنگ سیمانی (طوسی بی‌نهایت خنثی) و رنگ آفتابی (زرد درخشان روشن)

شاید برایتان جالب باشد که بدانید:

  • این اولین بار است که یک طیف رنگ خنثی (طوسی) به عنوان رنگ سال انتخاب می شود
  • در طول این سالها، دومین بار است که دو رنگ همزمان به عنوان رنگ سال انتخاب می‌شوند؛ اولین بار در سال ۲۰۱۶ بود که صورتی کمرنگ و طیف آبی به عنوان یک ترکیب رنگی در سال انتخاب شدند.
  • آخرین باری که رنگ زرد انتخاب شده بود، سال ۲۰۰۹ بود. سالی که جهان با بحران اقتصادی روبرو شد و این بحران تاثیر شدیدی بر آمریکای شمالی، جنوبی و اروپا گذاشته بود و جهان به رنگی نیاز داشت تا دوباره بتواند انرژی و نشاط را تجربه کند.

ترکیب دو رنگ طوسی و زرد نمادی از این است که سال ۲۰۲۱ چطور پیش می‌رود و اهمیت همبستگی و کمک به همدیگر را نشان می‌دهد.

انتخاب دو رنگ مستقل و بدون وابستگی به هم نشانگر آن است که ما چقدر به یکدیگر نیاز داریم تا بتوانیم همدیگر را کامل کنیم. سالی که در پیش رو داریم پر از ناشناخته‌ها و امید‌های بزرگ است. تمام شدن همه‌گیری کرونا، بهبود وضع اقتصادی و تمام شدن تبعیض‌های نژادی چیزی است که از سال دیگر انتظار داریم.
محدودیت‌های کرونا بر روی انتخاب رنگ سال ۲۰۲۱ نیز تاثیر داشته است. معمولا محققان موسسه پنتون برای انتخاب رنگ سال به کشورهای مختلف سفر می‌کردند و تحقیقات خود را انجام می‌دادند اما محدودیت‌ها باعث شد تا تحقیقات این دوره به صورت آنلاین و طی گفتگو با کارشناسان محلی و از راه دور انجام شود.
اما هدف نهایی آن تغییری نکرده است یعنی “انتخاب رنگی که بازتابی از فرهنگ لحظه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم باشد.”
سال ۲۰۲۰ پر از بلاتکلیفی و تردید بود. سالی که با همه‌گیری کرونا تاثیر بزرگی در سبک زندگی و آرامش انسان‌ها گذاشت. بنابراین ما به رنگی نیاز داریم که برای ما آرامش و تسکین و قدرت را هدیه بیاورد.

دو رنگ مستقل که نشان میدهند چطور عناصر متفاوت میتوانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و از یکدیگر حمایت کنند( بهترین تعبیری  که میتوان برای توصیف رنگ سال ۲۰۲۱ داشت!)

ترکیب ultimate gray +illuminating yellow مثل ترکیب سنگ سخت و جامد و نور گرمابخش و امیدوار کننده است.

داستان این رنگ ها در هم آمیختن تفکرات عمیق و متفکرانه با امیدواری و شادی ست یا پیامی از شادی که با قدرت پشتیبانی میشود و به ما امید میدهد، ما نیاز داریم بدانیم که همه چیز روشنتر میشود(چیزی که برای روحیه انسان ضروری ست)

از آنجا که همه ما به دنبال راه هایی برای تقویت خودمان با انرژی ، وضوح و امید برای مقابله با عدم قطعیت و ابهام ناشی از نگرانی از آینده هستیم سایه های رنگی و جسورانه تلاش ما برای نشاط را بیشتر میکنند. رنگ زرد پنتون گرم و غنی از انرژی خورشیدی ست، رنگی درخشان و شاد و امیدوارکننده و رنگ خاکستری نمادی از عناصر جامد و مستقل طبیعت که جاودانه اند و تکیه گاه محکمی ایجاد میکنند؛ رنگ سنگریزه های ساحل و عناصر طبیعی که خنکی آنها توانایی ایستادن در برابر آزمون های زمانه را به ما میدهند و احساس مقاومت و استواری میبخشند

ترکیب دو رنگ خاکستری و زرد پیشنهادی پنتون، نیاز ذاتی ما به دیده شدن، مورد توجه قرار گرفتن، شناخته شدن و شنیده شدن صدای مان را برجسته می کند. ترکیب رنگی که با بینش، نوآوری، شهود و احترام به خرد و تجربه همراه است و ما را به سمت روشهای جدید تفکر و درک مفاهیم سوق می دهد.