دانش انتخاب دیدینو - هدایای تبلیغاتی پایدار

هدایای تبلیغاتی پایدار – قسمت اول

چرا باید این مقاله را بخوانید؟
ممکن است در دفتر کار خود، لیوان، جاکارتی یا خودکارهای تبلیغاتی داشته باشید. هدف این کالاها یادآوری لوگو یا نام شرکتهایی است که روی محصولات حک شده اند. اما آیا واقعا شما از آنها استفاده می کنید؟ احتمالا خیر!
به طور میانگین اغلب محصولات تبلیغاتی را در عرض شش ماه دور می اندازیم حتی آنهایی که در ابتدا برایمان جالب بوده اند.
با در نظر گرفتن هزینه های زیست محیطی و اجتماعی مرتبط با تولید و دفع این محصولات، غالب هدایای تبلیغاتی بی کیفیت، طول عمر کوتاهی دارند.

اکنون بسیاری از سازمانها، پایداری(sustainability) را بعنوان ارزش محوری خود پذیرفته اند. الان زمان آن فرارسیده است که ما به ابزارهای تبلیغاتی دوباره بیاندیشیم.

علاوه بر اینها، تقاضای مشتریان در این زمینه بیشتر شده و گرایشی به سوی “مصرف کمتر و بهتر” بوجود آمده است.

این مقاله به اثرات زیست محیطی و اجتماعی هدایای تبلیغاتی می پردازد و کمک می کند تا آمادگی خود را برای تغییر بسوی استفاده از محصولات پایدار ارزیابی نماییم.

تعریف

در این مقاله منظور از کالای تبلیغاتی(promotional item)، محصولی است که بعنوان هدیه داده می شود و نام یا لوگوی شرکت توزیع کننده را در بردارد.

همچنین اشاره ای شده است به هدایای شرکتی(corporate gifts) که برای تشکر و قدردانی از کارمندان، مشتریان یا تامین کنندگان به آنها داده می شود.
کلمه “تولیدات تبلیغاتی”(promotional products) معنای وسیعتری دارد و علاوه بر محصولات، به خدمات نیز اشاره دارد.

هدایای شما درباره تان چه می گویند؟
هدایای تبلیغاتی معمولا جزو بزرگترین هزینه های سازمان نیستند اما بسیار مهم است که آگاهانه و با دقت انتخاب شوند.
آن ها پیامی درباره اینکه شما چه کسی هستید و به چه چیزی باور دارید ارسال می کنند و شانسی برای شما هستند تا انتخاب های مشتریان متعهد خود را ارتقا بدهید و به اهداف کسب و کار خود- مانند برندینگ و هویت سازی- دست پیدا کنید.

تبلیغات در شرایطی که تحقیقات موشکافانه در حال افزایش است
مصرف کنندگان امروزی نگاهی منتقدانه نسبت به تبلیغات دارند مخصوصا تبلیغات ناخواسته.
احتمالا برای سازمانها و شرکت ها، هدایای تبلیغاتی، روشی ساده و ارزان برای رسیدن به بازار هدف است اما مراقب باشید!
با انتخاب نادرست تبلیغات، احتمال دارد کلمات ناخوشایندی مانند بدردنخور، بیهوده و حتی کلماتی بدتر از این موارد را درباره سازمانتان بشنوید، کلماتی که علاقه ای به ارتباط آنها با سازمانتان ندارید.
یک کالای تبلیغاتی کلیشه ای ، به راحتی فراموش میشود و طول عمر کوتاهی دارد.

مصرف کنندگان در حال تغییرند!
این طبیعت انسان است که به سمت چیزهای رایگان جذب شود اما تعداد زیاد کالاهای مجانی ممکن است منجر به مصرف گرایی شود. برای مثال این موضوع خیلی متداول شده است که وقتی مدل های جدید گوشی تلفن همراه وارد بازار می شود، مردم به سمت خرید آن ها می روند حتی اگر گوشی قبلی شان همچنان قابل استفاده باشد.
یا ممکن است شما یک USB رایگان را بپذیرید در حالی که ۵ مدل مشابه از آن را داشته باشید، اما وقتی موضوع قیمت مطرح می شود، ما نحوه مصرف و استفاده از محصولات را تغییر می دهیم.
برای مثال از زمانی که در سال ۲۰۰۸، در مغازه های شهر “کبک”، برای هر کیسه مبلغ ۵ سنت در نظر گرفته شد، تقاضای پلاستیک به میزان ۸۰درصد کاهش یافت.

تمایل به مصرف بیش از حد، نیاز به تغییر پارادایم دارد، پارادایمی که به کیفیت، بیش از کمیت بها می دهد.
مطالعات زیادی نشان داده است که مصرف کنندگان آماده چنین تغییری هستند یا حتی این تغییر را ایجاد کرده اند.
علاوه بر این، مطالعه ای در کبک درباره مصرف مسئولانه(responsible consumption) نشان داد که ۶۴٫۴ درصد افراد از خریدن محصولات یا خدماتی که نیاز ضروری به آنها ندارند اجتناب کرده اند.

در واقع ۸۰ درصد مردم کبک باور دارند که حفظ محیط زیست در گرو احساس مسئولیت همه افراد است از دولت و ومسیولین گرفته تا شهروندان و صاحبان مشاغل! 
طبق مطالعات اداره آمار کانادا، ۳۷ درصد مردم کانادا “کالاهای سبز” خریداری می کنند.
این تلاش برای کیفیت بهتر محصولات، تغییری را در جهت مبارزه با مصرف گرایی بی رویه ایجاد می کند.

ادامه دارد…