خلاقیت

قابلیت های خلاقانه مغز خود را کشف کن!

در جستجوی دوستی با نوآوران

اگر مدت زمانی را با افراد خلاق به سر نبرید، برای دستیابی به خلاقیت شخصی، اوقات سختی پیش رو خواهید داشت.

مشکل اینجاست که اکثریت ما با افرادی که فاقد خلاقیت هستند کار می کنیم.

کمتر از ۱۰ درصد مردم به طور خداداد از خلاقیت بالایی برخوردارند، لذا شانس اینکه با فردی خلاق روبرو شوید کمتر از یک نفر در هر ۱۰نفر است. در واقع احتمالا در اکثر مشاغل اوضاع از این هم بدتر است، زیرا استخدام ها بر پایه شرایط لازم و تجربه کاری و نه بر اساس میزان خلاقیت صورت می‌پذیرد؛ بدتر از آن این که از این تعداد کمِ افراد خلاق، نیمی از آنها پرتو خلاقیت خود را پنهان می‌کنند و در اثر فشارهای موجود، با افراد دارای خلاقیت کمتر و محافظه کاری بیشتر ( که شکل کلیشه ای یک کارمند ایده‌آل را تشکیل می‌دهد) همکار می شوند.

 

حمایت از رفتار کنجکاوانه

یکی از مزیت‌های یافتن افراد خلاق و وقت‌گذرانی با آنان این است که می توانید خلاقیت یکدیگر را تقویت کنید . منظور از عبارت «رفتار کنجکاوانه» طرح سوال و برانگیختن فکر خلاق است.

رفتار کنجکاوانه در همه حوزه‌های کاری یکسان است. این رفتار شما را وامی‌دارد به امکانات خلاق حاصل از طرح سوالات آزاد ( یعنی سوالی که جواب واضح و درستی ندارد) بیاندیشید.

هنگامی که یکی از همکاران در گروه خلاقیت یا در محل کار، سوالی کنجکاوانه مطرح می‌کند خلاقیت او را تشویق کنید، سوال را جدی تر بررسی کنید و به او کمک کنید تا به همه جوابهای ممکن دست یابد؛ همچنین خودتان سوالات کنجکاوانه ای مطرح کنید، به خصوص در محافلی مانند جلسات کارکنان که به طور سنتی به شکل غیر خلاق برگزار می‌شود.

در مثال زیر یک سوال کنجکاوانه را میبینید که می تواند در یک جلسه کاری با هدف تخفیف دادن به مشتریان برای ترغیب آن هابه خرید تشکیل شده است، مطرح شود.

سوال کنجکاوانه:

چرا «تخفیف» را در زبان انگلیسی  discount(به معنای نشمردن) نامگذاری کرده اند؟ ریشه این واژه چیست؟

جواب خردمندانه:

بازرگانان رومی به هنگام شمارش کالاها برای فروش، در کنار آنها تعدادی کالای مشابه قرار می دادند و در صورتی که مشتری جنس شمرده شده را به قیمت پیشنهادی می خرید، کالای اضافی را مجانی به مشتری می دادند.

جواب خلاقانه احتمالی:

بیش از این در قیمت‌ها تخفیف ندهید و در عوض کالای مجانی به ازای خرید ارایه دهید.

بدین طریق، مشتریان قیمت مورد نظر شما را بدون چانه زدن پرداخت خواهند کرد و به خاطر وجود کالاهای مجانیِ اضافی که دریافت می کنند ،کالای بیشتری خریداری می کنند.

سوالات کنجکاوانه ممکن است مانند مثال بالا منجر به راه حل‌های جدید شود.

مطرح نکردن یا طرح سوالات کنجکاوانه ی ناکافی، در جلسه کارکنان، که به بحث در مورد تخفیف می پردازند صرفا به موضوعِ مقدار تخفیف مورد نظر خواهد پرداخت اما تفکر کنجکاوانه در همین جلسه کاری، ممکن است منجر به ارایه راه حل های دیگری به جز تخفیف مستقیم قیمت کالا شود.

علیرغم مطالب بالا، یک جلسه کاری را در نظر بگیرید که در آن یکی از کارکنان می‌پرسد راستی فکر می‌کنید که ریشه لغت تخفیف چیست و از کجا وارد زبان ما شده است؟

به احتمال زیاد رئیس اداره یا شخصی دیگر فورا خواهد گفت این بحث را برای خودتان نگه دارید، چرا که ما تاریخ شناس نیستیم بلکه در زمینه فروش فعالیت می‌کنیم!

مواظب باشید که شعله سوالات کنجکاوانه تان خاموش نشود و اگر کسی خواست شما را ساکت کند با گفتن چیزی شبیه «صبر کنید، اجازه دهید به این سوال هم شانسی برای مطرح شدن بدهیم؛ گاهی اوقات عجیب ترین سوالات منجر به یافتن مفیدترین جواب ها می شوند» جلوی این کار را بگیرید.

 

تبدیل شدن به ابداع گری پیشرو

استفاده از خلاقیت فردی، فرصت تبدیل شدن به فردی نوآور را برایتان فراهم می‌ آورد؛ زیرا خلاقیت، سوخت لازم برای نوآوری محسوب می شود.

شما بایستی تفکر خیال پردازانه را تمرین کنید تا زمانی که قدرت خلاق مورد نیاز خود را برای سوخت‌رسانی به زندگی خلاقانه و نوآوری هایی که در محل کار از خود بروز می دهید به دست بیاورید.

به همین دلیل است که نوآوری تجاری با تلاش مداوم برای دستیابی به یک زندگیِ خلاقانه تر آغاز می‌شود.

شیوه برخورد خلاقانه از بسیاری جهات برایتان سودمند خواهد بود:

  • به شما کمک می‌کند هنگامی که در حال ایجاد یک کسب و کار موفق هستید با شرایط متغیر کنار بیایید.
  • بیشتر از دیگران بدرخشید و دیده شوید، حتی اگر آنها دارای شایستگی‌ها و تجربه بیشتری باشند.
  • هر روز زندگی خود را به تجربه های دلنشین و تازه تبدیل کنید و از این طریق به کار خود غنا بخشید.
  • بدن و ذهن خود را با نشاط و انعطاف پذیر و سالم نگه دارید.

نتیجه تحقیقات بسیار نشان داده است افرادی که رویکرد باز و خلاقانه ای نسبت به زندگی دارند، بیشتر عمر می کنند، خودشان را شادتر از دیگران می‌دانند، کمتر به بیماری‌های صعب‌العلاج دچار می شوند و احتمال دستیابی آنها به شغل های موفق و پردرآمد بیشتر از دیگران است.

 

خلاقیت و قابلیت‌های خود را به مقامات بالاتر نمایاندن

بسیاری از افراد در مورد ارائه پیشنهادهای شان تردید دارند و از ابتکار عمل در محیط کارشان خودداری می ورزند، که این موضوع به خصوص در افراد نسبتاً جوان، کم تجربه و فاقد منصبی پرقدرت شایع‌تر است.

خود سانسوری و عدم ارائه ایده‌های خود، کار اشتباهی است. به چه شیوه دیگری می‌خواهید خود را مطرح کنید؟ از چه راه دیگری میخواهید به انجام کارهای جالب و جدید بپردازید؟

تلاش کنید در طی سال جاری، به خاطر شخصیت  جالب و ویژه تان و به خاطر ابراز عقیده های خلاقانه و اشتیاق برای برخورد با چالش‌های موجود شهرت یابید.

بسیاری از افراد می ترسند که اگر بسیار خلاق نمایان شوند و پیشنهادهای زیادی ارائه دهند (که قطعا مقداری از این پیشنهادها تحت عنوان غیرعملی و یا احمقانه نادیده گرفته خواهند شد) شایستگی کارهای آنها زیر سوال برود.

شایستگی و خلاقیت دو موضوع مجزا هستند؛ انجام کارها با جزم اندیشی و تعهد، لیاقت شما را نشان می‌دهد.

اگر همچنان مشغول ایده های خود هستید، این مزیتی ست که از لیاقت و شایستگی شما نمی کاهد بلکه بُعد دیگری بر شخصیت کاری شما می افزاید.

نگرانی دیگری که در بسیاری از افراد وجود دارد این است که نمی‌خواهند به عنوان فردی معترض شناخته شوند؛ این نگرانی بجاست، نباید به کلیشه ای از ناراضیانِ اداره ها تبدیل شوید.

مشکل از طرح یا عدم طرح ایده ها نیست بلکه موضوع، نحوه مطرح کردن آنهاست.

اگر مرتبا لب به انتقاد بگشاید و اظهار نظر های شما منفی باشد مطمئنا تصویری منفی از خود خواهید ساخت.

به جای خرده گرفتن و انتقاد، پیشنهادهای خود را ارائه کنید؛ مثلاً بگویید چه میشد اگر بهمان کار را جانشین فلان کار میکردیم؛ به جای اینکه بگویید فلان چیز خوب عمل نمی‌کند!

هر کسی(مخصوصا مدیران ارشد) نوآوران را به خاطر انبوه پیشنهادهای مثبت شان دوست دارند.

بین نوآوران و شاکیان یک دنیا تفاوت وجود دارد. اگر موضوعی شما را رنج می‌دهد، آن موضوع آزار دهنده را با خود به مکان خلاق تان ببرید و آن شکایت را به چندین ایده مثبت تبدیل کنید و پیشنهادهای مثبتتان را به جای شکایت های منفی به مدیرانتان مطرح کنید.

 

شرکت در پروژه های توسعه و به عهده گرفتن مسئولیت

یک راه عالی برای کسب تجربه در زمینه نوآوری و اثبات اینکه سرشار از انرژی خلاق و ابتکار عمل هستید ،‌داوطلب شدن برای کمک به اجرای یک تغییر جدید و مثبت است.

اکثر سازمان ها  چندین گروه کاری دارند که وظیفه‌شان حل یک مشکل یا گذر از یک دوره انتقالی سخت است؛ از آنجا که این ماموریت ها موقتی هستند ادارات به افراد داوطلبی که وظیفه دوگانه‌ای را به عهده می گیرند روی می‌آورند که هم شغل خودشان را انجام می‌دهند و هم به این تیم ها کمک می‌کنند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند دیوانگی است که برای انجام یک کار اضافی داوطلب شوید اما در واقع عدم انجام این کار، دیوانگی است!

این کار فرصت بسیار خوبی ست برای سنجش مهارت های نوآورانه تان و نیز نشان دادن عرضه و قدرت ابتکار تان

کاری کنید که امسال حداقل یک اتفاق جدید در محیط کارتان رخ دهد.