کارآفرینی

هشت «الف» در کارآفرینی

کارآفرینان موفق میدانند که چه چیزی قلبشان را به تپش در می آورد.

کارآفرینان واقعی می توانند فرصت هایی را ببینند که دیگران نمیبینند و یا نمی توانند ببیند.

داشتن یک کسب و کار لزوما به معنای کارآفرین بودن نیست که اگر اینطور بود ما به چنین لغت جدید و پیچیده ای نیاز نداشتیم. اگر واژه کارآفرین(entrepreneur) را گوگل کنید،احتمالا با این تعریف روبرو خواهید شد: “کارآفرین کسی ست که کسب و کاری می آفریند و به امید بدست آوردن سود، حاضر است ریسکهای مالی کند.”

هرچند که اقتصاددان ها و بسیاری از کارآفرینان مطرح، با این تعریف مخالفند! بر اساس نظر Joseph Alois اقتصاد دان قرن ۱۹، انگیزه کارآفرینان لزوما کسب درآمد و میزان سود حاصله نیست بلکه آنها درآمد را به عنوان معیاری برای اندازه گیری میزان موفقیت و دستاوردهایشان در نظر میگیرند.

پیتر دراکر- پدر مدیریت مدرن-  تعریف کارآفرین را با تاکید بر واژه های “تغییر” و “فرصت” اینگونه بیان کرده است:

کارآفرین کسی ست که همیشه درباره تغییرات پرس و جو میکند، به تغییرات پاسخ میدهد و از آنها به عنوان فرصت بهره برداری میکند”

این مقاله ترجمه ای ست از مقاله ی فوربس که به ۸ ویژگی کارآفرینان موفق که آنها را از دیگران متمایز میکند اشاره کرده است.

 

۱. اشتیاق

اشتیاق منبع اصلیِ انرژی، سختکوشی و انگیزه است.

عامل برانگیزاننده ی هر کارآفرین و سوخت اصلی باور به امکانپذیر شدن رویاهاست و دقیقا همان چیزی ست که «چرایی» را در دایره معروف «سایمون سینک» معنا میکند. اگر نسبت به موضوعی شور و اشتیاق دارید، دلیل کافی برای موفقیت در دسترس شماست! وقتی عاشق کاری باشید حاضرید وقت زیادی را بدون احساس خستگی صرف آن کار کنید و هرچه بیشتر انجامش دهید، شانس موفقیتتان افزایش پیدا می کند و نسبت به رقبایتان جایگاه بهتری خواهید داشت.

کارآفرینان موفق میدانند چه چیزی قلبشان را به تپش می اندازد.

 

۲. ادراک

داستان فروشگاههای Bata، مثال عالی ای برای این صفت کلیدی ست. فروشگاههای Bata در سراسر آفریقا و حتی مناطق دورافتاده وجود دارند. چه داستانی پشت آن است؟

اواخر قرن ۱۹، بازارهای آفریقا به سوی تجار گشوده شد و تولیدکنندگان کفش، نمایندگانشان را به آفریقا فرستادند تا ببینند در این بازارِ نوظهور فرصتی برای فروش کفش هست یا نه؟ همه بازاریابان برگشتند و گزارش دادند که هیچکس در آفریقا کفش نمی پوشد و بازاری برای فروش کفش نیست!

همه به جز تیم فروش Bata که مشتاقانه گزارش دادند: “هیچکس در آفریقا کفش نمی پوشد و بنابراین فرصت فوق العاده ای برای فروش کفش در آفریقا وجود دارد.”

شرایط بازار برای همه افراد یکسان بود اما چیزی که اهمیت داشت، برداشت و ادراک آنها از شرایط بود.

 

۳. استعداد و پتانسیل

تحقیقات نشان داده است که ظرفیت مغزِ یک فرد معمولی بسیار بیشتر از میزانی ست که از آن استفاده می کند. اکثر کارآفرینان حاضرند از ساعات استراحت، تفریح و فعالیت های اجتماعی شان کم کنند و روی پتانسیل ها و توانایی هایشان سرمایه گذاری کنند.

آنها ساعات طولانی را با پرسه زدن بی هدف در شبکه های اجتماعی تلف نمی کنند، مغزشان را با محتوای با کیفیت تغذیه و با افراد موفق ارتباط برقرار می کنند و همیشه کنجکاوانه درباره موضوعات جدید تحقیق می کنند. اگرچه مغز هر کدام از ما قابلیت های متفاوتی دارد اما قابلیت آموزش دیدن و تربیت شدن نیز دارد.

ذهن، با محتوایی که به آن می رسانیم تغذیه می شود و کارآفرینان مغز خود را به خوبی تغذیه می کنند و پرورش میدهند. اما قبل از اینکه این شکل هدفمندِ تربیت و آموزش اتفاق بیفتد همه چیز توسط والدینمان مدیریت شده است. در وهله اول از طریق DNA آنها (که تحت کنترلشان نبوده) و در مرحله بعد از طریق نحوه آموزش و تربیتشان(که کاملا بخاطر آن مسیول اند)

طبق تحقیقات موسسه Rauch ، هشتاد و پنج درصد از مغز انسان، تا قبل از سن ۵ سالگی رشد و پرورش پیدا میکند و بنابراین محیط زندگی یک کودک در سالهای اولیه زندگی اش تاثیرات مادام العمری روی او خواهد داشت.

بنابراین، آموزش های کارآفرینی که به هدف تربیت کارآفرین های بیشتر برنامه ریزی می شوند باید توجه ویژه ای به آموزش والدین داشته باشند؛ به جای ساختن شتابدهنده و مرکز رشد، که مخاطبان آنها افراد در رده های سنی بالا هستند و الاستیسیتی و قابلیت تطبیق پذیری مغزشان کاهش پیدا کرده است!

 

۴. انسان ها

شما کسب و کارها را نمی سازید، شما انسان ها را می سازید و آن ها کسب و کارها را می سازند.

این انسان ها هستند که تصمیمات خوب یا بد می گیرند و هر نوع کسب و کاری به انسانها وابسته است. هر اتفاق کوچکی در زندگی به انسانها مرتبط می شود. مدیر بازاریابی ای که تصمیم می گیرد بیلبوردهایی با طراحی نامناسب را به نمایش بگذارد یا فروشنده ای که با مذاکراتش بهترین قرارداد را میبندد و رکورد فروش را جابجا می کند عامل موفقیت یا شکست کسب و کار می شوند.

موفقیت یک شرکت، کسب و کار و کشور به افرادش وابسته است.

حتی وقتی سفر می کنیم و به شهرهای جدیدی می رویم، نظر ما درباره آن شهر تنها تحت تاثیر طبیعت زیبا، معماری و جذابیت های محیطی نیست بلکه انسانهای آن شهر و منطقه بیشترین نقش را در احساس ما به آن منطقه دارند. انرژی، فرهنگ، باورها، اعتقادات و مهمان نوازی شان بر نظر ما تاثیرگذار است.

هر کارآفرین، رهبر یا مدیری که چشم انداز و هدفی دارد نیازمند تیمی ست تا از چشم انداز او حمایت کنند تا به واقعیت تبدیل شود. این موضوع به توانایی کارآفرینان بستگی دارد که چگونه افراد مناسب را پیدا کنند، چشم انداز خود را با آنها به اشتراک بگذارند، افراد مستعد را جذب کنند و روی ساختن و پرورش مهارت هایشان سرمایه گذاری کنند.

 

 ۵. آموزش و یادگیری مداوم

شاید شما خانه، ماشین، ثروت و … داشته باشید اما ممکن است روزی همه آن ها را از دست بدهید.

دنیا همیشه بر یک مدار نمیچرخد. تنها چیزی که هیچکس نمیتواند از شما بگیرد آگاهی و دانش تان است. اگر توانایی کسب دانش داشته باشید و یک یادگیرنده سریع شوید همیشه می توانید درآمد تازه ای داشته باشید و چیزهای جدیدی خلق کنید. یکی دیگر از داشته هایی که دیگران نمی توانند از شما بگیرند، شور و اشتیاقتان است. آنچه در ذهنتان( آگاهی و دانش) و آنچه در قلبتان دارید( اشتیاق) شما را منحصر به فرد میکند درست مانند DNA!

یادگیری و آموزش مداوم یعنی یاد گرفتن در هر زمان، در هر مکان و از هر فردی. کارآفرینان برجسته می توانند مانند اسفنج اطلاعات و دانش را از همه افراد جذب کنند. یادگیرنده سریع بودن، در دنیایی که امروزه سریعتر از هر زمان دیگری در حال تغییر است، یک ویژگی ضروری برای کارآفرینان به شمار می رود.

* برای یادگیری و آموختن از کارآفرینان توصیه میکنیم حتما این فیلمها را ببینید

 

۶. آپدیت شدن و تغییر دایمی

همه، خواهان تغییرند اما هیچکس نمیخواهد خود را تغییر دهد.

مقاومت در برابر دگرگونی، در ذات ما انسانهاست اما هرچه سریعتر تغییر را بپذیریم و بتوانیم خود را با آن تطبیق دهیم، سریعتر پیشرفت می کنیم. کارآفرینان موفق انعطاف پذیرند و می توانند به سرعت تغییر کنند و خود را با شرایط جدید وفق دهند. تواناییِ درکِ تغییر بعنوان یک اتفاق مثبت و خوشایند و واکنش دادن و تطابق با آن یکی از ارزشمندترین مهارتهای کارآفرینی ست.

طبق گفته چارلز داروین بقای گونه ها به قوی تر بودن یا باهوش تر بودن آن ها مربوط نمی شود بلکه به میزان توانایی آنها در تطبیق پذیری با شرایط متغیر وابسته است.

همچنین نقل قولی از مایکل جکسون وجود دارد که می گوید: «من از مردی که در آیینه میدیدم شروع کردم و از او خواستم مسیرش را تغییر دهد، اگر میخواهید دنیا را به مکان بهتری برای زیستن تبدیل کنید، به خودتان نگاه کنید و آن را تغییر دهید.»

 

۷.استقامت

فرض کنید در حال سفر به مقصد دلخواهتان هستید. مدت مدیدی درباره این سفر رویاپردازی و برنامه ریزی کرده اید. سفرتان را آغاز میکنید و ناگهان یک سنگ بزرگ در مسیرتان قرار میگیرد. شما چه میکنید؟ اگر دوستان قدرتمندی داشته باشید احتمالا از آنها کمک میگیرید تا سنگ را هل دهند و از سر راه کنار بزنند اما اگر چنین دوستانی نداشته باشید ممکن است از سنگ بالا بروید. اما اگر ندانید چطور میشود از سنگ بالا رفت، یاد میگیرید چطور از صخره صعود کنید و با مهارت و دانشی که بدست آورده اید از آن صخره عبور کرده و به مسیرتان ادامه می دهید. همین اتفاق در کسب و کار ها هم پیش می آید.

«صخره» نمادی از موانعی ست که ممکن است با آنها مواجه شوید( مشکلات مالی،‌ بازاریابی و…)

«دوستان قدرتمند» شبکه ها، ارتباطات و افرادی هستند که ممکن است از شما حمایت کنند

و «مهارت صعود» هر مهارت جدیدی ست که قبل از شروع کسب و کارتان نمیدانستید یا علاقه ای به یادگیری اش نداشتید اما آن را آموختید چون تنها راه رسیدن به هدفتان بود.

هیچ چیزی در زندگی به سادگی و بدون هزینه بدست نمی آید. اگر ماموریت و چشم اندازی دارید، رسیدن به آنها آسان نیست. ممکن است مسیرتان پر از مانع و دست انداز باشد، موانعی کوچک یا بزرگ اما اگر با مانعی روبرو نشوید احتمالا در مسیر درستی نیستید!

 

۸.انگیزه

اکثر افراد فقط کاری را که از آنها خواسته شده است انجام میدهند و حداقلِ انتظارات را برآورده می کنند. آنها باید تشویق شوند و استعدادهایشان مدیریت شود.

کارآفرینان موفق، دست به کار می شوند، تصویر بزرگتر را میبینند و شرایط را پیش بینی میکنند. به جای منفعل بودن فعالانه واکنش می دهند،‌ به جای دفاع حمله میکنند و این همان ویژگی ای است که باعث می شود نتوانید به راحتی جایگزین دیگری برای آنها پیدا کنید.

 

مقالات مرتبط

با وجود اتفاقات پیش بینی نشده مثل ویروس کرونا، آیا برنامه ریزی معنایی دارد؟

ده توصیه از کارآفرینان بزرگ برای جلوگیری از شکست در کسب و کارها

چگونه به پنج شخصیت دشوار، خدمات مشتریان ارایه دهیم؟

حمایت ملی از تولید داخلی، چرا تولید ملی؟

ترس از شکست در کسب و کارها

راههای شگفت‌زده کردن مشتریان