روز چپ دست‌ها

روز جهانی چپ دست‌ها و ۱۰ نکته‌ی شگفت‌انگیز در مورد آن‌ها

روز جهانی چپ‌دست‌ها هر سال ۱۳ آگوست یا همان ۲۲ مردادِ ما برگزار می‌شود. در سال ۱۹۷۶ میلادی یا همان ۱۳۵۵ خورشیدی پیشنهاد شد که روزی مخصوص چپ دست‌ها باشد و این ایده به ثبت رسید. از آن زمان تا کنون چپ دست‌ها یک روز ویژه دارند!

دلیل نامگذاری روز جهانی چپ دست‌ها

چرا روزی ویژه چپ دست‌ها ایجاد شد؟ جواب سوال این است: برای انتقاد از جهانی که برای راست دست‌هاست و تمامی ابزارها و امکاناتش برای آن‌ها طراحی شده‌است. به اطرافتان نگاه کنید از کیبورد و موس کامپیوتر گرفته تا قیچی و وسایل آشپزخانه و حتی قوانین راهنمایی رانندگی همه چیز به نفع راست دست‌هاست!

یکی دیگر از اهداف روز چپ دست‌ها، مبارزه با باورهای خرافی در مورد آن‌هاست! شاید برایتان جالب باشد بدانید که ریشه لاتینِ واژه شیطانی یا تهدید‌آمیز، «سمت چپ» است! این کلمه به تنهایی، تعصب تاریخی علیه چپ دست‌ها را به بهترین وجه منعکس می‌کند.

چپ‌دستی به چه معناست؟

چپ‌دستی یعنی تمایل افراد به استفاده از دست چپ برای انجام کارهای روزمره و مخصوصا نوشتن

۷۰ تا ۹۰  درصد انسان‌ها راست‌دست هستند و برای انجام کارهای روزمره، بیشتر از دست راست استفاده می‌کنند؛ البته گروه خیلی کوچکی از انسان‌ها هم هستند که می‌توانند از دست چپ و راست بطور یکسان استفاده کنند.

چرا بعضی افراد چپ دست می‌شوند؟

هنوز دلیلی اصلی چپ دستی مشخص نشده‌است اما تئوری‌های مختلف، عواملی مانند وراثت، یادگیری و فعالیت‌های مغزی در دوران جنینی و رشد را از فاکتورهای تعیین کننده‌ی چپ‌دستی یا راست‌دستی می‌دانند. پژوهشگران دانشگاه ام آی تی آمریکا، نظریه جدیدی در این رابطه ارائه دادند. بر اساس یافته‌های آنان، در رحم مادر، مغز کودکان چپ‌دست آزادانه تر از مغز کودکان راست‌دست رشد می‌کند.

چپ دستی چه مسائلی را به دنبال دارد؟

چپ‌دستی در بسیاری از جوامع، نوعی ناهنجاری و عادت ناپسند محسوب می‌شده‌است و معمولاً سعی بر این بوده که کودکان را به استفاده از دست راست تشویق کنند. نمونه بارز آن پادشاه سابق بریتانیا جورج ششم است که چپ دست به دنیا آمد اما مجبور شد از دست راست خود استفاده کند. اعتقاد بر این است که مشکل لکنت زبان معروف وی که موضوع اصلی فیلم “سخنرانی پادشاه” است، به این اجبار او در دوران کودکی مربوط بود. با وجود همه آگاهی‌سازی‌ها در مورد چپ دستی، همچنان برخی افراد باورهای خرافی در مورد چپ دست‌ها دارند!

افراد چپ دست چه ویژگی‌های شخصیتی دارند؟

چپ دست‌ها در چند ویژگی با راست دست‌ها متفاوتند:

  • سرعت فکر کردن:

افراد چپ‌دست در بازی‌های کامپیوتری یا مسابقات ورزشی سریع‌تر فکر می‌کنند.

  • استقلال طلبی:

بعضی از کارشناسان معتقدند، افراد چپ‌دست وابستگی کمتری دارند، چون مجبورند با دنیایی که برای آن‌ها ساخته نشده سازگاری پیدا کنند. چپ‌دست‌ها به علت داشتن تمایلات استقلال‌طلبانه در برابر فشارهای اجتماعی مقاومت بیشتری دارند.

  • سازگاری:

افراد چپ‌دست، نسبت به راست‌دست‌ها سازگاری بیشتری دارند. یک فرد چپ‌دست بسیار راحت‌تر از یک فرد راست‌دست می‌تواند از دست راست خود برای انجام کارها استفاده کند. به نظر می‌رسد افراد چپ‌دست به سرعت قادر به تعویض و جایگزینی هستند.

به طور کلی، افراد چپ‌دست انعطاف‌پذیرتر، باهوش‌تر و سازگارتر از افراد راست‌دست هستند.

افراد مشهور چپ دست

افلاطون و ارسطو دو چهره نامدار چپ‌دست هستند.

اما از بین افراد شاخص در دنیای معاصر، می‌توان به چارلی چاپلین، آلبرت انیشتین، اسحاق نیوتن، بتهوون، باخ، لئوناردو داوینچی، میکل‌آنژ، پیکاسو، شکسپیر، نیچه، بیل گیتس، جرج مایکل و مهاتما گاندی، جورج مایکل، آمیتا باچان، تام کروز، رابرت دنیرو، نیکول کیدمن، استیو مک کوئین، تیم آلن، سارا جسیکا پارکر، آنتومی پرکینز، سیلوستر استالونه، آنجلینا جولی و لیدی گاگا اشاره کرد.

اکثر رئیس جمهورهای آمریکا چپ دست هستند! باراک اوباما پنجمین رئیس جمهور چپ دست آمریکا در میان هفت رئیس جمهور اخیر است. رونالد ریگان چپ دست بود و جرج بوش پدر، بیل کلینتون و باراک اوباما همگی چپ دست هستند.

۱۰ نکته‌ی شگفت‌انگیز در مورد چپ دست‌ها

  1. بسیاری از افراد چپ دست استعداد زیادی در زمینه موسیقی دارند و قدرت شنوایی‌شان فوق‌العاده است.
  2. چپ دست‌ها در تنیس، بیسبال، شنا و شمشیربازی عملکرد خوبی دارند.
  3. چپ دست‌ها بیشتر از راست دست‌ها از دفترها و کتاب‌های سیمی بدشان می‌آید.
  4. هر چه زنان چپ دست در سن بالاتر بچه‌دار شوند، احتمال اینکه فرزندشان چپ دست باشد بیشتر است.
  5. چپ دست‌ها حدود ۴ تا ۵ ماه دیرتر از راست دست‌ها به بلوغ می‌رسند.
  6. ۴ نفر از ۵ نفری که مک بوک را توسعه دادند، چپ دست بودند.
  7. ۴۰ درصد از افرادی که مدال طلا داشته‌اند، چپ دست بوده‌اند.
  8. مت گرونینگ، خالق «سیمپسون‌ها» چپ دست است و شخصیت اصلی این سریال انیمیشنی، یعنی بارت سیمپسون را نیز چپ دست کرد.
  9. بیشتر چپ دست‌ها، کاراکترها را به سمت راست ترسیم می‌کنند.
  10. در دوقلوها، احتمال زیادی وجود دارد که حداقل یکی از آن‌ها چپ دست باشد.

روز جهانی چپ دست‌ها را چگونه جشن بگیریم؟

طی چند دهه گذشته، این روز را با مسابقات ورزشی چپ دست‌ها و راست دست‌ها، مراسم نوشیدن چای برای چپ دست‌ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ی مشابه، جشن می‌گیرند. در بریتانیا، در سراسر کشور، مکان‌هایی به عنوان “مناطق چپ دست‌ها” تعیین می‌شود و در این قسمت‌ها افراد راست دست تشویق می‌شوند تا فعالیت‌های روزمره چپ دست‌ها را امتحان کنند. در حقیقت با این کار، افراد راست دست متوجه می‌شوند که چپ دست‌ها هنگام استفاده از تجهیزات نامناسب، چقدر احساس ناراحتی می‌کنند.

نتیجه مثبت این رویدادها، طراحی مجدد محصولات با در نظر گرفتن افراد چپ دست است که به نفع همگی ماست؛ چه راست دست باشیم و چه چپ دست!