Ultra Violet

داستان رنگ سالها

هر ساله طبق یک قانون نا نوشته اما محبوب شرکت پنتون Pantone رنگی را بصورت غیر رسمی انتخاب و برای یک سال میلادی معرفی میکند. و اکثر افراد ( بخصوص دیزاینرها ) تحت تاثیر رنگ سال قرار گرفته و خواه نا خواه از این رنگ بهره میبرند، چه در طراحی پوشش،چه در تبلیغات، چه در دکوراسیون و یا محل کار و …

انتخاب رنگ سال یک فعالیت مُد گرا بوده، و به افکار بیزینسی جهت می دهد. سپس مردم به تبعیت از آن مد، در زندگی خود استفاده میکنند. انتخاب‌های پنتون در ذهن مصرف کنندگان تاثیر می‌گذارند و معرفی رنگ سال باعث ایجاد یک دگرگونی شدید در تمایلات مصرف کننده است.

رنگ سال ۲۰۱۸ از سوی پنتون رنگ فرا بنفش و به عبارت دقیقتر   ۱۸-۳۸۳۸ Ultra Violet انتخاب شده است. از آنجایی که این رنگ از ترکیب رنگ قرمز (هیجان و انرژی) و رنگ آبی(آرامش) ساخته شده است نوعی تعادل و تناسبی در ایجاد هردوی این حس‌ها در مخاطب ایجاد می‌کند، در واقع در عین حال که می‌تواند به شما آرامش و حسی روحانی ببخشد، می‌تواند نوعی انرژی و هیجان را نیز برانگیزد.

 

لئاتریس آیزمن یک متخصص رنگ آمیزی آمریکایی است که به شرکت ها در انتخاب رنگ خود در زمینه های مختلف از جمله بسته بندی، آرم و طراحی داخلی کمک می کند . او مدیر اجرایی موسسه رنگ Pantone است و نویسنده شش کتاب در رنگ، که یکی از آنها جایزه از انجمن ناشر مستقل را دریافت کرد.

از آیزمن در بسیاری از صنایع به عنوان معلم رنگ یاد میشود. تحصیلات وی در زمینه روانشناسی، طراحی و تجارت است و یک گواهی مشاوره از  UCLA دریافت کرده است. او در زمینه های مد و طراحی داخلی مطالعه و تدریس می کند. او این علوم مختلف را با هم ادغام نموده تا اطلاعات مهم و پر محتوایی را تولید کند تا شرکت های سطح بالا بتوانند، تجارت خود را ارتقاء بخشیده و با استفاده از تاثیر نافذ استفاده درست از رنگ، موفقیت های بیشتری کسب کنند.

آیزمن درارتباط با رنگ ارغوانی، که از خانواده بنفش بشمار میرود اینگونه نوشته است، “ارغوانی دارای مفاهیم متعددی است که بستگی به پیش زمینه های فردی، فرهنگی بیننده دارد. میتواند از رنگی متفکرانه گرفته تا شاهانه و شاهوارو حتی رنگی معما گونه باشد. هم روحانی است و هم شهوانی. این رنگ ملغمه ای از هیجان و شهوانیت رنگ قرمز به همراه آرامش رنگ آبی را در خود دارد. رنگ قرمز و آبی که اغلب، نیروهای متضادی هستند باید خیلی با احتیاط و دقت با آنها برخورد کرد. رنگی است که کمتر جهت بسته بندی ( هدایا ) در مراکز فروش به عنوان نمادی خاص مورد استفاده قرار میگیرد. حضور قرمزی در این رنگ بسیار جلب توجه می کند در حالی که تلفیق آن با آبی، تشکیل رنگی می دهد که نسبت به رنگ قرمز کنترل شده تر است.

این رنگ در شعاع قدرت و شدت خود، بیشتر با معنویت عصر جدید در ارتباط است. دارای کیفیتی آینده گراست که می تواند برای محصولاتی که با مفهوم نو و جدید بودن در ارتباطند جوابگوی خوبی باشد چون شکستن مرزهای تکنولوژی را تداعی کرده و دارای اختلافاتی در تون های زمینه است که این تون ها با هنرو یگانگی در ارتباط هستند.

همانطورکه از نامش برمی آید و به همین دلیل ارزش محصولات با رنگ ارغوانی تیره بسیار بهتر و قوی ترازسایررنگها است. این مساله بخصوص در بازار اروپا و یا برای مردمانی با فرهنگ و احساسات اروپایی بسیار صادق است.” (منبع بر گرفته از کتاب روانشناسی کاربردی رنگها (پنتون) – انتشارات بیهق کتاب  )

 

حال آنکه هدیه و یا بسته بندی آن از رنگ خاصی تبعیت کند امری سلیقه ای است اما انتخاب رنگ ها میتواند نقش بسزایی داشته باشد. موضع رنگ شناسی در این که چه چیزی را به چه کسی و در چه شرایط و حتی به چه عنوانی هدیه میدهیم حائز اهمیت است. هر رنگ با داشتن پیام خاص خود میتواند تاثیر متفاوت برمخاطب شما بگذارد.