هدیه تبلیغاتی

۸راه برای برنامه‌ریزی روزانه به نقل از آنتونی رابینز

“زندگی آن چیزی است که در حال رخ دادن است، در حالی که شما درگیر برنامه‌ریزی‌های دیگر هستید.”
اگرچه این نقل قول درست است اما هدف، بدون برنامه فقط یک آرزو است. بدون برنامه ریزی مناسب، خط بین ایده و استراتژی نامشخص می‌شود و نقشه شما را برای آینده محو می‌کند.
زمانی که برای روز خود برنامه‌ریزی می‌کنید، اهدافی را تعیین می‌کنید و پیشرفتتان را دنبال می‌کنید، دقیقاً می‌دانید که در چه جایگاهی قرار دارید و برای رسیدن به اهدافتان بیشتر تلاش می‌کنید.

چه به دنبال کاهش حجم کاری‌تان باشید، چه بخواهید یک عادت جدید بسازید یا زمان بیشتری برای تفریح و سرگرمی داشته باشید، یادگیری نحوه برنامه‌ریزی روزانه، برای کنترل و رسیدن به جایی که می‌خواهید بروید، کلیدی‌ترین موضوع است.
در اینجا به هشت روش مهم برای برنامه‌ریزی روزانه اشاره کرده‌ایم تا بتوانید بهره‌وری‌تان را افزایش دهید و به رویاهایتان برسید.

چگونه برای روز خود برنامه ریزی کنید؟
یادگیری اینکه چگونه روز خود را برنامه‌ریزی کنید به این معنی است که از مهارت‌ها و زمان‌تان برای استفاده حداکثری از منابع استفاده کنید.

۱. پیشاپیش فکر کنید
انسان‌ها اراده محدودی دارند. وقتی سعی می‌کنید هنگام صبح برای کل روزتان برنامه‌ریزی کنید، در همان ابتدای روز، نیروی اراده خود را از دست می‌دهید. چرا این کار را با خودتان می‌کنید وقتی می‌توانید به راحتی از شب قبل برنامه‌ریزی کنید؟ با آگاهی داشتن از اینکه برنامه فردا چگونه خواهد بود، از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌‌شوید از نظر ذهنی آماده هستید و زمان و انرژی‌تان به هدر نمی‌رود.

این کار لزوماً به معنای برنامه‌ریزی برای هر دقیقه از روز نیست. همچنین به معنای استفاده از قدرت روتین برای حذف برخی چیزها از بشقاب خود است. دلیلی وجود دارد که استیو جابز و باراک اوباما هر روز یک لباس می‌پوشیدند. این نوع روتین‌ها انرژی مغز شما را برای چیزهایی که واقعاً مهم هستند ذخیره می‌کنند – تصمیم‌گیری‌های سخت و تمرکز بر اهدافتان.

۲. از ساختن آداب و رسوم استقبال کنید
قوی‌ترین و تاثیرگذارترین روتین‌ها، صبح‌ها انجام می‌شود. انجام مراسم صبحگاهی، ساختار و نظم و انضباط لازم را برای یادگیری نحوه برنامه‌ریزی زندگی روزانه‌تان فراهم می‌کند. حال و هوای کل روز شما را تنظیم می‌کند و طرز فکر شما را به سمت مثبت بودن و بهره‌وری تغییر می‌دهد.
مانند ساختن هر عادت جدیدی، برنامه‌ریزی هم نیاز به استمرار دارد. عادت‌های جدیدی را در برنامه خود بگنجانید تا به شما یادآوری شود که آنها را به طور مداوم دنبال کنید. با ساختن عادت‌های جدید، می‌توانید الگوهایی بسازید که با ارزش‌ها و اولویت‌های شما همسو باشند.

۳. سرعتتان را کم کنید
همانقدر که تکنولوژی می‌تواند مفید باشد، انجام دادن کارها بدون استفاده از تکنولوژی نیز مفید است.
بهتر است صبح‌ها قبل از اینکه گوشی‌تان را در دست بگیرید، یک تکه کاغذ بردارید و بنویسید که دوست دارید چه دستاوردهایی در پایان روز-به عنوان یک روز موفق-داشته باشید. در مرحله بعد، مراحل مورد نیاز برای رسیدن به آنها را یادداشت کنید.
از این مراحل، مواردی را که می‌توانید در یک روز به طور واقع بینانه انجام دهید، انتخاب کنید.
با جلوگیری از هجوم اطلاعات دیجیتال، برای چند دقیقه، می‌توانید با آرامش بر روی برنامه  امروز تمرکز کنید. این فرایند را به بخشی از برنامه صبحگاهی‌تان تبدیل کنید تا قبل از شروع روز، ذهنتان را در جای درستی قرار دهید.

۴. ابزارهایی را پیدا کنید که برای شما مفیدند
استفاده از chunking (تکه تکه کردن کارها) برای مدیریت زمان
لازم نیست فناوری را به طور کامل نادیده بگیرید، برنامه‌ها و ابزارهای مدیریت زمان برای بسیاری از افراد ضروری هستند.
می‌توانید از اپلیکشن‌هایی که برای یادداشت کارها و برنامه‌ریزی کمکتان می‌کنند استفاده کنید.

۵. از تکنیک تکه تکه کردن کارها استفاده کنید
وقتی کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، تمرکز روی هر چیزی تقریبا غیرممکن است.
با استفاده از تکنیک تکه تکه کردن، می توانید با منابعی که در اختیار دارید، اهداف واقع بینانه و دست یافتنی تعیین کنید، بدون اینکه خود را خسته کنید. برای تمرین کردن این تکنیک، فعالیت‌ها و کارهای مشابه را گروه بندی کنید و به تدریج انجام دهید.

۶. حد و مرز تعیین کنید
وقتی برای روز کاری‌تان برنامه‌ریزی می‌کنید، به هر فعالیت، یک بازه زمانی واقع بینانه اختصاص دهید. تعیین حد و مرز زمانی، به شما امکان می‌دهد تمرکز کنید
و بر پارامترهای زمانبندی که برای خود تنظیم کرده‌اید تکیه کنید.
عادت دیگری که باید برای خودتان ایجاد کنید این است که ذهن و بدن‌تان را تنظیم کنید. زنگ ساعت را تنظیم کنید تا هر ساعت زنگ بزند. وقتی زنگ زد، بایستید و حرکات کششی انجام دهید تا وضعیت بدنی‌تان را تقویت و بازنگری کنید. قبل از بازگشت به کار، از خود بپرسید که آیا این ساعتی که کار کردید مثمر ثمر بوده است و برای ساعت بعدی برای حداکثر نتایج برنامه‌ریزی کنید.

۷. نگاه هدف گرایانه داشته باشید
همه ما لیست‌هایی طولانی از کارهایی داریم  که نمی‌خواهیم انجام دهیم، اما می‌دانیم که باید انجام دهیم!
یادگیریِ برنامه‌ریزی، فقط راجع به وظایف روزانه نیست، بلکه مربوط به همه اقداماتی است که انجام می‌دهید و شما را به سمت هدفتان سوق می‌دهد. شما باید یک برنامه‌ی اقدام هدفمند ایجاد کنید.
نقشه شما به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که فعالیت‌هایی که در برنامه شما گنجانده شده‌اند هدف‌گرا هستند و به هدف شما مرتبطتند. این نقشه به هر کاری که انجام می‌دهید معنا می‌دهد – حتی کارهایی که آنها را ساده می‌دانید – و تمرکز شما را بهبود می‌بخشد و به شما امکان می‌دهد در یک روز کارهای بیشتری انجام دهید.

۸. خودتان را در اولویت قرار دهید
هر قدر هم که به خودتان یادآوری کنید که به نیازهای شخصی‌تان اهمیت دهید، واقعیت این است که وقتی مشغول کار می‌شوید، توجه به خود اولین چیزی است که فراموش می‌شود. اولویت دادن به سلامت کلی جسمی، روانی و عاطفی سنگ بنای موفقیت پایدار را می‌سازد، بنابراین وقتی برای روزتان برنامه‌ریزی می‌کنید این موارد را فراموش نکنید.
ورزش و تغذیه صحیح به شما انرژی و نشاط می‌دهد، چیزی که برای روزتان نیاز دارید. عادات مثبتی مانند مدیتیشن یا یوگا بر ذهن و بدن شما تاثیرگذارند. سعی کنید آنها را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. خودمراقبتی به شما فرصت می‌دهد تا نیروهای خود را دوباره جمع کنید.
به یاد داشته باشید که اولویت دادن به خود، به معنای تنبلی نیست، همه این موارد در نهایت برای بهره‌وری و خلاقیت شما ضروری هستند.