هدیه اختصاصی و فواید و ریسک‌ها

هدیه دادن، روشی مناسب برای القای حس خوب، دوستی و محبت است. انتخاب آن بسته به جایگاه شخصی که می‌خواهیم به آن هدیه دهیم متفاوت است. هدیه در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که با توجه به سن و شخصیت افراد تهیه شود. به عقیده بعضی از افراد ارزش هدیه به قیمت آن است. اما در واقع آنچه سبب خوشحالی واقعی فرد می‌شود تفکر و زمانی است که برای انتخاب هدیه صرف شده است. بنابراین، انتخاب هدیه اختصاصی بیش از هزینه و پول نیازمند خلاقیت، ایده‌پردازی و زمان است.

هدایای متداول و مرسوم

یکی از متداول‌ترین هدایا، وجه نقد است. این هدیه معمولا در افراد این حس را به وجود می‌آورد که شخص هدیه دهنده برای او وقتی در نظر نگرفته است. اما همین وجه نقد را هم می‌توان به گونه‌ای هدیه کرد که این احساس ایجاد نشود. امروزه سایر بانک‌ها طبق درخواست شما کارت هدیه‌ای صادر می‌کنند که مطابق نظر شما شارژ شده است؛ همچنین شما می‌توانید درخواست دهید که روی کارت یک جمله خطاب به شخص گیرنده‌ی هدیه درج شود. در این صورت حتی پس از خرج کردن پول، می‌توان کارت را به عنوان یادگاری نگهداشت. ولی به یاد داشته باشید برای هدیه حتما لازم نیست چیزی بخرید. امروزه با یک جست و جوی ساده در اینترنت می‌توان کلی ایده‌های زیبا پیدا کرد تا هدیه را خودتان بسازید؛ وقتی که شما برای این کار می‌گذارید خود ارزشیدوچندان به هدیه شما می‌بخشد.

یک توصیه خیلی مهم: هنگام خرید هدیه تولد، اگر می‌خواهید هدیه شما نسبت به دیگر هدایا بیشتر به چشم بیاید؛ چیزی که فرد خیلی دوست دارد و همه‌ی اطرافیانش می‌دانند را نخرید. چون قطعا دیگران هم همان انتخاب را خواهند داشت.

انتخاب هدیه برای دوستان و آشنایان به عبارتی برای یک نفر به مراتب آسان‌تر از خرید هدیه برای پنجاه نفر است. این دغدغه‌ای است که اغلب صاحبین کسب و کار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. هدایای تبلیغاتی مثل خودکار و سررسید هدایای مرسوم اما کلیشه‌ای محسوب می‌شوند و مخاطبین را خوشحال نمی‌کنند. برای تاثیر و ماندگاری در ذهن مخاطبان باید به دنبال ایده‌های تازه، خلاقانه و نو بود.

هدیه تبلیغاتی اختصاصی

بسیاری از شرکت‌ها، هدایای تبلیغاتی منحصر به خود را دارند. هدیه اختصاصی یعنی هدیه‌ای که شکل‌گیری و طراحی آن نیاز به تیمی دارد که در این زمینه حرفه‌ای عمل کند. روند کار به این صورت است که در مرحله اول زمینه فعالیت شرکتی که درخواست هدیه اختصاصی دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن مخاطبانی که قرار است هدایا را دریافت کنند.

به عنوان مثال در نظر بگیرید یک شرکت ایرانی که مخاطبانش اغلب شرکت‌هایی خارجی هستند؛ درخواست هدیه اختصاصی داشته باشد. بهتر است ایده‌پردازی برای این شرکت به صورتی باشد که المان‌هایی از فرهنگ و تمدن ایرانی را در برگیرد. و یا شرکت‌هایی که در زمینه چوب یا مصالح ساختمانی کار می‌کنند با هدیه اختصاصیی که متفاوت از زمینه فعالیتشان است و تنها در یک زمینه مثلا نوع متریال به فعالیت آن شرکت شباهت دارد، موجب می‌شود که در نظر افراد خلاق جلوه کنند. البته تصمیم بر انتخاب هدیه تبلیغاتی اختصاصی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد که باید به آنها نیز توجه کرد.

مزایای هدیه تبلیغاتی اختصاصی

از مزایای انتخاب هدیه تبلیغاتی اختصاصی می‌توان به این مورد اشاره کرد که هدیه شما، هدیه‌ای خاص و منحصر بفرد است که مثل آن پیدا نمی‌شود. اولین و مهمترین پیام این هدیه این است که شما، مخاطب خود را شخصی خاص می‌دانید و برای او اهمیت و ارزش ویژه‌ای قائل هستید؛ چون به او هدیه‌ای داده‌اید که هیچ کس مثل آن را ندارد. انتخاب هدیه اختصاصی برای برند خود این امکان را به شما می‌دهد که هر زمان تصمیم بر دادن هدیه داشته باشید، هدیه شما آماده است. در واقع شما یک بار بابت خلق یک هدیه اختصاصی هزینه می‌کنید اما می‌توانید هر زمان که لازم بود از آن ایده استفاده کنید. انتخاب هدیه اختصاصی موجب می‌شود که تحولی مثبت در زمینه هدایای تبلیغاتی صورت گیرد و به کمک این جریان به مرور زمان هدایای تبلیغاتی کلیشه‌ای و نامطلوب از بازار حذف می‌شوند.

معایب هدیه تبلیغاتی اختصاصی

هر حرکت نو و خلاقانه‌ای در ابتدای امر ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد که در سفارشات اولیه خود را نشان می‌دهد. البته تولید نمونه‌های اولیه متعدد قبل از سفارش در تعداد تا حد زیادی می‌تواند این نقاط ضعف را کاهش دهد. همچنین شناخت کافی نسبت به تیمی که برای این کار انتخاب شده است و بررسی رزومه‌ی آن‌ها در خصوص هدایای تبلیغاتی اختصاصی حائز اهمیت است. به طور کلی این کار ریسک‌پذیر است و نیاز به بودجه نسبتا زیادی دارد اما اگر کار به کاردان سپرده شود نتیجه‌ی مطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

تاثیر هدایای تبلیغاتی اختصاصی

هدایای تبلیغاتی اختصاصی همان‌طور که گفته شد تاثیری دو جانبه دارد. چون هم بازار هدایای تبلیغاتی متحول می‌شود و میزان خلاقیت در این زمینه بالا می‌رود. هم اینکه در ذهن گیرندگان هدایا خاطره‌ای خوش و ماندگار ثبت خواهد شد. در ارائه‌ی هدایای تبلیغاتی اختصاصی و یا هر هدیه‌ای نکاتی وجود دارد که بر جذابیت آن می‌افزاید و یا برعکس.

اهمیت بسته بندی هدایا

هدیه هر چقدر هم ارزشمند و خاص باشد مهم است که با بسته بندی جذاب ارائه شود. در گذشته معمولا برای هدایا از کاغذ کادو استفاده می‌کردند اما امروزه هم کاغذ کادوها بسیار متنوع‌تر شده‌اند و هم پاکت‌ها، جعبه‌ها و ساک‌ها با سایزهای مختلف و متنوع بیشتر در دسترس هستند. همچنین می‌توان متناسب با هدیه، جعبه اختصاصی هم طراحی کرد؛ البته طراحی و تولید جعبه خود پروسه‎‌ای زمان‌بر و هزینه‌بر است به همین دلیل برای تیراژهای بسیار بالا پیشنهاد می‌شود.