پنتون و رنگ سال 2024

پنتون و رنگ سال ۲۰۲۴

همانطور که می‌دانید، شرکت پنتون همه ساله، رنگی را به عنوان رنگ سال معرفی می‌کند. رنگ معرفی شده در بسیاری از صنایع، خصوصا مد و فشن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ و بسیاری از کمپانی‌های بزرگ و مطرح در سراسر جهان، محصولات خود را براساس این رنگ، طراحی، تولید و روانه بازار می‌کنند. در اینجا شاید این پرسش پدید آید که پنتون بر چه اساس رنگ سال را انتخاب می‌کند؟

شرکت پنتون سالانه، با تکیه بر وقایع حاکم بر جهان، سلیقه و نگرش مردم در آن برهه از زمان و با کمک هنرمندان، روانشناسان و متخصصین، رنگ خاص آن سال را معرفی می‌کند. این رنگ در واقع بیان کننده داستان مردم جهان در خطه‌ای خاص و یا در کل دنیاست و بی دلیل انتخاب نمی‌شود.

به رسم هر سال، پنتون، برای سال ۲۰۲۴ نیز، رنگ هلویی یا زردآلویی را معرفی کرده است. این رنگ که با الهام از (Apricot Crush) (زردآلوی له شده) انتخاب شده است، در کنار رنگ‌هایی مانند زیتونی و قهوه‌ای برای فصل پاییز و زمستان و یا رنگ‌های روشن‌تر مانند فیروزه‌ای برای بهار و تابستان، به زیبایی می‌نشیند و خودنمایی می‌کند.

اهمیت رنگ سال ۲۰۲۴ برای طراحان و تولیدکنندگان

شرکت پنتون به دلیل حوزه فعالیت و روندی که در طی این سال‌ها پیش گرفته است، به عنوان مرجعی برای انتخاب رنگ توسط بسیاری از طراحان و … شناخته می‌شود. در واقع می‌توان گفت هر ساله این شرکت، به عنوان یک راهنما مسیر را به طراحان و تولید کنندگان، خصوصا در حوزه هنر، مد و …، برای انتخاب رنگ، نشان می‌دهد.

امسال نیز پنتون، رنگ نارنجی قرمز یا هلویی را این گونه توصیف می‌کند، “رنگی با تن نارنجی گرم، خودجوش و مطمئن”. این رنگ ما را به مکانی فراتر از مرزهای زمان برده و با انتخاب آن، مکان و هویت دیگر ثابت نیستند. با این توصیفات، از این رنگ می‌توان در تولید بسیاری از محصولات و حتی هدایای تبلیغاتی و خاص بهره برد و حسی خوشایند را به هدیه گیرنده منتقل کرد.

علاوه بر این، با اعلام این رنگ برای سال ۲۰۲۴ و در دیگر حوزه‌ها،  همچون مد و پوشاک، باید کم‌کم منتظر انواع لباس و اکسسوری به رنگ هلویی بود. رنگی که بر روی چکمه‌ها، کلاه‌ها، کیف‌های دستی و دیگر زیورآلات خودنمایی خواهند کرد. شما می‌توانید با ترکیب رنگ هلویی با جین، چرم قهوه‌ای و خاکی، به تعادلی زیبا در این فصل و فصل آینده برسید.

تنالیته‌های رنگ هلویی و همنشینی آن با دیگر رنگ‌ها

رنگ سال ۲۰۲۴، چشم اندازهایی از برگ‌های پاییزی، غروب‌های باشکوه و بستنی‌های نارنجی کرمی را یادآور می‌شود. از جمله رنگ‌هایی که از نظر تنالیته در همنشینی با این رنگ قرار می‌گیرند می‌توان به رنگ‌های آجری، قهوه‌ای و نارنجی سوخته اشاره کرد.

پنتون و رنگ سال 2024

تاثیر رنگ سال ۲۰۲۴

رنگ سال نه تنها بر مد تأثیر می‌گذارد، بلکه بر روی حوزه‌های دیگری از جمله سلامتی، زیبایی، فضای داخلی و محصولات فناوری نیز موثر است. پس اهمیت رنگی که سالانه توسط پنتون انتخاب می‌شود را نمی‌توان نادیده گرفت.

این رنگ الهام بخش، تعادلی بین زرد و قرمز در طیف مرئی ایجاد می‌کند و حس درخشندگی و گرما را به ارمغان می‌آورد. همچنین رنگ هلویی امسال به دلیل ویژگی‌های مانند طراوت، ترمیم کنندگی و پر انرژی بودن، حسی توام با آرامش و خوش‌بینی را برای بیننده تداعی می‌کند.

ایجاد یک ذهنیت امیدوارانه و مثبت با استفاده از این رنگ، آن را به یک مکانیسم مقابله‌ای قدرتمند برای مصرف کنندگان تبدیل کرده است. حس مراقبت، ارتباط و توجه به اجتماع، زیربنای رنگ امسال است، که همچنین یادآور ارزش غذایی پرتقال و زردآلو است که هر دو سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند.

رنگ هلویی مانند نارنجی، رنگی چشم نواز و نورانی است که با بسیاری از رنگ‌های معاصر به خوبی همنشین می‌شود و آن را به یک ترکیب عالی برای طراحی داخلی تبدیل می‌کند. رنگ هلویی یا زردآلویی، یک محرک بصری آرامش‌بخش و مثبت است که در صنعت نساجی نیز حس لامسه را تحریک می‌کند، یک کاناپه نارنجی زرد و یا یک چراغ با این تنالیته را تصور کنید!

رنگ سال 2024

رنگ هلویی و روانشناسی

این رنگ همانطور که در بالا اشاره شد، رنگی غنی، با طراوت، پر انرژی و در عین حال آرام، همراه با ایجاد حس خوش‌بینی و احیا کننده است. رنگ‌هایی در این تنالیته، موجب برانگیختن خلاقیت شده و به همین دلیل است که مناطق بازی و دفاتر معمولاً با رنگ‌هایی در این تن و به عنوان یک محرک طراحی می‌شوند. استفاده از این رنگ برای اتاق‌هایی که نیاز به “بیدار کردن” ذهن دارند، عالی است. این رنگ در همنشینی با رنگ خاکی(قهوه‌ای)، حس آشنایی یا تعلق را نیز به ارمغان می‌آورد.

درآخر

استفاده از رنگ سال، در تولید محصولات مختلف از جمله هدایای تبلیغاتی و سازمانی می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی مخاطبینتان بگذارد. خصوصا اگر این رنگ، به رنگ سازمانی شما نزدیک باشد. شما می‌توانید با آگاهی از پیامی که هر رنگ دارد، تاثیر دلخواه خود را بر روی مشتریان، مخاطبان و کارمندان خود بگذارید. رنگ سال ۲۰۲۴ پنتون با توجه به پیام‌ها و احساساتی که منتقل می‌کند، می‌تواند بهترین انتخاب برای شرکت‌ها و سازمان‌ها باشد.