هدایای تبلیغاتی

چرا نباید برای نوروز سررسید هدیه داد؟

سال نو برای شما چه حسی به همراه دارد؟

چه خاطراتی با هدیه عید نوروز برایتان تداعی می‌شود؟

تا حالا برای سال نو چه هدیه تبلیغاتی ای دریافت کرده‌اید و کدام یک در ذهنتان ماندگار شده است؟

سال‌های سال است که شرکت‌های مختلف از سررسید، بعنوان هدیه تبلیغاتی عید نوروز استفاده می کنند، اما در این مقاله می‌خواهیم دلایلی را بیان کنیم که احتمالاً پس از خواندن مقاله، شما نیز قانع می‌شوید که سررسید در حال حاضر گزینه چندان مناسبی برای هدیه تبلیغاتی سال نو نیست!

چرا سررسید هدیه تبلیغاتی مناسبی نیست؟

متمایز کننده نیست

یکی از ویژگی‌های مهمِ هدیه تبلیغاتی می‌بایست این باشد که شما را در ذهن مخاطب تان ماندگار کند؛ اما ارائه سررسید شما را متمایز نمی‌کند، چون احتمالاً قبل از شما شرکت‌های زیادی به مخاطبتان این هدیه تبلیغاتی را برای سال نو ارائه کرده اند. هدایای کلیشه‌ای طبیعتاً تأثیر چندانی نخواهند داشت!

ماندگاری زیادی ندارد

در بهترین حالت، یک سررسید به اندازه ۳۶۵ روز کاربرد دارد و با اتمامِ سررسید، اثر تبلیغات شما نیز به اتمام می رسد. پس بهتر است از هدایای تبلیغاتی خلاقانه ای استفاده کنید که ماندگاریشان بیش از یک سال باشد!

سررسیدِ تبلیغاتی، سرمایه گذاری یا اتلاف سرمایه؟!

در شرایط فعلی که قیمت کاغذ افزایش یافته و واردات محدود شده است می‌توان با همان هزینه ی سررسید، هدایای تبلیغاتی بهتر و موثرتری انتخاب کرد.

انتخاب درست یعنی بتوان با کمترین هزینه بیشترین بهره برداری و اثرگذاری را داشت.

آسیب به محیط زیست

آیا می دانید برای تهیه هر ۱۰۰ سررسید یک درخت قطع میشود؟

در واقع برای تولید هر یک تن کاغذ، ۲۴ درخت تنومند و ۶۰ متر مکعب آب مصرف می‌شود، علاوه بر بسیاری مواد دیگر مانند چرم، مقوا، چسب و غیره که در حین تولید استفاده می‌شوند.

خروج ارز از کشور

ارز زیادی برای واردات کاغذ صرف می‌شود، در حالی که همان هزینه می تواند در چرخه تولید داخلی و حمایت از کسب و کار ایرانی مصرف شود.

با خرید محصولات کاملاً ایرانی، با کیفیت و خلاقانه که توسط طراحان ایرانی طراحی و تولید می‌شوند میتوان به جای کمک به رشد اقتصادی سایر کشورها، از تولیدات ملی حمایت کنیم.

افزایش میزان تولید زباله 

آیا می دانید طبق آمار، عاقبتِ چند درصد از هدایای کریسمس به سطل زباله می رسد؟

حدود ۴۰۰ میلیون دلار، صرف تهیه هدیه کریسمس می شود که سرانجام بیشترشان در سطل زباله است!

اگر چه آمار درستی درباره هدایای تبلیغاتی سال نو در ایران نداریم اما میتوانیم مشابه چنین سرنوشتی را برای اغلب سررسیدها متصور شویم!

اگرچه کمپین‌های مختلفی برای جمع‌آوری سررسیدها شکل گرفتند تا کودکان مناطق محروم، در شروع سال تحصیلی به جای دفترچه از سررسیدها استفاده کنند!

اما اگر هدف، تاثیرگذاری اجتماعی ست چرا از ابتدا همان بودجه را برای مسئولیت اجتماعی هزینه نکنید؟

چرا سررسیدهای کهنه و ته مانده که با هزینه‌های فراوان تولید شده اند جمع آوری و به افراد محروم ارایه شوند؟!

در حالی که روش‌های دیگری با قدرت تاثیرگذاری اجتماعی بالاتر وجود دارند. مثلا بانک صادرات، کل بودجه نشر تقویم و سررسید سال ۹۷ خود را به مناطق زلزله زده غرب ایران اختصاص داد.

عدم مطابقت با سلیقه و نیاز مشتری

یکی از دلایل بلا استفاده ماندن یا عدم تاثیر گذاریِ سررسید به عنوان هدیه تبلیغاتی، این است که مطابق با نیازهای مخاطب نیست!

با وجود اپلیکیشن ها و برنامه های زیادی که نقش تقویم و سررسید را ایفا می کنند شاید تمایل کمتری برای داشتن سررسید کاغذی وجود داشته باشد. شاید اگر بجای صرف هزینه برای تولید سررسید، اپلیکیشنی متناسب با نیازهای کاربر، طراحی و تولید شود که بعنوان سررسید، پلنر و تقویم مورد استفاده قرار گیرد نه تنها نیازهای مخاطب برطرف میشود بلکه به دلیل خلاقانه بودن و امکان استفاده مادام العمر ازین محصول، برند شما در ذهن مخاطب حک شود.

 چقدر خوشحالی میسازید؟

به نظر شما چند درصد افراد از گرفتن سر رسید بعنوان هدیه تبلیغاتی سال نو، خوشحال می‌شوند و اگر خوشحال شوند چقدر احساس خوشحالی شان دوام خواهد داشت؟

سخن آخر اینکه جریان های خلاقانه و پیشرو- در هر زمینه‌ای حتی هدیه تبلیغاتی-اگرچه پر ریسک به نظر می‌رسند اما تاثیرات عمیق تری را در ذهن مخاطبان به جا می گذارند.

چسبیدن به کلیشه ها (مثل انتخاب سررسید به عنوان هدیه تبلیغاتی عید نوروز) اگرچه امن تر به نظر می رسد اما به همان نسبت درصد تاثیر گذاری کمتری خواهد داشت.

و در نهایت انتخاب با شماست…