هدیه تبلیغاتی

نکات مهم درباره انتخاب هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی فروشندگان خاموش اند!

فروشندگان خاموش، ابزارهایی قدرتمند برای تبدیل یک کمپین تبلیغاتیِ معمولی به یک بمب تبلیغاتی در بازار هستند؛ همچنین درون سازمان ها و در برنامه های منابع انسانی، استفاده از فروشندگان خاموش و ارایه آن ها به صورت هدیه، پاداش و مشوق، تاثیر چشمگیری برافزایش سطح وفاداری کارکنان، ارتقای عملکرد و افزایش انگیزه آن ها دارد.

تحقیقات نشان می دهد که مشتریان- چه مشتریان جدید و بالقوه و چه مشتریان قدیمی و وفادار سازمان- پس از دریافت هدایای تبلیغاتی سریعتر به شرکت مراجعه می کنند و میزان سفارش های مجدد آن ها افزایش پیدا میکند و در هر صورت بیش از آن دسته از مشتریانی که هدیه ای دریافت نکرده اند خرید یا با شرکت ارتباط برقرار می کنند.

هیچ مشتری ای آگهی های چاپی یا تراکت های تبلیغاتی شرکت ها را نگه نمی دارد، اما ارایه یک تقویم ماندگار با برند شما، می تواند در تمام طول سال، شما را در یک قدمی مشتریان نگه دارد.

براساس تحقیقات انجمن بین المللی هدایای تبلیغاتی (PPAI)، بر روی ۸۳۹ نفر از صاحبان کسب و کار، ۹۵ درصد از آن ها از انواع هدایای تبلیغاتی برای پیشبرد فروش کسب و کار خود استفاده می کنند.

برای آشنایی با انجمن بین المللی هدایای تبلیغاتی (PPAI) می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

بر اساس این تحقیقات، ۹۵ درصد از کسب و کارها از هدایای تبلیغاتی برای معرفی و پیشبرد فروش محصولات در بازار و تقویت و انگیزش کارکنان بهره می گیرند، به احتمال زیاد رقبای اصلی شما نیز از این رسانه ی موثر استفاده می کنند.

به همین دلیل بهتر است شما هدایای تبلیغاتی را به عنوان یک گزینه مهم در برنامه های بازاریابی خود بگنجانید.

با وجود این سطح وسیع از هدایای تبلیغاتی، شرکت های تامین کننده ی آن ها و برنامه های گسترده هر یک، از کجا باید آغاز کرد؟ به چه کسی می توان اعتماد کرد؟

آغاز یک کمپین با استفاده از هدایای تبلیغاتی چندان دشوار نیست!

با استفاده از ایده ها وسرنخ هایی که در مورد مشتریان خود بدست آورده اید و تجربیات یک شرکت متخصص در حوزه طراحی و اجرای برنامه های تبلیغاتی و انطباق این برنامه ها با هدف ها و نیازهای سازمانی، می توانید یک برنامه تبلیغاتی موفق را آغاز کنید و سودآوری و سطح عملکرد سازمانی خود را بالا ببرید.

برای انتخاب هدیه تبلیغاتی خاص، بهتر است ابتدا لیستی از شرکت های تولید کننده را تدوین و سبک محصولاتشان را بررسی کنید و با اهداف تبلیغاتی خود تطبیق دهید. هدایای تبلیغاتی باید هویت برند شما را به خوبی نمایش دهند و در راستای اهداف و چشم اندازهای کسب و کارتان باشند.

 

اگر همچنان برای انتخاب هدیه تبلیغاتی مناسب مردد هستید و به اثرگذاری آن تردید دارید، برای لحظه ای چشمان خود را ببندید و دنیایی بدون تبلیغات را در نظر بگیرید.

در چنین دنیایی چگونه می توان بهترین کالاها و خدمات را انتخاب کرد؟ چگونه می توان بهترین مکان را برای خرید انتخاب کرد؟

تبلیغات، سیل عظیمی از اطلاعات و ایده ها را در جامعه جاری می سازد، اگرچه برخی از این اطلاعات ممکن است از سوی افراد، به درستی درک نشود یا اهمیت و ارزش آن به درستی مورد توجه قرار نگیرد!

همواره هدفتان این باشد که با فعالیتهای خود به یاری مشتریان بشتابید.

شما به راحتی کالاها و خدمات خود را به آن ها معرفی می کنید، به این ترتیب در اثر تلاش های شما آن ها مجبور نیستند برای تهیه خواسته ها و تامین نیازهایشان به زحمت بیفتند.

شما با استفاده از هدایای تبلیغاتی بر پایه چنین رویکردی، به مشتریان بالقوه خود یادگاری های کاربردی هدیه می دهید که می توانند با حفظ، نگهداری و استفاده مستمر از آن ها، کالاها، خدمات و نام و نشان تجاری شما را به یادآورند.

برای بیان ارزش فعالیت تبلیغاتی، اغلب از معیاری تحت عنوان «هزینه هر بار تاثیرگذاری بر مشتریان» -price per impression- استفاده می شود.

به عنوان مثال اگر آگهی تبلیغاتی خود را در روزنامه درج کنید تعداد دفعات مشاهده آن روزنامه از سوی مخاطبان،‌تعداد دفعات تاثیرگذاری است که بابت آن بهایی پرداخته اید، با وجود این اگرچه آگهی های تبلیغاتی در روزنامه ها اغلب در دسترس تعداد بسیار زیادی از مردم قرار می گیرند اما نمی توانند مانند هدایای تبلیغاتی به صورت مکرر برای مشتریان بالقوه ی شرکت اثرگذار باشند.

بنابراین زمانی که صحبت از هزینه هربار تاثیرگذاری بر مشتریان به میان می آید می توان هدایای تبلیغاتی را به عنوان اثربخش ترین و عالی ترین ابزارها شمرد.

هزینه هر بار تاثیرگذاری هدایای تبلیغاتی می تواند بسیار اندک و ناچیز باشد.

یکی دیگر از عواملی که در تعیین هزینه هر بار تاثیرگذاری بر مشتریان برای هر ابزار تبلیغاتی، باید مورد توجه قرار گیرد، تعداد دفعات رویارویی- frequency of exposure- با آن است  که می تواند این هزینه را به شدت کاهش دهد.

بر اساس تحقیقات انجمن بین المللی هدایای تبلیغاتی، ۷۳درصد از دریافت کنندگان هدایای تبلیغاتی اظهار داشتند که حداقل یک بار در هفته از آن استفاده می کنند.

این وضعیت در مورد نیمی از افراد، حداقل یک بار در روز است. هرقدر تعداد دفعات رویارویی افزایش یابد از هزینه هر بار تاثیرگذاری بر مشتریان کاسته می شود.

به همین دلیل، تکرار دفعات رویارویی، عامل مهم و ارزشمندی است.

بر اساس یکی از تحقیقات به عمل آمده از سوی انجمن مزبور، حدود ۵۵درصد پاسخگویان، معمولا هدایای تبلیغاتی دریافت شده را برای مدتی بیش از یکسال استفاده می کنند و ۲۲ درصد از پاسخگویان حداقل شش ماه آن را نگه داری می کنند.

خلاصه ی آنچه گفته شد این است که در انتخاب هدایای تبلیغاتی برای ارایه به مشتریان بالقوه خود، زمان صرف کنید و گزینه های کاربردی، بادوام ، با کیفیت و به یادماندنی را برگزینید.

 

مزیت های بازاریابی با استفاده از هدایای تبلیغاتی

کلیدی ترین ارزشِ هدایای تبلیغاتی در قابلیتهای منحصر به فرد آن ها برای انتقال پیام به مخاطبان هدف است.

به دلیل اینکه این کالاها غالبا به صورتی طراحی می شوند که مورد استفاده و علاقه دریافت کنندگان باشند مشتریان آن ها را استفاده می کنند و مقابل دید خود قرار می دهند. به این ترتیب، پیام و نام و نشان تجاری شرکت را مکررا، بدون صرف هزینه های تبلیغاتیِ اضافی، به آن ها منتقل می سازند و به نوعی یکی از ابزارهای تبلیغاتیِ خاموش محسوب می شوند.

هدایای تبلیغاتی ویژگی های زیر را دارند:

  • انعطاف پذیرند:

شما می توانید هدایای تبلیغاتی متنوعی را به گروه های مختلف مشتریان در بازار هدف ارایه دهید. به علاوه با انتخاب مناسبترین هدایای تبلیغاتی می توانید آن ها را به عنوان هدیه ای مفید،‌ سرگرم کننده، هیجان انگیز و بحث برانگیز درآورید و از آن به عنوان نماد یادبود شرکتتان استفاده کنید.

  • ملموس و بادوام هستند

با ارایه ی هدایای مفید و کاربردی، دریافت کنندگان می توانند در طولانی مدت از آن استفاده کنند و در نتیجه اثربخشی آن افزایش می یابد.

  • تاثیرات قابل ارزیابی و سنجش دارند

با استفاده از این شیوه تبلیغات می توانید به سادگی و دقت، دریافت کنندگان آن ها ر اشناسایی کنید و با بهره گیری از شیوه های ساده ی مدیریتِ برنامه های تبلیغاتی، می توانید در طول زمان، اثربخش ترین هدایا را برای هر گروه از مشتریان هدف، مورد ارزیابی قرار دهید و به این ترتیب هزینه های تبلیغات خود را به بهترین شکل مدیریت کنید.

  • ارزش درک شده ی بالاتری دارند

ارزش درک شده هدایای تبلیغاتی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تصمیمات خرید مشتریان است و میزان اثربخشی اش از سایر شیوه های تبلیغاتی بیشتر است.

  • مکمل فعالیت های بازاریابی شرکت به شمار می روند

با درک عمیق خواسته های مشتریان بالقوه، می توانید هدایایی را ارایه دهید که برای هر بخش، هدف شرکت، با توجه به ویژگی های آنها جذاب و تاثیرگذار باشد.

  • مکمل سایر رسانه های تبلیغاتی هستند

استفاده از هدایای تبلیغاتی به شما امکان می دهد که با بهره گیری از انواع رسانه ها و ابزارهای در اختیار خود، کمپین تبلیغاتی یکپارچه ای را طراحی و پیاده سازی کنید

 

برداشت از کتاب فروشندگان خاموش