هدیه تبلیغاتی خلاقانه

فواید خیالپردازی و کنجکاوی

اگر میخواهید دید بهتری نسبت به این موضوع داشته باشید پیشنهاد میکنیم اول این مقاله را بخوانید تا با مفهوم فعالیت های سفت و شل آشنا شوید.

 

خود را به خیال‌پردازی سپردن

افزودن برخی فعالیت‌های شل در زندگی معمول، که سرشار از فعالیت‌های کاملا کنترل شده است مفید خواهد بود ولی انجام این کار تضمینی بر یافتن ایده‌های نو نیست؛ زیرا هنوز نقش خیلی فعالی در همه این فعالیت ها دارید.

اگر روزهای شما انباشته از مسئولیت هایی است که فرصت سر خاراندن را از شما می‌گیرد، زمانی برای نفوذ افکار خلاق باقی نخواهد ماند. اگر مشغولیات شما به حدی است که قدرت تخیل شما نمی تواند در حاشیه کار، ایده ای تازه را بپرورد بایستی در برنامه زندگی روزمره خود وقتی برای استراحت در نظر بگیرید.

برای این کار شاید خیره شدن به آسمان به مدت ۱۰ دقیقه یا رد شدن از میان باغ گل برای آزاد سازی ذهن شما و شکل‌گیری افکار خلاق کافی باشد.

نیم کره راست و چپ مغز شما برای دسترسی به نفوذ بیشتر در ذهنتان رقابت می کنند؛ لذا برای فعال سازی نیمکره راست و خلاق مغز لازم است نیمکره چپ مغز را که مجری فعالیت های منطقی و منظم است روزی یکی دوبار از دور فعالیت خارج کنید.

لطفاً در نظر بگیرید که خیال پردازی روزانه قبل از خستگیِ زیادِ هر یک از نیمکره های مغز، موفقیت آمیز خواهد بود.

اگر تمام روز را کار کنید و سپس روی کاناپه مقابل تلویزیون دراز بکشید قادر به تفکر خلاق نخواهید بود، زیرا در طول روز تمام انرژی لازم برای تفکر را استفاده کرده‌اید.

بنابراین خیال پردازی را به بخشی از اوایل روز اختصاص دهید که هنوز از انرژی تازه برای انجام کار خلاقانه بهره‌مندید.

سوالات جالب را دنبال کنید و به راحتی از کنار آنها نگذرید

وقتی فعالیت‌های شل را به زندگی روزمره خود وارد می کنید و زمانی برای دسترسی به آرامش اختصاص می‌دهید، ذهن شما هر از گاهی فرصت پرسه زنی و خیال پردازی را می‌یابد و متوجه می‌شوید که بخش کنجکاو وجودتان خود را نشان می دهد.

به شکل فزاینده‌ای کنجکاو می شوید و قادر خواهید بود که با سوالات جالب چه از نوع عملی و چه از نوع غیر عملی (که هر دو نوع آن برای تحریک خلاقت سودمند هستند) رو به رو شوید.

تاسف آور است اگر به دلیل مشغله زیاد نتوانید به سوالات زیر علاقه ای نشان دهید:

. چرا ما همیشه کارها را به یک شکل انجام می‌دهیم؟ آیا جایگزین بهتری وجود ندارد؟

. به نظر شما آیا شخص دیگری قبلاً این مشکل را حل نکرده و تنها کاری که باید بکنیم این است که تحقیق کنیم آنها چه کاری انجام داده اند؟

. چرا تقسیم کار ما به شکلی که همیشه آن را انجام داده‌ایم آیا می‌توان به شکلی دیگر تقسیم کار کرد؟

از قدیم الایام این سوالات را سوالات گنگ نامیده اند زیرا تجربیات و علم را زیر سوال می‌برند.

این سوالات ما را وا می دارند که فرضیات خود را مجدداً بررسی کنیم و با ذهنی باز دوباره از اول شروع کنیم.

عادت کنید سوالات گنگ مطرح کنید و امکانات پیش روی خود را بکاوید.

هر نوآوری با سوالی ساده شروع می شود!

به اندازه کافی سوال مطرح کنید و با این کار بذر نوآوری‌های هیجان‌انگیز را بیافشانید.

 

–ادامه دارد–