چگونه از نمایشگاه ها برای بازاریابی استفاده کنیم؟

نمایشگاه های تجاری یکی از بهترین و اعجاب برانگیز ترین فرصت ها برای کسب و کارهای کوچک، به منظور برقراری تماس، برقراری ارتباطات جدید، کسب مشتریان تازه و یافتن ایده‌های نوآورانه است.

نمایشگاه های تجاری با هدف ارائه فرصت مناسب برای کسب و کارها به منظور برقراری تماس چهره به چهره، با بسیاری از مشتریان بالقوه، در مدتی کوتاه و با صرف هزینه مناسب طراحی شده اند.

متخصصین معتقدند که نمایشگاه‌های تجاری تاثیر چشمگیری بر سودآوری شرکت‌ها دارند؛ وجود این فرصت مناسب بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک موقعیت مناسبی برای آنهاست تا با داشتن فضای مناسب و نسبتا ارزان قیمت حضور متمایزی نسبت به سایر رقبا داشته باشند و با استفاده از خلاقیت های بازاریابی و ایده های برتر، طراحی غرفه خود را در قالب شرکت هایی بزرگتر از آنچه هستند به مشتریان نشان دهند و نسبت به رقبا از این فرصت استفاده بیشتری ببرند.

بر اساس آمار کمیته برگزاری نمایشگاه‌ها، ۴۴ درصد از شرکت هایی که در نمایشگاه‌های تخصصی کالاها و خدمات تجاری حضور می‌یابند کمتر از ۵۰ نفر کارمند دارند!

 شرکت‌هایی که خلاقانه و متمایز، در نمایشگاه ها حضور پیدا می کنند، بدون توجه به اندازه ی شرکت یا تعداد کارکنان خود، بهترین استفاده را از این فرصت خواهند برد؛ در حالی که شرکت‌های بی تجربه هر قدر که بزرگ و معتبر باشند با حضور در نمایشگاهها سرمایه خود را دور می‌ریزند و با صرف ساعات بی ثمر حضور در نمایشگاه، به جای استفاده از این فرصت به زیان خود عمل می کنند.

نمایشگاه ها عمدتا به دو نوع تقسیم می شوند:

  •  نمایشگاه کالاها و خدمات تجاری
  • نمایشگاه کالاها و خدمات مصرفی

نوع نمایشگاهی که در آن شرکتی حضور می‌یابد بر پایه هدف ها و استراتژی های سازمانی تعیین می‌شود. استفاده موثر از نمایشگاه‌ها می‌تواند با صرف زمان و هزینه کم فراهم شود.

برخی از اصلی ترین دلایل حضور در نمایشگاه ها عبارتند از:

  • افزایش سطح فروش لحظه ای در فضای نمایشگاه
  • افزایش سطح سفارشات خرید مشتریان
  • ارتقای تصویر ذهنی مشتریان از شرکت و پدیدار ساختن نام و نشان تجاری در مقابل نگاه مشتریان
  • هدف گذاری بر مخاطبان خاص
  • تثبیت حضور شرکت در عرصه بازار
  • بهبود کارایی و اثربخشی فعالیت های بازاریابی
  • رویارویی مستقیم با مشتریان، رقبا و تامین کنندگان
  • جلب مشتریان جدید و بالقوه
  • معرفی کالاها و خدمات جدید شرکت
  • نشان دادن محصولات جدید به شیوه ای که از سایر کانال های بازاریابی امکان پذیر نیست
  • جذب و استخدام توزیع کنندگان و فروشندگان
  • آموزش به مخاطبان هدف شرکت

بهینه سازی حضور نمایشگاهی با استفاده از هدایای تبلیغاتی

در سال ۱۹۹۱ مطالعه ای در خصوص نمایشگاه ها نشان داد که هدایای تبلیغاتی تاثیر چشمگیری بر میزان بازدید افراد از غرفه نمایشگاهی شرکت‌ها دارند. در این مطالعه جامع یک شرکت با ارسال ۴۹۰۰ نامه از مشتریان بالقوه برای بازدید از غرفه خود در نمایشگاه دعوت به عمل آورد؛ بعضی از دریافت کنندگان دعوت نامه، هدیه تبلیغاتی دریافت نکردند و برخی دیگر ۱ تا ۳ هدیه تبلیغاتی را قبل، همزمان و بعد از نمایشگاه دریافت کردند؛ این گروه بالاترین میزان بازدید از غرفه شرکت را تشکیل می‌دادند.

نتایج تحقیق نشان داد در شرایطی که به همراه دعوت نامه ی اولیه، هدیه تبلیغاتی فرستاده شود احتمال مراجعه افراد و تمایلشان برای بازدید از غرفه افزایش چشمگیری دارد.

افرادی که قبل، همزمان و پس از بازدید از غرفه، هدیه ای در مراسم یادبود از شرکت دریافت می‌کردند بالاترین میزان تأثیرپذیری از حضور نمایشگاهی شرکت را داشتند؛ همچنین ۵۱ درصد از این افراد تا مدت ها پس از پایان نمایشگاه ها دریافت این دعوتنامه را به خاطر داشتند و ۴۰ درصد از آن ها نگرش مثبت و علاقه مندی خود را به محصولات و خدمات شرکت ابراز کردند.

سایر تحقیقات انجمن بین المللی هدایای تبلیغاتی نشان می دهد که ۷۱.۶ درصد از بازدیدکنندگانی که هدیه ای از غرفه شرکت در نمایشگاه دریافت می کنند، نام و اطلاعات مرتبط با محصولات شرکت را تا مدت ها پس از برپایی نمایشگاه در خاطر دارند.

۷۶.۳  درصد از بازدیدکنندگان پس از دریافت هدیه تبلیغاتی نگرش و دیدگاه های مثبتی نسبت به شرکت و محصولات آن پیدا کرده اند و این نگرش در بلندمدت در خاطر آنها حک شده است.

در مقالات آینده، در مورد نمایشگاه ها، چگونگی حضور موثر و جزییات آنها صحبت خواهیم کرد.