فرایند هدیه دادن به تیپ‌های مختلف شخصیتی

همه‌ی ما انسان‌ها در هر سنی از هدیه گرفتن خوشحال می‌شویم. اما هر چه بزرگتر می‌شویم فرایند هدیه دادن به دوستان و اطرافیانمان به چالشی سخت‌تر تبدیل می‌شود. در دوران کودکی هدایایی مثل یک نقاشی یا چیدن یک شاخه گل از باغچه سبب خوشحالی فرد گیرنده هدیه می‌شود. اما انتخاب هدیه در سنین بزرگسالی نیازمند شناخت تیپ‌های مختلف شخصیتی و بعد از آن خلاقیت، صرف هزینه و وقت بیشتری است.

انتخاب هدیه

مهمترین مرحله‌ی این فرایند، انتخاب هدیه است که به فاکتورهایی از جمله سن، جنسیت، شخصیت و نسبت فرد هدیه گیرنده با فرد هدیه دهنده و … بستگی دارد. همچنین عامل مهم دیگر بودجه‌ی شخص است. امروزه با توجه به این که دسترسی به فضای مجازی آسان‌تر شده و همچنین با توجه به قابلیت فروش آنلاین میزان تنوع محصولاتی که می‌توان به عنوان هدیه تهیه کرد بسیار بالا رفته است. همچنین ایده‌های بسیاری در سایت‌های مختلف پیدا می‌شود که به کمک آن‌ها و مقداری خلاقیت فردی می‌توان هدیه‌ای خاص و منحصر بفرد ساخت.

البته هدیه الزاماً خرید یک محصول نیست. هدیه می‌تواند در قالب یک تجربه جدید باشد مثلاً می‌توانید به دوستتان پیشنهاد دهید که با هم پخت یک شیرینی خوشمزه را امتحان کنید یا تفریحی مثل سوارکاری را با هم تجربه کنید. پیشنهاد این نوع فعالیت‌ها این پیام را به فرد می‌دهد که شما از وقت گذراندن با او لذت می‌برید.

البته همه‌ی این پیشنهادهای جذاب، اگر با آگاهی از شخصیت فرد گیرنده هدیه برنامه‌ریزی و انتخاب شوند بیشتر اثربخش خواهد بود و موجب شادی و ثبت خاطره خوش خواهد شد.

سورپرایز کردن یا نکردن؟!

هدیه دادن فرایندی است که تنها به انتخاب و تهیه محدود نمی‌شود. بلکه نحوه‌ی ارائه آن نیز مهم است. شاید اولین ایده برای این‌که هدیه شما با خاطره‌ای خوش در ذهن دوستتان ثبت شود این است که او را سورپرایز کنید. اما آیا همه‌ی افراد از سورپرایز خوششان می‌آید؟ پاسخ این سوال به همان فاکتورهای سن، جنسیت و… بستگی دارد علاوه بر آن شرایط فرد نیز مهم است و باید به آن توجه شود. تیپ‌های شخصیتی مختلف نسبت به این حرکت واکنش‌های مختلفی دارند.

شخصیت کمال‌گرا

از آن جایی که این افراد بسیار دقیق و منظم هستند؛ همیشه برای کار و فعالیتشان برنامه‌ریزی دقیق دارند و اتفاق‌های غیر منتظره آن‌ها را به هم می‌ریزد چون ترجیح می‌دهند همیشه در جریان امور باشند و از غافل‌گیری خوششان نمی‌آید. برای این افراد بسیار مهم است که کار از تفریح جدا باشد. معمولا آدم‌های خوش قولی هستند و همیشه به موقع سر قرار حاضر می‌شوند. این دست از آدم‌ها حتی برای تفریحشان هم زمان مشخص می‌کنند. با توجه به این موارد سورپرایز کردن این دست از آدم‌ها کار بسیار دشوار و ریسک پذیری است. چون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه واکنشی نشان می‌دهند. به یاد داشته باشید اگر اهل ریسک کردن هستید و می‌خواهید دوست کمال‌گرای خود را سورپرایز کنید باید یک برنامه بی‌نقص تدارک ببینید؛ چون این افراد دقت بالایی دارند و در دیدن نقص‌ها و ایرادها بسیار حرفه‌ای هستند و رک و صریح آن‌ را بیان می‌کنند. همچنین این افراد از کادوهای کاربردی بیشتر از کادوهای تزئینی استقبال می‌کنند.

شخصیت امدادگر و مهربان 

این دسته از افراد انسان‌هایی مهربان و با احساس هستند. این اشخاص معمولاً نیازهای اطرافیانشان را الویت قرار می‌دهند و همیشه تلاش می‌کنند تا مشکلات دوستانشان را حل کنند. این افراد شخصیت برون‌گرایی دارند؛ مهمان نواز و اجتماعی هستند و از این‌که در جمع مورد توجه قرار گیرند لذت می‌برند. با توجه به این خصوصیات این دسته افراد از هیجان و غافل‌گیری و هر آن‌چه که آن‌ها را در مرکز توجه قرار دهد استقبال می‌کنند. خرید هدیه برای این دست از افراد به مراتب راحت‌تر است چون احساساتی‌تر برخورد می‌کنند. در هنگام انتخاب هدیه به یاد داشته باشید که گل طبیعی این قبیل افراد را بسیار خوشحال می‌کند.

شخصیت موفقیت طلب

این اشخاص افراد خلاق، سریع و پر جنب و جوشی هستند و مانند افراد امدادگر از این‌که مورد توجه قرار بگیرند استقبال می‌کنند. این افراد معمولاً زیاد کار می‌کنند و از دستیابی به موفقیت‌های کوچک و بزرگ خوشحال می‌شوند. این افراد دوست دارند کارها را با روش‌های مختلف امتحان کنند و به نتیجه برسند. این دست از افراد را غافل‌گیری و سورپرایز اگر به صورتی خلاقانه برنامه‌ریزی شود، شگفت‎ زده و خوشحال می‌کند. همچنین این اشخاص  از انجام یک فعالیت مشترک و یک تجربه تازه مثل آشپزی یا سوارکاری که پیشتر به آن اشاره شد استقبال خواهند کرد.

به طور کلی با توجه به زندگی پیچیده‌ی امروز که افراد را بیشتر از پیش درگیر کار و فعالیت‌های روتین و تکراری کرده است؛ توجه به دوستان و اطرافیان و تلاش برای ثبت خاطره‌ای خوش تاثیر بسیار زیادی در شادمانی افراد خواهد داشت.