بازاریابی

۵ ایده برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک

هدف از بازاریابی این است که افراد بیشتری از نام تجاری شما آگاه شوند و جریانی از سرنخ‌های فروشِ با کیفیت ایجاد شود که در نهایت این دو مورد باعث افزایش میزان فروش می‌شود. در یک کسب و کار کوچک، احتمال دیده شدن توسط مشتریان، به دلیل کمبود منابع (مانند بودجه یا زمان) ممکن است اندک باشد. با این حال، استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا تلاش‌های شما برای بازاریابی کسب و کارتان به نتیجه برسند.

چه با محدودیت‌های ناشی از بودجه محدود دست و پنجه نرم می‌کنید، چه بخاطر داشتن تیمی کوچک محدودیت‌های زمانی دارید یا حتی سیستم کسب و کارتان مبهم است، داشتن یک برنامه بازاریابی مناسب برای کسب و کارتان، می‌تواند مانند یک راهنما، در همه مراحل شما را رشد دهد.

 استراتژی‌های بازاریابی کسب و کارهای کوچک 

۱. شناسایی مخاطبان

یکی از اشتباهات اساسی این است که فکر کنید همه مشتری شما هستند. ممکن است شرکت‌های بزرگ بازار گسترده‌ای داشته باشند، اما حتی آنها هم می‌دانند که ” ثروت در گوشه های بازار است “. گوشه بازار (جاویژه یا niche) جایی است که شما بیشترین قدرت را در آن دارید.

برای ایجاد یک جایگاه خاص و جلب نظر مشتریان در جاویژه‌ای که انتخاب می‌کنید، باید نقاط درد، مشکلات و اولویت‌های آنها را بشناسید و درک کنید.

باید بدانید چه عاملی آنها را به تصمیم‌گیری در خرید سوق می‌دهد؟ احساس موفقیت در خرید برای آنها چگونه احساسی است؟ دانستن این موارد به شما کمک می‌کند برای مخاطبان خود پیام مناسبی بسازید و راحت‌تر به آنها دسترسی پیدا کنید.

با فکر کردن در مورد مشتریان فعلی و مشتریانی که دوست دارید داشته باشید، شروع کنید تا به تدریج مشتری ایده‌آل خود را پیدا کنید.

۲. تاکید بر ارزش پیشنهادی

اگر تفاوتی بین شما و رقبایتان وجود نداشته باشد، هیچ دلیلی ندارد که مشتری به شما مراجعه کند. ارزش پیشنهادی شما چیزی است که شما را از دیگران متمایز و متفاوت می‌کند و مشتریان بالقوه را به سمتی سوق می‌دهد که بتوانند با اطمینان از شما خرید کنند.

در حوزه فعالیتتان چه کاری را بهتر از دیگران انجام می‌دهید؟ نشان دادن وجه تمایزتان به مشتری می‌تواند انگیزه خوبی برای جلب توجهش باشد.

۳. تمرکز بر یک هدف مشخص

اگر تا به حال در مورد بازاریابی جستجو کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که می‌توانید مسیرهای گوناگونی را برای بازاریابی طی کنید. اینکه بخواهید از همه راهکارهای بازاریابی استفاده کنید تا همه نیازهایتان را پوشش دهید وسوسه برانگیز است اما شدنی نیست!

به جای این کار، مشخص کنید بیشترین تأثیرگذاری شما کجاست؟ بزرگترین نقطه کورِ بازاریابی که مانع رشد شما شده است کجاست؟ یک هدف عملکردی را در یک حوزه اصلی که بیشترین تاثیر را برایتان دارد تعیین کنید و منابع خود را روی فعالیت‌ها و تاکتیک‌هایی معطوف کنید که باعث می‌شوند به آن هدف عملکردیِ مشخص دست پیدا کنید. وقتی که در راستای رسیدن به آن هدف مشخص، پیشرفت بیشتری کردید، می‌توانید تلاش‌های خود را گسترش دهید یا به اهداف نوآورانه دیگری بپردازید.

۴. استفاده از ابزارهای تبلیغاتی رایگان

هنگام صحبت از ابزارهای تبلیغاتی رایگان، توجه به این نکته مهم است که وقتی شما به یک هدف مشخص متعهد شده‌اید، دیگر نیازی نیست با ابزارهای مختلف خودتان را گیج کنید. در صورت امکان از ابزارهای تبلیغاتی رایگان استفاده کنید و فقط اگر مطمئن بودید که استفاده از ابزارهای پولی می‌تواند عملکرد فعلی‌تان را خیلی بهبود دهد از آنها استفاده کنید.

۵. استفاده از بازاریابی دهان به دهان به عنوان کانال تبلیغاتی موثر

مشتریان راضی و خوشحال می‌توانند تأثیر بسیار زیادی در کسب و کار شما داشته باشند، مخصوصا بخاطر تکرار خرید و بازاریابی دهان به دهان! اگر بتوانید یک تجربه فوق‌العاده به مشتریانتان ارائه دهید، آنها تمایل بیشتری برای ارسال نظرات، نوشتن درباره رضایت از خریدشان و توصیه شما به دوستان خود دارند.

به همین دلیل بهتر است میزان رضایت مشتری را بالا ببرید و او را به بازاریابی دهان به دهان تشویق کنید.

در این مقاله می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره بازاریابی دهان به دهان پیدا کنید.