چگونه از کارمندان جدید خود استقبال کنیم؟

اهدای هدایای خوش آمد گویی ( یه به اصطلاح لاتین welcome bag )  به کارمندانی که به تازگی وارد سازمان شده اند، باعث شروع ایجاد یک رابطه ی مثبت میشود و همچنین محیط کاری شرکت را، محیطی سالم و دوستانه معرفی میکند. اما چه کالاهایی میتوانند هدایای خوش آمدگویی مناسبی باشند؟ در ادامه این محصولات را بررسی میکنیم:

در ابتدا ممکن است نسبت به تلاش کردن و گذاشتن وقت و انرژی برای تهیه هدیه ای مناسب مختص کارمندان جدید مردد باشید. چرا که شما تا همین مرحله هم سختی های زیادی را برای مصاحبه با افراد مختلف و استخدام فرد مناسب پشت سر گذاشته اید. حتی ممکن است برای کارمندان تازه وارد خود، مبلغی به عنوان پاداش در نظر بگیرید، آیا دلیلی وجود دارد که باعث شود شما بیشتر از این به کارمندان جدید خود بها بدهید؟ بله! با ما همراه باشید

بسیاری از افراد کار جدید خود را با دلهره و هیجان شروع میکنند. کار کردن در محیطی تازه تجربه ای بسیار استرس زا میباشد، اما هدیه ای مخصوص خوش آمد گویی، بسیاری از این دلشوره ها را از بین میبرد. همچنین زمانی که افراد درگیر ساعت ها یادگیری، کاغذ بازی و مشکلات استخدام شدن هستند، دریافت کردن چنین هدیه ای، این دوران سخت را شیرین تر میکند.

 

تحقیقات نشان داده است که افراد زمانی که استخدام میشوند، لزوما تصمیم قطعی برای ماندن در آن سمت شغلی را نگرفته اند.

در واقع بیش از ۸۶ درصد از افراد تازه استخدام شده، بعد از ۶ ماه کار کردن مشخص میکنند که ایا قصد ماندن دارند یا خیر، و یک سوم از این افراد، در همان ۶ ماه ابتدایی، از کار خود استعفا میدهند.

ثابت شده است که یک فرآیند قوی جذب نیرو، نرخ حفظ استخدام های جدید را تا ۸۲ درصد و بهره وری را تا بیش از ۷۰ درصد افزایش می دهد. در حالی که یک پکیج خوش آمد گویی (یا ولکام بگ) تنها جزء کوچکی از یک فرآیند بسیار بزرگتر است، پیامی واضح به کارمندان جدید ارسال می کند: “خوشحالیم که به ما ملحق می شوید و تلاش می کنیم تا این حس خوب را به شما انتقال دهیم.”

وقتی صحبت از هدایای خوش آمد گویی میشود، زحمات شما برای تهیه کالا مهم تر از قیمت آن است، بنابراین این محصولات میتوانند هرچقدر که مطلوب شماست ساده و یا پر از جزییات باشد. در ادامه چند ایده جذاب را بررسی میکنیم:

پیام خوش آمد گویی دست نوشته:

یکی از اصیل ترین موارد خوش آمد گویی برای اهدا کردن به کارمندان جدید، یادداشت دست نوشته یک مدیر یا سمت اجرایی است. این نوشته لازم نیست طولانی باشد، فقط کافی است که  در آن، هیجان خود را از پیوستن کارمند جدید به شرکت به اشتراک بگذارند. کارمندان جدید از تلاش و فکر پشت این حرکت قدردانی خواهند کرد و احساس می کنند که عضوی ارزشمند از تیم هستند.

دفترچه شرکتی:

لازم است که برای کارمندان جدید، دفترچه ای اختصاص داده شود که اطلاعات مورد نیاز مربوط به شرکت را در دسترس آنها میگذارد که در دوران کار آموزی، یا هر زمان دیگری که لازم بود، به آن مراجعه بکنند.

دفترچه اختصاصی:

علاوه بر دفترچه ای که اطلاعات و ملزومات مربوط به شرکت را ارائه میدهد، بهتر است دفتر دیگری برای کارمندان جدید تهیه شود که در آن، نکات مهم غیر رسمی برای افراد  تعبیه شده باشد تا جای گرفتن آنها در شرکت راحت تر بکند. برای مثال هنگامی که شما شروع به کار کردن کردید، دوست داشتید چه نکاتی را میدانستید؟ چه ملزوماتی وجود دارند که جزو قوانین شرکت نیستند ولی رعایت کردن آنها حیاتی است؟

نکاتی که میتوانند در این دفترچه قرار بگیرند شامل:

راهنمای شرکت با عکس ها و چند دانستی جالب در مورد هر فرد.

فهرستی از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های اطراف شرکت که پیشنهاد می‌کنید.

جزئیاتی در مورد سنت های سرگرم کننده شرکت.

سوالاتی که پیش‌بینی می‌کنید افراد به تازگی استخدام شده درباره محیط شرکت داشته باشند.

 

هدایای شخصی سازی شده:

یکی از بهترین کالاهای مناسب خوش آمد گویی، هدایای شرکتی است که میتوانند کوچک و یا بزرگ باشند. این هدایا میتوانند باعث شوند که افراد رابطه قوی تری با شرکت خود برقرار کنند.

 

مبلمان اداری و لوازم جانبی:

اگر هزینه کردن برای شما مسئله ای نیست، میتوانید به کارمندان خود مبلمان اداری جدید بدهید تا فضای کاری آنها کمی راحت تر شود. حتی لوازم جانبی اداری کوچکتر نیز، می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. وسایلی مانند نظم دهنده رومیزی، ساعت، تقویم، جاقلمی و غیره. البته قبل خریدن هر وسیله ای، از کارمندان بپرسید که به چه چیزی نیاز دارند.

 

وسایل آرامش بخش:

در هدایای ولکام بگ که برای کارمندان خود در نظر میگیرید، میتوانید کالاهایی را قرار دهید که مربوط به کار کردن نباشند، با این کار شما نشان میدهید که سلامت جسم و روان کارمندانتان برای شما مهم است. گزینه هایی مانند دمنوش های آرامش بخش، شکلات، شمع های معطر یا بی بو، دست ورز برای تقویت مچ دست و غیره.

 

 

معرفی جامع در شرکت:

قرار گرفتن فرد جدید، در مکانی پر از همکارانی که از قبل یکدیگر را می شناسند، یک چالش بزرگ است. با ارسال پیامی به سراسر شرکت برای معرفی کارمند جدید خود، انتقال کارمندان جدید به شرکت را کمی هموارتر کنید. شما میتوانید در این پیام نام افراد، وظیفه ی آنها و حتی عکسی از آن ها قرار دهید.

 

در ادامه تعدادی از باید ها و نباید ها در مورد هدایای خوش آمد گویی را بررسی میکنیم:

  • در هدایای که برای افراد در نظر گرفته اید، حتما کالاهایی انتخاب کنید که با پیام شرکت شما همسو هستند. برای مثال اگر شعار شرکت شما استفاده از مواد بازیافتی و همزیستی با طبیعت است، در هدایای خود از موارد بازیافتی استفاده کنید. هدایایی که شما به کارمندان خود اهدا میکنید، نماینده ی شما و مصداق بارز هدف شرکت شما هستند.
  • از دیگر کارمندان خود تقاضا نداشته باشید که در اهدای هدایا سهیم باشند. هزینه ی تهیه کردن این کالاها تماما وظیفه ی خود شرکت است.
  • از کارمندان خود بپرسید که به چه چیزهایی احتیاج دارند. هدایایی که بر اساس نیازمندی کارمندان و نظرات آنها تهیه شده باشد، به مراتب ارزش بیشتری خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از استخدام فرد جدید، از آن شخص بپرسید که چه چیزی میتواند کار وی را راحت تر کند. برآورده کرده این خواسته ها، نشانگر این است که فرد واقعا به شرکت تعلق دارد و پیام خوش آمد گویی به خوبی منتقل میشود.
  • باید دقت کنید که هدایایی که برای کارمندان خود در نظر میگیرید، وسایلی نباشند که صرفا برای انجام وظیفه فرد به کار گرفته شوند. این هدایا باید شخصی سازی شده و مطابق نیاز شخص تهیه شوند که پیام خوش آمد گویی شما را انتقال دهند که باعث ایجاد حس خوب، و رضایت کارمندان از شرکت است.

در نهایت، هدف شما ایجاد یک محیط کاری سالم و مثبت است که در آن افراد، از کار خود و شرکت رضایت کامل دارند و احساس میکند از زحمات آنها قدردانی میشود. با اهدای هدایای سازمانی، این حس خوب را در کارمندان خود تقویت کنید.