پیش به سوی هدایای تجربه ای(هدایای تبلیغاتی پایدار-قسمت دوم)
پیش به سوی هدایای مجازی یا تجربه ای
در صنعت هدایای تبلیغاتی، انتقالی نوظهور از هدایای مادی وجود دارد و هدایای مجازی یا تجربه ای در حال بدست آوردن محبوبیت اند.
شاهد مثال آن، کارت های هدیه یا بلیطهای نمایش برای مشتریان شرکت هاست. مردم به شکل فزاینده ای به سمت تجربه های تعاملی و اجتماعی مانند بازی ها، معاشرتها و غیره جذب می شوند.
ارزش رضایت غیر مادی، موضوع مهمی است که هنگام حرکت به سمت هدایای تبلیغاتی پایدارتر، باید مورد توجه قرار گیرد.
این مقاله را هم بخوانید : “ هدایای تبلیغاتی پایدار – قسمت اول “
تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی
به دلیل طیف گسترده هدایای تبلیغاتی، ارزیابی تاثیرات زیست محیطی همه کالاها، کار دشواری است اما می توان گروه های مختلف محصولات را ارزیابی کرد.
ارزیابی چرخه عمر(Life Cycle Assessments) روش متدوالی برای اندازه گیری تاثیرات زیست محیطی یک محصول از لحظه تولد تا مرگ است.
- استخراج و تغییر مواد خام
- تولید
- بسته بندی و توزیع
- انتهای زندگی
برای مثال LCA یک تی شرت کتان، را با هم مرور می کنیم:
*در پروسه تولید کتان:
استفاده زیاد از حشره کش ها و آب، فرسایش خاک، استفاده روزافزون از میکروارگانیزمهای اصلاح ژنتیکی شده(GMOS)
*در پروسه تولید:
استفاده از محصولات سمی برای خشک کردن و چاپ
*حین استفاده:
شستشو با آب داغ
تاثیر زیست محیطی یک تی شرت می تواند با روش های زیر کاهش یابد:
استفاده از کتان ارگانیک( وظیفه تولید کننده)
استفاده از جوهرهای بر پایه آب( وظیفه تولید کننده)
شستشو با آب سرد( وظیفه مصرف کننده)
LCA هر محصول با دیگری متفاوت است.
مثلا در مورد خودکار، مطالعه ای که شرکت BIC بر روی چرخه عمر “خودکار کلاسیک یک بار مصرف Cristal” انجام داد، نشان داد که ۹۰ درصد تاثیرات زیست محیطی اش بخاطر استفاده از مواد خام است. مخصوصا ۵ گرم پلاستیکی که از نفت تولید شده است.
انتخاب مسئولانه تر آن بود که خودکار، از مواد بازیافتی ساخته می شد یا مغزی خودکار قابل تعویض بود.
مهاجرت به سمت محصولات تبلیغاتی پایدار
(sustainable promotional products)
گرایش معاصر به سمت برنامه ریزی رویدادهای پایدار، نشان می دهد که می توان در عین دست یابی به اهداف کسب و کار به ارزشهای زیست محیطی و اجتماعی نیز احترام گذاشت.
اما چگونه می توان این دیدگاه را برای هدایای تبلیغاتی اعمال کرد؟
یک کالای تبلیغاتی از نظر زیست محیطی تاثیرگذار است به شرطی که برای به حداقل رساندن تاثیرات آن(از تولید تا تخریب یا بعبارتی از گهواره تا گور- cradle to grave) تلاش شده باشد.
برای اینکه اقلام تبلیغاتی از نظر اجتماعی نیز تاثیرگذار باشند، تولید آن کالاها باید تاثیر مثبتی بر اجتماع نیز داشته باشد.
اولین وظیفه، تفکر مجدد درباره نقش هدایای تبلیغاتی است.همانطور که قبلا ذکر شد نیازی نیست آیتم تبلیغاتی حتما یک کالای فیزیکی باشد، در واقع هدایای نمادین یا تجربی به دلایل زیادی می توانند مطلوب تر باشند.
اما در مواردی که این شیوه جواب نمی دهد می توانیم به سادگی کالاهایی را انتخاب کنیم که تا جای ممکن به محدوده مسئولیتهایمان پایبند باشد و ارزشهای شرکت را بازتاب دهد و ارزش های مشتریانی که به هدایای تبلیغاتی پایدار تمایل دارند.
ادامه دارد…