درباره دوسالانه طراحی بسته بندی چه می دانید؟
دو سالانه طراحی بسته بندی مسابقه ای ست که از سال ۱۳۹۲ از طریق وبسایت بسته ها برگزار می شود.
هدف اصلی این وبسایت ارتباط بین تولیدکنندگان و طراحان حوزه بستهبندی و معرفی این طراحان است تا بهوسیله این ارتباط روزبهروز جایگاه طراحی بسته بندی کشور رشد و ارتقا یابد.
وب سایت بسته ها با حمایت گروهی از اساتید و پیشکسوتان طراحی بسته بندی شکل گرفته است که هدف اصلی آنها رشد و ارتقای جایگاه طراحی بسته بندی در جامعه است. این سایت به هیچ گروه، نهاد و یا سازمانی، اعم از دولتی و خصوصی گرایش ندارد و به صورت مستقل اداره میشود.
چه کسانی می توانند در این مسابقه شرکت کنند؟
طراحان بسته بندی مستقل حرفه ای،استودیو های درون سازمانی، آژانس های تبلیغاتی و دانشجویان با استعداد خلاق
دوسالانه طراحی بسته بندی چه دستاوردهایی دارد؟
- بستری برای به نمایش درآمدن کارهای طراحان جوان و با استعداد و حمایت از آنها
در شرایطی که بسیاری از کمپانی ها صرفا با طراحان بسته بندیِ شناخته شده و معروف همکاری میکنند لزوم وجود بستری برای مطرح شدن و نمایش آثار طراحان جوانی که با استعداد هستند اما تریبونی برای بیان خود نداشته اند به چشم میخورد
- دسترسی کارفرما به طراح با دیدن نمونه کارها و داشتن اطلاعات تماس
در وبسایت بسته ها هر طراح یا استودیوی تبلیغاتی پروفایلی دارد که نمونه کارها و اطلاعات تماس او در آن پروفایل درج شده است و امکان تماس مستقیم کارفرما را با طراحان موردنظرش فراهم میکند و طراحان نیز از این طریق فرصتی برای دریافت پروژه های جدید دارند
- نقد و قضاوت طرح ها توسط تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنعت
شرکت تتراپک ایران بعنوان عضوی از هیات داوران در نمایشگاه و مسابقه حضور داشته و طرح های ارائه شده را از سه منظر طراحی، مارکتینگ و محیط زیست ارزیابی نمود که این موضوع امکان سنجش طرحها را از نگاه تولیدکننده فراهم می آورد و طراحان را نیز با نقطه نظرات تولیدکننده آشنا میسازد و در واقع پل ارتباطی ست برای شناخت دغدغه ها و نیازهای هر دو طرف
- ایجاد فضای تعامل و همکاری برای طراحان و شبکه سازی آنها برای همکاری های بیشتر
این فرصت ارزنده که در آن طراحان جوان و خلاق و آژانس های تبلیغاتی میتوانند در کنار همدیگر قرار گیرند، کارهای هم را ببینند و با هم گفتگو و تعامل داشته باشند جزو ویژگی های منحصر به فرد اینگونه مسابقات و نمایشگاهها است
- همکاری و مشارکت گروهی و جمعی برای بالا بردن کیفیت کالای ایرانی
شرکت در این رویداد مثل یک کار گروهی ست که به منظور دستیابی به اهدافی والا شکل میگیرد، اهدافی مانند خلق طراحی های اصیل و با هویت ایرانی برای صادرات محصولات ایرانی و توسعه پایدار
- تاثیر مثبت بر هنر، اقتصاد و بالا بردن سلیقه زیباییشناسی جامعه
سواد بصری افراد جامعه با دیدن و استفاده از بسته بندی هایی که به ساختار و گرافیک آنها توجه شده است رشد پیدا خواهد کرد و به تبعِ آن اقتصاد و هنر جامعه ارتقا خواهد یافت
- رشد و ارتقای جایگاه طراحی بسته بندی کشور
در شرایطی که کالای خارجی کمتر وارد کشور میشود، تولیدکنندگان ما در رقابتی قرار گرفتهاند تا بتوانند کالاهای باکیفیتتری را عرضه کنند و جایگزین خوبی باشند برای مصرفکننده ایرانی. تولیدکنندگان ما به سویی حرکت کردهاند که میدانند باید بستهای مرغوب در اختیار مصرفکننده خود بگذارند و علاوه بر این ما در بازارهای جهانی به یک هویت اصل نیاز داریم که طراحی بستهبندی میتواند یکی از پیشگامان هویت ما در این بازارها باشد
- فرصتی برای خلق ایده ها و کارهای جدید و نوآورانه
دو سالانه بسته بندی در واقع موتور محرکی ست برای به منصه ظهور رسیدنِ آثاری خلاقانه و متفاوت که پیش از آن توجیه یا فرصتی برای خلق آنها و دیده شدنشان وجود نداشته است
در ادامه نظر سه نفر از افراد موثر در این مسابقه را درباره اهمیت و جایگاه بسته بندی مطرح میکنیم تا دیدگاه روشنتری دراین باره بدست آورید.
بیژن جناب – طراح گرافیک و رییس هیئت داوران – باور دارد که برپایی این دوسالانه یک کار پایهای است که عرصه طراحی کشور به آن نیاز دارد،طبق نظر او، حوزه گرافیک جزو طیفهای گسترده است. یک چنین وسعتی، کار داوری، جمعآوری و مدیریت آثار را دشوار میکند.هیچ تیراژی مثل بستهبندی این ویژگی را ندارد که در همه جای کشور پخش شود و با بیشتر مردم در ارتباط باشد. بنابراین توجه به خواست تولیدکنندگان و توانمندی طراحان در عرصهی بستهبندی کشور، بخش عمده و حساس گرافیک و طراحی در این زمینه است. هدف ما بالا بردن دید جامع در زمینه بستهبندی است. ما فقط به بازار نگاه نمیکنیم، چون بستهبندی و طراحی طیف گستردهای دارد.
شهرزاد اسفرجانی – عضو هیئت داوران – معتقد است که در حال حاضر بستهبندی یکی از ارکان مهم برندسازی شده است و دیگر نمیتوانیم مفهوم طراحی بستهبندی را از دیگر حرکتهای بازاریابی جدا کنیم. برندها، روی بستهها ساخته میشوند و شکل میگیرند و ارتباط مردم با کالاها از طریق بستهبندی انجام و با دیدن آن در ذهنشان یک جایگاه ویژه ایجاد میشود.
تا چند ماه آینده، ما به wto میپیوندیم. مهمترین خطری که این حضور را تهدید میکند، نداشتن بستهبندیهای اصل و منطبق بر هویت است. ما در بازارهای جهانی به یک هویت اصل نیاز داریم که طراحی بستهبندی میتواند یکی از پیشگامان هویت ما در این بازارها باشد. با توجه به به تغییر رویکرد بخش خصوصی در کسب و کار و تأثیر آن بر طراحی و بستهبندی آثار، مدیران باید توجه کنند که راهی بهجز توسعه پایدار برای نجات کسب و کار بخش خصوصی وجود ندارد. ما نمیتوانیم مثل گذشته بهصورت مقطعی در این زمینه تصمیم بگیریم و باید عمیقتر نگاه کنیم. پس نیاز بیشتری به طراحی پیشرفته در زمینه بستهبندی داریم. وی به ایجاد حوزه اثر در روند توجه به طراحی بستهبندی در کشور اشاره و بیان کرد: برگزاری این دوسالانه، حوزه اثری ایجاد میکند که رویکرد آن پیوند دادن قدرتها است، یعنی مسوولان و نهادها با تولیدکنندگان پیوند داده میشوند و به این فکر اساسی میافتند که طراحان میتوانند پاسخگوی نیازهایشان باشند. مهمترین مانع سفر صنایع دستی ما به نقاط مختلف دنیا، بستهبندی خوب است. مهمترین خطری که بستهبندی کالاهای ایرانی را در بازارهای جهانی تهدید میکند نداشتن طراحیهای اصل و باهویت است.
ایمان آل مظفر- دبیر دوسالانه بسته بندی- درباره چرایی برگزاری نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور گفت: خیلی از ما می پرسند که این کار برای ما چه منفعتی دارد، این چه سوالی است؟ آیا تولید ایرانی برای ما مهم نیست، اگر برای ما مهم است؛ ما تلاش می کنیم در اندازه خودمان و پتانسیل مان از تولید داخلی حمایت کنیم؛ چرا که دغدغه ما تولید کنندگان و طراحان داخلی هستند که با واردات خارجی با بسته بندی های عالی از پا درمی آیند. ما میخواهیم امید و باور را در جامعه گسترش دهیم و با ایستادگی و تکیه بر باورهای شخصیمان هرچه قدرتمندتر حرکت کنیم و اجازه ندهیم تا نهال امید و باور در دل جوانان این سرزمین خشک شود.
در پایان لازم به ذکر است که گروه خلاقیت دیدینو به عنوان یک تولیدکننده داخلی، امسال این افتخار را داشت که با طراحی و تولید هدیه ای متفاوت از این رویداد مهم و تاثیرگذار حمایت و احساس خوش خلق کند.