اسماج مریم گلی و رزماری

چرا اسماج (smudge) هدیه ای ارزشمند است ؟

اسماج (smudge) به دسته‌ای از یک یا چند گیاه معطر مثل رزماری و مریم ‌گلی گفته می‌شود که اگر به آرامی سوزانده شوند موجب پاکسازی محیط از انرژی منفی می‌شود که آرامش در فضا را در پی خواهد داشت. بنابراین اسماج برای زندگی پر استرس امروز هدیه‌ای ارزشمند به حساب می‌آید.

تاریخچه اسماج:

در گذشته، در مراسم آیینی بعضی از قبیله‌های بومی آمریکا جهت پاکسازی محیط، گیاه مریم‌گلی را به آرامی می‌سوزاندند و دود آن را در فضا پخش می‌کردند. گیاه مریم گلی خاصیت زد باکتری دارد به همین دلیل سوزاندن آن سبب از بین رفتن میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌شود و همچنین عطر ملایمی که در فضا پراکنده می‌شود سبب آرامش افراد می‌شود.

انواع اسماج:

گیاهانی که خاصیت ضدعفونی و پاکسازی دارند را می‌توان به روش اسماجینگ یا گیاه‌پیچ مورد استفاده قرار داد. این روش در طب سنتی نیز کاربرد دارد. علاوه بر مریم‌گلی، گیاه رزماری نیز فواید بسیاری از جمله تسکین درد، آرامش جسم و روان، تقویت حافظه و … دارد. معمولا به همراه رزماری و مریم‌گلی گیاهان دیگری از جمله لوندر، کندر و یا اسپند نیز می‌سوزانند که هر کدام از آن‌ها نیز خاصیتی مجزا دارند. البته خاصیت ضد عفونی غالباً در همه‌ی آن‌ها مشترک است. برای زیباتر شدن آن می‌توان گیاهان را با نخ‌های تزئینی مثل نخ‌های رنگی و یا کنفی بست و همچنین از گل‌های رنگی زیبا نیز جهت تزئین استفاده کرد.

فواید اسماج:

یک مقاله در سایت healthline تحت عنوان «۱۱ فایده سوزاندن گیاه مریم گلی» منتشر شده است. در واقع این مقاله به فواید احتمالی اسماج اشاره می‎‌کند زیرا بعضی از موارد از لحاظ علمی ثابت نشده‌اند؛ بلکه از طریق تجربه و طب سنتی به دست آمده‌اند. در ادامه به برخی از این فواید اشاره می‌کنیم.

  • خاصیت ضد عفونی فضا
  • اسماج به هنگام سوختن یون منفی آزاد می‌کند که موجب خنثی شدن یون‌های مثبت موجود در فضا می‌شود.
  • ابزاری برای به وجود آمدن یک فضای معنوی
  • از بین بردن انرژی‌های منفی
  • آرامش ذهنی نسبت به یک فضای جدید
  • مریم‌گلی به عنوان یک روش درمانی سنتی مهم برای درمان اضطراب, افسردگی و اختلالات روحی در فرهنگ‌های مختلف شناخته می‌شود
  • تقویت حافظه
  • به عنوان یک خوشبو کننده هوایی عاری از مواد شیمیایی عمل می‌کند که برای برخی ممکن است این بهترین ویژگی اسماج تلقی شود. 

نکات مهم در هنگام سوزاندن اسماج:

برای جلوگیری از پخش شدن دود زیاد در فضا قبل از روشن کردن اسماج، یک پنجره را باز کنید؛ بخصوص اگر در آن محیط افراد مبتلا به آسم یا بیماری‌های تنفسی حضور دارند. بهتر است اسماج را با شعله ملایم روشن کنید و آن را تکان دهید تا دود در فضا پخش شود و بعد آن را در ظرف قرار دهید تا به آرامی خاموش شود.

بنابراین می‌توان اسماج را با این همه خاصیت هدیه‌ای ارزشمند به حساب آورد. بخصوص برای کسانی که کار و فعالیت‌های روزانه پر تنشی دارند و یا افرادی که به یوگا و مدیتیشن علاقمند هستند.