هدایای تبلیغاتی

هدیه تبلیغاتی با هدیه شرکتی (سازمانی ) چه تفاوت‌هایی دارد؟

اگرچه هدایای تبلیغاتی و هدایای شرکتی (سازمانی) هر دو از ابزارهای مفید بازاریابی هستند، اما در واقع از بسیاری جهات با یکدیگر متفاوتند. دانستن تفاوت‌های بین هدایای شرکتی و هدایای تبلیغاتی برای داشتن بازاریابی موثر، برای شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیار مهم است.

در این شرایط سخت اقتصادی، بسیاری از کسب و کارها، بودجه بازاریابی خود را کم کرده‌اند و برای بازاریابی،‌ به راهکارهای خلاقانه‌تری روی آورده‌اند. ارائه‌‌ی هدایای شرکتی و هدایای تبلیغاتی جزو این راهکارهای خلاقانه و مقرون به صرفه است، اما برای اجرای موثر آن‌ها باید درک روشنی از تفاوت‌های آن‌ها داشته باشیم.

هدف هدایای شرکتی

در گذشته، فقط شرکت‌های بزرگ و موفق هدایای شرکتی ارائه می‌دادند. اما ایده‌ی استفاده از هدایای شرکتی،‌ خیلی زود به کسب و کارهای کوچک‌تر نیز سرایت کرد و بسیاری از صاحبان کسب  و کار متوجه اثرگذاری این روش شدند. به طور کلی، مشاغل به اصل تقویت روابط کاری پی‌برده‌اند، حفظ و ارتقای‌ روابطی که برای یک کسب و کار بسیار ارزشمند است؛ خواه رابطه با مشتری باشد یا کارمند، یا تأمین‌کننده. در هر حال از هدایای شرکتی می‌توان برای تقویت چنین روابطی استفاده کرد.

هدف از هدایای شرکتی،‌ قدردانی کردن و سپاسگزاری از همه افرادی است که در ارتباط با کسب و کار شما هستند و این کار باعث افزایش اعتبار برند شما می‌شود، چون نشان می‌دهد رابطه با انسان‌هایی که چرخ کسب و کار شما را می‌گردانند چقدر برایتان با اهمیت است.

بازار هدفِ هدیه شرکتی با هدیه تبلیغاتی تفاوت دارد. در واقع هدیه شرکتی، از برندینگِ هدایا برای افزایش آگاهی از برند استفاده می‌کند و افرادی که ممکن است از طریق دیدن لوگو و اطلاعات روی هدیه با شرکت شما تماس بگیرند، ‌ویژگی‌هایی مشابه افراد دریافت کننده هدیه دارند.

به همین دلیل است که هدایای شرکتی باید ارزشمند و با کیفیت باشند. استفاده از هدایای شرکتیِ ارزان اصلا موثر نیست. هدایای شرکتی در بهبود روحیه کارکنان و افزایش علاقه و انگیزه آن‌ها به شرکتی که در آن فعالیت می‌کنند، تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

هدف هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی تمایل به جذب مخاطبان بیشتری دارد و گروه هدف آن‌، مصرف کنندگان و مشتریان محصولات است.

ارائه هدیه تبلیغاتی برای افزایش وفاداری مشتری و آگاهی از برند است. اکثر شرکت‌ها از هدایای تبلیغاتی به عنوان راهی برای آگاهی بیشتر مصرف کنندگان از اهداف شرکت و حوزه فعالیت آن استفاده می‌کنند، با این هدف که مشتریان خود را افزایش دهند. البته شرکت‌هایی هم وجود دارند که از هدیه تبلیغاتی برای بازاریابی محصول یا خدمات خاص خود استفاده می‌کنند.

اقلام تبلیغاتی این قابلیت را دارند که مثل تبلیغاتِ دائمی عمل کنند. به همین دلیل است که انتخاب و خرید هدیه تبلیغاتی باید بسیار دقیق و آگاهانه باشد. هدایای تبلیغاتی اغلب در تیراژ بالا خریداری می‌شوند زیرا خرید عمده‌ی آن‌ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.

هدیه تبلیغاتی باید انقدر کاربردی باشد که افراد بتوانند روزانه از آن استفاده کنند. وقتی هدایای تبلیغاتی در معرض دید افراد بیشتری قرار بگیرد، شانس بیشتری برای ثبت برند در ذهن مخاطبان وجود دارد. به همین دلیل است که هدایای اداری گزینه بسیار محبوبی هستند، چون علاوه بر مقرون به صرفه بودن،‌ هر روز حداقل ۸ ساعت در معرض دید مخاطب هستند.

۵ تفاوت عمده هدیه تبلیغاتی با هدیه شرکتی

در واقع بین هدایای شرکتی و هدایای تبلیغاتی تفاوت‌های زیادی وجود دارد. این دو مدل هدیه در واقع در خلاف جهت یکدیگرند! در حالی که یکی هدیه تشکر است، دیگری بیشتر برای تبلیغات و بازاریابی به کار می‌رود.

  • فرکانس ارائه هدیه تبلیغاتی و هدیه شرکتی

هدایای شرکتی به صورت پراکنده یا در موارد خاص مانند مناسبت‌ها توزیع می‌شود. در حالی که، هدایای تبلیغاتی بخشی از فعالیت‌های بازاریابی روزانه است. هرگز نمی‌بینید که هدایای شرکتی به عنوان هدایای تبلیغاتی توزیع شود.

ما فقط در موارد خاص هدایای شرکتی ارائه می‌دهیم. بسیاری از هدایای شرکتی به مناسبت سال نو یا شب یلدا و به طور کلی سالی یک یا دو بار اهدا می‌شود. در حالی که، دفعات ارائه هدایای تبلیغاتی باید بیشتر از این‌ها باشد. هدایای تبلیغاتی باید در تمام طول سال، به طور منظم توزیع شوند.

  • قیمت

هدایای شرکتی گران‌تر از هدایای تبلیغاتی است. هزینه هدایای تبلیغاتیِ مناسب و با کیفیت، معمولا در محدوده‌ی ۲۰ هزار تا ۲۰۰هزار تومان است؛ در حالی که قیمت هدیه‌های شرکتی، معمولا ۲ تا ۳ برابر است، چون همانطور که قبلا اشاره کردیم هدایای شرکتی باید بسیار ارزشمند و با کیفیت باشند. بنابراین هزینه‌های هدایای تبلیغاتی و هدایای شرکتی تفاوت زیادی دارد.

به همین دلیل است که باید در انتخاب افرادی که هدایای شرکتی دریافت می‌کنند دقت کنید. ممکن است بخواهید لیست خود را به چند مشتری یا همکار برتر محدود کنید.

  • هدف

هدف اصلی هدایای تبلیغاتی نمایش برند و شناخته شدن توسط مخاطبان هدف است. هدیه تبلیغاتی با هدف اینکه مورد توجه و استفاده قرار گیرد توزیع می‌شود.

از طرف دیگر، هدایای شرکتی شخصی سازی شده‌اند و به عنوان راهی برای تشکر از مشتریان فعلی اهدا می شوند، برای این که راه ارتباطی جدیدی با مشتری ایجاد شود. در واقع هدایای شرکتی به عنوان ابزار ارتباطی عمل می‌کنند و هدایای تبلیغاتی به عنوان ابزار فروش هستند.

  • دریافت کنندگان هدیه تبلیغاتی و شرکتی

هدایای تبلیغاتی به هر کسی ارائه نمی‌شود بلکه گروه هدف باید کاملا مشخص شده باشد. شما باید به مخاطبان هدف خود فکر کنید و افرادی را انتخاب کنید که مشتری بالقوه شما باشند.

اما هدایای شرکتی، به افرادی اهدا می‌شود که در حال حاضر مشتری شما هستند. همچنین هدایای شرکتی را می‌توانید به فروشندگان و کارمندان نیز هدیه دهید تا از سخت‌کوشی و همراهی آ‌ن‌ها در طول مسیر فعالیتتان، قدردانی و تشکر کنید.

  • مفید بودن

شما باید از کاربردی و مفید بودن هدایای تبلیغاتی‌ مطمئن شوید. این بهترین روش برای بهره بردن از تاثیرات هدیه تبلیغاتی بر مخاطب است. از جمله هدایای تبلیغاتی مفید می‌توان به هدایای تبلیغاتی اداری، هدایای تبلیغاتی رومیزی، هدایای تبلیغاتی مدیریتی و تقویم‌های خلاقانه اشاره کرد. این‌ها نمونه‌های خوبی از هدایای تبلیغاتی مفید و کاربردی است.

از طرف دیگر، لزومی ندارد که هدایای شرکتی کاربردی باشند، چرا که هدایای شرکتی روشی برای قدردانی است و بهتر است که بیشتر احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد تا کاربردی باشد!

به همین دلیل شما باید در انتخاب هدیه شرکتی وسواس بیشتری به خرج دهید.

حالا که تفاوت هدایای شرکتی با هدایای تبلیغاتی را به طور کامل بررسی کردیم، راحت‌تر می‌توانید هدیه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما و در راستای رسیدن به اهدافتان باشد.