هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات

بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟

در ابتدا به تعریف هوش مصنوعی می‌پردازیم: هوش مصنوعی شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین‌ها به ویژه سیستم های کامپیوتری است.

از هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی، برای کمک به بازاریابان برای راحت تر کردن روند فروش و فراهم کردن تجربه ی دلنشین تر برای مشتریان بهره برداری میشود. بازاریابان برای بهینه سازی هزینه ها، سفارشی کردن محتوا و شخصی سازی تجربه مشتری، از ابزار های هوش مصنوعی استفاده میکنند که این ابزار ها شامل: مدل‌های داده، الگوریتم‌ها و یادگیری ماشین برای ایجاد مدلی از بینش مشتری میباشند. به این مجموعه فرایند، بازاریابی هوش مصنوعی میگویند. اگر بخواهیم به نمونه هایی از بازاریابی هوش مصنوعی اشاره کنیم میتوان از چت بات ها، تشخیص تصویر، دستیاران شخصی (مانند گوگل اسیستنت، الکسای امازون، کورتانای مایکروسافت و سیری اپل) موتورهای توصیه مطلب، تبلیغات هدفمند بر اساس جستجوی شما و قیمت گذاری فعال در سایت های تجارت الکترونیک نام برد.

مزایای تجاری بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟

بازاریابی هوش مصنوعی، امروزه برای افزایش عملکرد و بازگشت سرمایه کمپین های بازاریابی دیجیتال استفاده می شود. همچنین می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

تبلیغات را هوشمندتر کند. هوش مصنوعی با استفاده از کلان داده ها برای تجزیه و تحلیل دقیق و ایجاد تبلیغات آنلاین هوشمندتر کمک می کند. هوش مصنوعی همچنین می تواند داده های شما را پردازش کند و به نتایج شما نگاه کند تا تبلیغات هدفمند را هدایت کند.

جستجوها را بهتر کند. راه‌حل‌های هوش مصنوعی و کلان داده ها، می‌توانند الگوهای جستجوی دیجیتالی مصرف‌کنندگان را تجزیه و تحلیل کنند تا حوزه‌های مهم و کلیدی را تعیین کنند که استراتژی‌های بازاریابی روی آن متمرکز شوند.

شخصی سازی محتوا. با ترکیب کلان داده، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، بازاریابان می توانند درک مشتریان را تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس آن، محتوا را شخصی سازی کنند. فراشخصی سازی آخرین روند متمرکز بر ترجیحات مشتری، با ترکیب ابزارات دیجیتال و غیر دیجیتال است.

بهبود خدمات مشتری. چت کردن و سایر ابزارهای گفت و گو با مشتری به طور فزاینده ای به حوزه فعالیت ربات های هوش مصنوعی تبدیل شده اند و این روند باید همزمان با پیشرفت بیشتر عملکرد هوش مصنوعی، ادامه یابد.

برای مثال ربات های گفت‌وگو که در بخش های پشتیبانی فعالیت میکنند باعث صرفه جویی در زمان، بهبود پاسخگویی، جلب رضایت مشتری و ارتقا عملکرد بازاریابی می‌شوند.

چگونه از هوش مصنوعی در بازاریابی استفاده می‌شود؟

هوش مصنوعی در بازاریابی، برای ارائه توصیه های عملی برای مدیریت روابط استفاده می شود. با یکپارچه‌سازی منابع و سیستم‌های متعدد داده، هوش مصنوعی می‌تواند برای هر مصرف‌کننده پروفایلی ایجاد کند، به طوری که بازاریابان می‌توانند بفهمند چه چیزی باعث انتخاب مشتریانشان می‌شود و آنها را به سمت بهترین اقدام بعدی هدایت می‌کند.

چگونه از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال استفاده می‌شود؟

در ابتکارات بازاریابی دیجیتال یک سازمان، هوش مصنوعی می تواند در این زمینه‌ها کمک کند:

  • افزایش وفاداری و حفظ مشتری
  • افزایش اشتیاق مشتریان با ارائه سرویس ها و پیشنهادات شخصی سازی شده
  • بازگشت سرمایه بالاتر با هدف گذاری موثر
  • کاهش زمان جابجایی
  • افزایش بهره‌وری
  • افزایش قابلیت های سلف سرویس

هوش مصنوعی چگونه به شخصی سازی در کمپین های بازاریابی کمک می کند؟

سازمان ها باید با هر مشتری به عنوان یک فرد خاص رفتار کنند. این نیاز به شخصی سازی بیش از حد دارد که ملزم به چیزی بیشتر از احوالپرسی با مشتریان است. با انجام اعمالی مانند:

  • ارائه پیشنهادات با توجه به مشخصات شخصی هر مشتری.
  • برآوردن نیازهای لحظه ای مشتری
  • ارائه تجربیات یکپارچه و شخصی سازی شده در هر زمینه و در هر زمان.

برای مثال اگر شرکتی جهت شخصی سازی هدایای سازمانی خود از تجربه، علاقه مندی و سلایق مشتریان اطلاعاتی داشته باشد و بتواند آن اطلاعات را در راستای هدایای تبلیغاتی تحلیل نماید،  مطلوبیت هدیه را در ذهن مخاطبان افزایش داده و هدایای ماندگارتری به مشتری تحویل میدهد. با این روش، تاثیر خوشایند طولانی تری را بر او میگذارد. به عبارتی هدایایی سازمانی که با تفکر و دقت مخاطبان شخصی سازی شده اند میزان شناخت و اهمیت برند سازمان را افزایش میدهند، و با ایجاد حس خوب برای مخاطبین، باعث افزایش روابط قویتری در آنان می‌شوند.

یک سیستم تجزیه و تحلیل و بررسی رفتار مشتریان، می تواند به شما کمک کند تجاربی برتر به مشتریان خود در تمام کانال های بازاریابی ارائه دهید.