هدایای تبلیغاتی

آداب معاشرت با مشتریان در نمایشگاه

همزمان با برپایی نمایشگاه

از بازدیدکنندگان با لبخند و رفتاری دوستانه استقبال کنید و کالاها و خدمات خود را به آنها معرفی نمایید.

بروشورها و اطلاعات چاپ شده و هدایای تبلیغاتی خود را همزمان با ارائه اطلاعات به آنها تقدیم کنید.

تلاش کنید که تا حد امکان، بازدید کنندگان را نیز به حضور در گفتگو ترغیب کنید و نیازها و خواسته هایشان را برآورده سازید.

اطمینان یابید که در صورت علاقه بازدیدکنندگان به سفارش و خرید کالاها در محل نمایشگاه، درخواست آنها اجرا می شود و آنها را در فرآیند خرید یا سفارش دهی، یاری دهید.

از توقف بازدید کنندگان در مقابل غرفه خود تشکر کنید. نسبت به زبان بدن و طرز ایستادن، نشستن و حرکات خود آگاه باشید؛ تنها در صورتی در غرفه بنشینید که مذاکره ای را با یکی از مشتریان انجام می دهید، در غیر این صورت، از نشستن در مقابل بازدید کنندگان خودداری کنید.

همواره چهره ای گشاده و رفتاری دوستانه داشته باشید. اگر تعداد بازدیدکنندگان از غرفه شما در حد انتظاراتان نبود روحیه خود را از دست ندهید و مثبت بیندیشید؛ اگر رفت و آمد بازدیدکنندگان به غرفه شما اندک است نگران نباشید و با خروج از غرفه، از رهگذران در راهرو برای بازدید از غرفه خود دعوت کنید.

بازدید کنندگان و حاضران را با حجم عظیمی از اطلاعات رو به رو نکنید، بلکه گفتگوی دوستانه ای را با آنها آغاز کنید و اصلی ترین راه حل ها و گزینه‌هایی را ارائه کنید که شرکت شما می‌تواند برای رفع نیازهای آنها پیشنهاد کند.

در هنگام گفتگو، از حاضران پرسش‌های باز بپرسید، به این ترتیب، فرد تنها با گفتن بله یا خیر از گفتگو با شما خارج نمی‌شود و اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می دهد.

فروشندگان حرفه ای، با استفاده مناسب از شوخ طبعی در مباحثات و گفتگوها از فرصت نمایشگاه برای فروش استفاده می‌کنند.

اگر برنامه هایی مانند قرعه کشی یا مسابقه تدارک دیده اید، حاضران را برای شرکت در آنها تشویق کنید؛ در غیر این صورت با جمع‌آوری کارتهای ویزیت، مطمئن شوید که آنها را در آینده به جمع مشتریان خود اضافه خواهید کرد.

در صورت نیاز، استراحت کوتاهی داشته باشید به نحوی که در ملاقات با بازدید کنندگان خسته نباشید.

کار کردن در نمایشگاه تجاری، غالباً بسیار خسته کننده و طاقت فرساست و استفاده از زمان های استراحت برای حفظ اثربخشی حضور شما در نمایشگاه، بسیار مهم است.

پس از برپایی نمایشگاه

پس از برپایی نمایشگاه، به سرعت با مشتریان فعلی و بازدیدکنندگان، ارتباط برقرار کنید.

با ارسال کارت یا نامه های تشکر به همراه هدیه تبلیغاتی کوچک، کارت ویزیت و کاتالوگ کامل محصولات و خدمات خود برای مشتریان بالقوه، رابطه بلندمدت خود را با آنها حفظ کنید.

آن دسته از افرادی را که به تازگی به عنوان مشتری شناسایی کرده و در طول نمایشگاه اطلاعات تماس آنها را دریافت کرده اید، به بانک اطلاعات مشتریان خود بیفزاید؛ تا به این ترتیب با ارسال نامه های متوالی، فعالیت های بازاریابی شما تداوم یابد و از آنها برای حضور در نمایشگاه های بعدی دعوت کنید.

با آن دسته از افرادی که نسبت به خرید محصولات یا خدمات شما ابراز علاقه کرده اند، تلفنی تماس بگیرید.

برخی از شرکت‌ها، با برپایی میهمانی های کوچک، پس از برپایی نمایشگاه تلاش می‌کنند تا شبکه ارتباطی خود را با سایر شرکت‌ها حفظ کنند؛ با حضور در این مهمانی ها از فرصت پیش آمده برای شناسایی مشتریان و هم‌پیمانان جدید در فضای آرام و بدور از تنش های نمایشگاهی استفاده کنید.

با دعوت از کارکنان خود، جلسه ای را در زمینه ارزیابی تجربه نمایشگاه برپا کنید و نقاط قوت و ضعف خود را در این نمایشگاه شناسایی کرده و نکات مورد توجه برای حضور در سایر نمایشگاه‌ها را فهرست کنید.

آن دسته از کارکنانی که در نمایشگاه حضور موفقی داشته اند، از دانش، تجربیات و ایده های ارزشمندی برخوردارند.

با استفاده از این تجربیات و ایده های نوآورانه تلاش کنید تا حضور شما در هر نمایشگاه از نمایشگاه قبلی بهتر باشد.