روانشناسی رنگ در بازاریابی

راهنمای سریع روانشناسی رنگ برای بازاریابی

مطالعه در مورد روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ، به طور چشمگیری اهمیت پیدا کرده است.

به آخرین کالایی که از یک برند خریداری کرده‌اید فکر کنید. آیا می‌توانید رنگ لوگوی آن را به یاد بیاورید؟ شاید حتی رنگ لوگو، بیشتر از قیمت کالا در ذهنتان مانده باشد.

روزهایی که تئوری رنگ، پالت رنگی و… فقط برای افراد هنری کاربرد داشت، گذشته است. حالا بیش از هر زمان دیگری، هر کسی که در حوزه بازاریابی فعالیت می‌کند باید اصول استفاده از رنگ‌ها را بیاموزد و درک کند. به همین دلیل مهم است که در مورد روانشناسی رنگ و تأثیرات مثبت و منفی آن بر فعالیت‌های بازاریابی خود اطلاعات داشته باشید.

روانشناسی رنگ چیست؟

در یک تعریف ساده، روانشناسی رنگ در واقع مطالعه رنگ‌هاست. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر تعریف کنیم، روانشناسی رنگ، مطالعه‌ی چگونگی تأثیر رنگ‌ها، سایه روشن‌ها و طیف‌های مختلف رنگ بر احساسات و عواطف افراد است.

به زبان ساده، روانشناسی رنگ، مطالعه روشی است که رنگ‌ها احساسات را تحت تاثیر قرار می‌دهند. حوزه‌ای رو به رشد که در زمینه بازاریابی، دیزاین و برندینگ بسیار مهم و تاثیرگذار است.

مطالعه چگونگی درک مغز انسان از چیزی که تصور می‌کند؛ وقتی مغز رنگ خاصی را می‌بیند، چگونه این رنگ در تمام بدن ترجمه می‌شود؟ این رنگ چه نوع تأثیری بر افکار، عقاید، اعمال و احساسات فرد دارد؟

این دقیقاً همان چیزی است که روانشناسی رنگ امیدوار است کالبد شکافی و درک کند.

ممکن است متوجه این موضوع نشوید، اما رنگ نقش مهمی در نحوه عملکرد شما دارد. رنگ‌ها باعث می‌شوند شما به شیوه‌های مختلف احساس و تفکر کنید.

روانشناسی رنگ در بازاریابی، روشی منحصر به فرد برای ترغیب کردن مصرف‌کننده به انجام بعضی اقدامات مانند خرید کالا، ثبت نام در تبلیغات و انتخاب یک برند خاص به جای سایر برندها است.

هر رنگی قبل از اینکه احساس خاصی را در شما تحریک کند، شخصیت خاص خود را دارد. رنگ‌ها شخصیت خاص خود را دارند که می‌توانند به نوبه خود، بر روی شخص شما نیز تأثیر بگذارند. هر رنگ می‌تواند احساس خاصی را در بینندگان ایجاد کند.

شخصیت هر رنگ چیست و چه احساساتی را در مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند؟

بیایید به چند رنگ‌ پرکاربرد و احساساتی که ایجاد می‌کنند، نگاهی بیندازیم:

سیاه

سیاه رنگی است قدرتمند که تضاد ایجاد می‌کند و برای فروش کالاهای مجلل و براق استفاده می‌شود. احساسات مثبتی که تحت تاثیر رنگ سیاه برانگیخته می‌شوند،؛ پیچیدگی، مادیت، ظرافت، اقتدار، امنیت و قدرت است، و احساسات منفی مانند افسردگی، غم، عزاداری، سنگینی و سردی نیز از تاثیرات رنگ مشکی است. برخی از برندهایی که از رنگ مشکی استفاده می کنند :

L’Oréal ، Nespresso ، The New York Times  و Nike

روانشناسی رنگ در بازاریابی

روانشناسی رنگ مشکی

قرمز

قرمز رنگی است که احساس فوریت ایجاد می کند و با حرکاتی مانند فشار خون و ضربان قلب ارتباط دارد. قدرت، هیجان، اشتیاق، ترس و انرژی احساسات مثبتی هستند که این رنگ تحریک می‌کند، در حالی که احساسات منفی شامل درد، خطر، خصومت، پرخاشگری و عدم دوستی است.

آبی

آرامش، امنیت، منطق، وفاداری و اعتماد از احساسات مثبت رنگ آبی است در حالی که احساسات منفی رنگ آبی، غیر دوستانه بودن، ناپسند بودن، سرد و بدون احساس بودن است.

رنگ آبی می‌تواند ذهن را آرام کند و اغلب در فنگ‌شویی و طراحی داخلی استفاده می‌شود. رنگ آبی در طراحی لوگوی برندهایی که اطلاعات حساس و شخصی افراد را مدیریت می‌کنند، استفاده شده است. برندهایی مانند LinkedIn و American Express

بازاریابی

روانشناسی رنگ آبی

قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای به عنوان یک رنگ طبیعی و خاکی به تصویر کشیده شده‌است که معمولاً در بسته‌بندی مواد غذایی دیده می‌شود و نشان‌دهنده غذای دوستدار محیط زیست، طبیعی و ارگانیک است.

احساسات مثبت آن شامل ایمنی، امنیت، قدرت و قابلیت اطمینان است. گوشه گیری، غم و تنهایی نیز از عواطف منفی مرتبط با رنگ قهوه‌ای است.

شکلات  Hershey’sو بانک آینده نمونه‌هایی هستند که از رنگ قهوه‌ای در آرم، لباس فرم و تبلیغات خود استفاده می‌کنند.

سبز

سبز رنگی است که دیدن آن برای چشم آسان است و نماد جهان طبیعی و زندگی است. رنگ سبز به شدت با نمادهای قدرت و ثروت مانند اقتصاد، سیستم نظامی و بانکی در ارتباط است. احساسات مثبت آن شامل هماهنگی، تعادل، رشد، سلامتی، طبیعت، شکوفایی و امید است. در حالی که احساسات منفی رنگ سبز، مادی گرایی، حسادت، کسالت و مالکیت است. رنگ سبز اغلب برای شرکت‌های محیط زیستی و برندهای بهداشتی مانند استارباکس یا نمونه ایرانی بانک کشاورزی استفاده می‌شود.

بازاریابی

روانشناسی رنگ سبز

بنفش

ثروت، تخیل، عرفان، ظرافت، معنویت و خرد برخی از احساسات مثبت مرتبط با رنگ بنفش است. احساسات منفی مانند درد، خطر، دوستانه نبودن، پرخاشگری و خصومت تحت تاثیر رنگ بنفش ایجاد می‌شود. این رنگ معمولا در برندهای لوکس استفاده می‌شود. رنگ بنفش در تبلیغات و لوگوهای شیرینی فروشی‌های خاص و لاکچری نیز وجود دارد.

طلایی

رنگ طلایی با احساسات مثبت از جمله موفقیت، شفقت، خرد، خوش بینی و عرفان گره خورده است. احساسات منفی مرتبط با طلا؛ رذیلانه، طلبکارانه و خودمحور بودن است.

این رنگ در بیشتر فرهنگ‌های جهان به معنای ثروت و معمولاً با دین و سلطنت مرتبط است. طلایی رنگی است که نشان‌دهنده مقام اول در مسابقات رقابتی مانند ورزش است. شرکت‌های سطح بالایی مانند پورشه، ورساچه و رولکس از رنگ طلایی در محصولات و آرم خود استفاده می‌کنند.

بازاریابی

روانشناسی رنگ طلایی

سرخابی یا صورتی

سرخابی یا صورتی رنگی است که بیشتر برای به تصویر کشیدن جوانی و زنانگی استفاده می‌شود و با احساس راحتی و امید همراه است. رنگ صورتی با احساسات مثبتی مانند اشتیاق، کنجکاوی، خلاقیت و نوآوری در ارتباط است. عصیان، تکانشگری و اصراف عواطف منفی‌ای است که با رنگ سرخابی برانگیخته می‌شود. Victoria’s Secret و باربی مارک‌های مشهوری هستند که از رنگ صورتی استفاده می‌کنند.

نارنجی

نارنجی احساساتی دنج و گرم ایجاد می‌کند. احساسات مثبتی که با رنگ نارنجی ایجاد می‌شود شامل دوستی، اعتماد به نفس، نشاط، انرژی، نوآوری، گرما و شجاعت است. احساسات منفی مرتبط با آن تنبلی، عدم بلوغ، ناآگاهی و ناامیدی است. برخی از تیم‌های ورزشی از رنگ نارنجی استفاده می‌کنند زیرا انرژی و انگیزه ایجاد می‌کند.

آشنایی با روانشناسی رنگ در بازاریابی، به شما کمک می‌کند قدرت رنگ‌ها را کاملاً بشناسید و از آن به نفع خود استفاده کنید.