همه ما خلاق هستیم

همه ما خلاق هستیم

همه ما خلاق هستیم

از نگاه دیدینو، خلاقیت در همه زوایا و جنبه های زندگی فردی جاری است. خلاقیت خصوصیتی ذاتی است که عده ای آن را در خود شناخته و پرورش میدهند تا به اوج شکوفایی برسد و عده ای خیر. افراد خلاق برخلاف استنباط دیگران بسیار فعال ، نابغه و دارای هوش و ذکاوت خارق العاده ای نیستند، بلکه هر شخص در هر سن ، شغل، مهارت و موقعیتی که باشد به طور پیوسته و نا خودآگاه مشغول خلق کردن است . خلاقیت در سرشت آدمیزاد به ودیعه نهاده شده است . با دقت در  مثال های زیر، مفهوم خلاقیت را ملموس تر حس میکنید:

این که هر روز صبح تصمیم بگیرید چه لباسی را با چه لباسی بپوشید، چه جور شیرینی ای را با چای بنوشید، با چند نوع ماده غذایی متنوع بتوانید چند غذای متفاوت بپزید، چگونه ابراز احساسات کنید که نو باشد و یا تلاش کنید فردی را  غافلگیر کنید و حتی موضوعات ساده تر مانند اینکه محیط اطرافتان را چگونه بچینید و در آن طوری دخل و تصرف کنید که باب میلتان باشد، اصلا انتخاب کنید که چه لوازمی متعلق به شما باشد و یا نباشد، چه چیزی بخرید و یا چه چیزی را از نو بسازید همه و همه اینها شکلی از خلاقیت توام با طراحی است . زمانی که شما در هر زمینه ای آگاهانه تصمیم به کاری میگیرید، در حقیقت در حال خلاقیت هستید. شما با جابجایی وسایل اتاقتان یا میز کارتان در حال خلق فضایی جدید هستید و همزمان اتمسفری جدید برای خود می آفرینید.

خلاقیت در مجموعه ای از متفاوت دیدن ها، متفاوت اندیشیدن ها، تصمیم ها ، انتخاب ها و بیان نتیجه آن به روشی که میتوانید ( بلد هستید ) خلاصه میشود . افراد خلاق باید بتوانند سلایق و نظرات خود را بروز بدهند. هر ایده و فعالیتی اگر در سر بماند تنها در همان سطح باقی می ماند. تصور کنید اگر بهترین فکر جهان را هم داشته باشیم اما نتوانیم به دیگران منتقل کنیم در نهایت هیچ کاری نکرده ایم. خلاقیت در ابتدا منجر به ایجاد حس خوش برای خود فرد و بعد برای دیگران میشود.

خلاقیت فرآیند انطباق میان غریزه ، تفکر و احساس فرد است که با دنیای پیرامون ارتباط برقرار کرده است. خلاقیت زمانی موفق خواهد بود که با ابتکار عمل ، چشمگیر و عملگرا گردد. خلاقیت اگر با ذائقه و سلیقه عمومی جامعه، ارتباط احساسی برقرار کند ماندگار خواهد شد.

خلاق بودن کار چندان دشواری نیست، همانطور که قبلا گفته شد هر شخصی بطور  ذاتی کم و بیش از  خلاقیت بهره می برد، اما زمانی این خلاقیت تقویت شده و نمو پیدا میکند که صاحب آن به خلاق بودن خود اعتقاد داشته باشد، آن را ببیند و به آن بها دهد. نهال خلاقیت در وجود هر شخص کاشته شده است که اگر به آن رسیدگی شود به درختی قدرتمند تبدیل میگردد.  همه ما پیوسته در حال  خلاقیت هستیم، خلاقیت الزاما به شکل کالبدی و برونگرا که قابل رویت و لمس کردن باشد خلاصه نمیشود. خلاقیت می تواند در یک کلام، در رهبری یک گروه،  در مدیریت زمان، در کارآفرینی ، در سخنوری، در یک تصمیم ساده و یا در تقویت و ایجاد شخصیتی کاریزماتیک باشد.

افراد خلاق می دانند چه چیزی، کی وکجا نیاز به تغییر دارد، آنان افرادی  پویا، مانا و سرزنده هستند . آنها اجازه نمیدهند دو روز یکسان در زندگی شان وجود داشته باشد. زندگی شان کسل کننده نیست و خودشان برای دیگران یکنواخت نمیشوند. افراد خلاق نه تنها پیوسته در حال حرکت هستند بلکه اطرافیان خود را نیز به پیشرفت کردن، تشویق می نمایند.

یادمان باشد، خلاقیت صرفا مخصوص طراحان و خوش ذوقانی که ما میشناسیم نیست، خلاقیت هر چند ساده اما می تواند برای ما باشد. تلاش کنیم خلاق تر باشیم.